Gå til innhold

Høgskoleutdannelse fra NAV?

Anbefalte innlegg

Gjest på søk etter mening
Skrevet

Jeg prøver å finne en mening med å leve og en motivasjon til å bli frisk, ikke gi opp og la alt gå til helvete. Noe jeg alltid kunne ha tenkt meg er å bli sykepleier. Er det mulig å få NAV med på dette? Skjer det i praksis? Vet de nå for tiden vil ha flest mulig i jobb siden arbeidsmarkedet er så bra... Men her jeg bor er det lite jobber å få. Å som sykepleier kan jeg få dekket behovet mitt for stadig nye utfordringer og jobbmuligheter finnes over alt...

Er det noen her som har fått dekket høyere utdannelse. Jeg kan ikke ta opp mer studielån... Har 200,000 i lån på misslykkede forsøk på skolegang. Men det er ti år siden jeg gikk på skole...

Gjest ovnsstekt kylling
Skrevet

''Er det noen her som har fått dekket høyere utdannelse. Jeg kan ikke ta opp mer studielån... Har 200,000 i lån på misslykkede forsøk på skolegang. Men det er ti år siden jeg gikk på skole...''

Det er vanskelig å få dekket utdanning for tiden. Har du imidlertid vært syk det meste av tiden siden du hadde disse misslykkede forsøkene? Det kan jo i så fall være verdt å prøve. Men det er og blir strengere og strengere.

Jeg fikk dekket høyere utdannelse, men det var helt tilbake i 99-2002.

Skrevet

Jeg har ikke svar på spørsmålet ditt, du får høre med NAV, men jeg lurer på om du er frisk nok til å kunne jobbe som sykepleier.

Det er et yrke som er tøft både psykisk og fysisk. Det innebærer også skiftarbeid.

Skrevet

''Er det noen her som har fått dekket høyere utdannelse. Jeg kan ikke ta opp mer studielån... Har 200,000 i lån på misslykkede forsøk på skolegang. Men det er ti år siden jeg gikk på skole...''

Det er vanskelig å få dekket utdanning for tiden. Har du imidlertid vært syk det meste av tiden siden du hadde disse misslykkede forsøkene? Det kan jo i så fall være verdt å prøve. Men det er og blir strengere og strengere.

Jeg fikk dekket høyere utdannelse, men det var helt tilbake i 99-2002.

Jeg har jobbet stort sett hele tiden siden 20 årsalderen. En del deltid og noe pauser... Men jeg har opparbeidet megen solid yrkesbakgrunn. Det har ofte gått over stokk og stein. Fikk utrolig nok jobb i ambulansetjenesten da jeg var 21 år... Det var nok til at jeg sluttet å drikke, ruse meg, skade meg... Var på et annet sted og det ble full skjerpings. Taklet den jobbet godt også...

Skrevet

Jeg har jobbet stort sett hele tiden siden 20 årsalderen. En del deltid og noe pauser... Men jeg har opparbeidet megen solid yrkesbakgrunn. Det har ofte gått over stokk og stein. Fikk utrolig nok jobb i ambulansetjenesten da jeg var 21 år... Det var nok til at jeg sluttet å drikke, ruse meg, skade meg... Var på et annet sted og det ble full skjerpings. Taklet den jobbet godt også...

Du har ingen problemer med å jobbe og å skaffe deg jobb, virker det som. Det er flott. Hvorfor mener du det er riktig at NAV skal betale for at du får utdanne deg til å bli sykepleier? Er bare interessert i å høre din begrunnelse for dette.

Gjest ovnsstekt kylling
Skrevet

Jeg må støtte Mandolaika i svaret hennes. Hvorfor skal Nav støtte deg med utdanning? Du kan jo skaffe deg jobb og være i jobb.

Gjest søk etter mening
Skrevet

Jeg må støtte Mandolaika i svaret hennes. Hvorfor skal Nav støtte deg med utdanning? Du kan jo skaffe deg jobb og være i jobb.

Den psykiske formen har blitt dårligere siste årene. I kommunen jeg bor dukker det opp 1-3 nye stillinger på nav.no i måneden. Lite sted med sårbar industri. Jeg måtte gå i fjor da det ble nedskjæringer... Jeg hadde aldri taklet å jobbet på Rema eller på en kjøttfabrikk. Har behov for utfordringer og variasjon om jeg skal holde ut og trives. Men spørsmålet mitt var muligheten til å få dekket en utdannelse... Ikke drittslenging.

Gjest ovnsstekt kylling
Skrevet

Den psykiske formen har blitt dårligere siste årene. I kommunen jeg bor dukker det opp 1-3 nye stillinger på nav.no i måneden. Lite sted med sårbar industri. Jeg måtte gå i fjor da det ble nedskjæringer... Jeg hadde aldri taklet å jobbet på Rema eller på en kjøttfabrikk. Har behov for utfordringer og variasjon om jeg skal holde ut og trives. Men spørsmålet mitt var muligheten til å få dekket en utdannelse... Ikke drittslenging.

Er det drittslenging å spørre hvorfor du mener nav skal hjelpe deg når du gir inntrykk av å være i stand til å skaffe og beholde jobb på egen hånd?

Gjest Elextra
Skrevet

''Jeg hadde aldri taklet å jobbet på Rema eller på en kjøttfabrikk. Har behov for utfordringer og variasjon om jeg skal holde ut og trives. Men spørsmålet mitt var muligheten til å få dekket en utdannelse...''

Tror nok dessverre mange vil reagere på denne, og du vil kanskje kalle det drittslenging.

Tror du alle som jobber på Rema eller i kjøttfabrikk føler det er deres idealjobb og kanskje ikke kunne tenke seg noe annet?

Jeg vil si at har man mulighet til å klare en slik jobb, bør det skulle veldig mye til for at NAV skal dekke høyere utdannelse.

Skrevet

Er det drittslenging å spørre hvorfor du mener nav skal hjelpe deg når du gir inntrykk av å være i stand til å skaffe og beholde jobb på egen hånd?

Hvorfor skulle jeg søke om utdannelse om ting var så lett... om det fantes jobber jeg taklet i nærområdet? Et annet aspekt er penger.... Må ha full jobb og solid grunnlønn om jeg skal overleve økonomisk. Trygda jeg mottar er nesten dobbelt så stor som de åreene jeg jobbet deltid. Surt... Så enten må jeg jobbe 50 prosent eller 100 om jeg skal overleve.

Gjest Elextra
Skrevet

Hvorfor skulle jeg søke om utdannelse om ting var så lett... om det fantes jobber jeg taklet i nærområdet? Et annet aspekt er penger.... Må ha full jobb og solid grunnlønn om jeg skal overleve økonomisk. Trygda jeg mottar er nesten dobbelt så stor som de åreene jeg jobbet deltid. Surt... Så enten må jeg jobbe 50 prosent eller 100 om jeg skal overleve.

''Må ha full jobb og solid grunnlønn om jeg skal overleve økonomisk. Trygda jeg mottar er nesten dobbelt så stor som de åreene jeg jobbet deltid. ''

Huff :/. Jeg vet mange sliter på trygd, men når du sier slike ting tenker jeg det ikke er rart mange er skeptiske til hele trygdesystemet :/.

Skrevet

Det er absolutt muligheter for at NAV dekker utdannelse som sykepleier, selv får jeg dekket utdannelse som vernepleier, og jeg vet om folk som får dekket sykepleieutdannelsen også.

Lykke til :-)

Skrevet

''Jeg hadde aldri taklet å jobbet på Rema eller på en kjøttfabrikk. Har behov for utfordringer og variasjon om jeg skal holde ut og trives. Men spørsmålet mitt var muligheten til å få dekket en utdannelse...''

Tror nok dessverre mange vil reagere på denne, og du vil kanskje kalle det drittslenging.

Tror du alle som jobber på Rema eller i kjøttfabrikk føler det er deres idealjobb og kanskje ikke kunne tenke seg noe annet?

Jeg vil si at har man mulighet til å klare en slik jobb, bør det skulle veldig mye til for at NAV skal dekke høyere utdannelse.

Nei. Folk er takk og lov forskjellig... ellers hadde Norge kolapset. Mange er fornøyd med tryggheten i rutinearbeid. Mange holder ut fordi det sosiale miljøet er godt... Men vi er som sagt forskjellig. Jeg hadde lagt på gulvet å hulket etter en dag om jeg skulle feks. stått ved et samlebånd.

Gjest Elextra
Skrevet

Nei. Folk er takk og lov forskjellig... ellers hadde Norge kolapset. Mange er fornøyd med tryggheten i rutinearbeid. Mange holder ut fordi det sosiale miljøet er godt... Men vi er som sagt forskjellig. Jeg hadde lagt på gulvet å hulket etter en dag om jeg skulle feks. stått ved et samlebånd.

Jeg ville ikke likt å stå ved et samlebånd over lengre tid, nei. Men kjenner til flere som har jobber de er overkvalifisert til og ikke trives i, men de er glade over å ha en inntekt og klare seg selv. De håper selvsagt at det er midlertidig og at de enten skal få en annen jobb eller mulighet for å øke kompetansen slik at de derved kan få andre muligheter.

Det føles så selvsagt når jeg skriver det. Jeg synes det er rart at man ikke føler glede ved å klare seg på egen inntekt, uansett hvor kjedelig arbeidet måtte være. Man kan jo alltids håpe en kjedelig jobb er midlertidig. Men skjønner jo selvfølgelig at man ønsker å undersøke mulighetene for å få betalt kostnadene ved høyere utdannelse, om de er der.

Skrevet

''Må ha full jobb og solid grunnlønn om jeg skal overleve økonomisk. Trygda jeg mottar er nesten dobbelt så stor som de åreene jeg jobbet deltid. ''

Huff :/. Jeg vet mange sliter på trygd, men når du sier slike ting tenker jeg det ikke er rart mange er skeptiske til hele trygdesystemet :/.

Ja, det er bra sykt. Søkte om alt mulig av ytelser mens jeg jobbet 60 %, men fikk avslag på alt... Og siden jeg eier en bolig alene koster det å leve... Ble nesten tvunget til å selge huset... Så fikk jeg trygd basert på siste året jeg var i full jobb og tjente nesten en million.,... Så fikk jeg beskjed om at i år kunne jeg søke om bostøtte og hadde sjanse til å få det da jeg hadde lav inntekt i 2009! Men det blir så feil... Ikke fått meg til å søke. Hater å være trygdenyter.... Men et studielån på nye hundretusener vil knekke all økonomi.

Gjest Høstløv
Skrevet

''Har behov for utfordringer og variasjon om jeg skal holde ut og trives. Men spørsmålet mitt var muligheten til å få dekket en utdannelse...''

Jeg håper virkelig ikke at NAV dekker en høgskoleutdannelse bare fordi din trivselsfaktor din skal bli oppfylt. Det er da mange mennesker som har slike jobber som du rynker på nesen av.

Gjest ovnsstekt kylling
Skrevet

Ja, det er bra sykt. Søkte om alt mulig av ytelser mens jeg jobbet 60 %, men fikk avslag på alt... Og siden jeg eier en bolig alene koster det å leve... Ble nesten tvunget til å selge huset... Så fikk jeg trygd basert på siste året jeg var i full jobb og tjente nesten en million.,... Så fikk jeg beskjed om at i år kunne jeg søke om bostøtte og hadde sjanse til å få det da jeg hadde lav inntekt i 2009! Men det blir så feil... Ikke fått meg til å søke. Hater å være trygdenyter.... Men et studielån på nye hundretusener vil knekke all økonomi.

Man får ikke utdanning fra nav pga økonomi.

I første(?) innlegg skrev du at du ikke fikk mere studielån pga mislykkede forsøk på utdanning tidligere. Mulig du ikke skrev det akkurat slik, men det var slik jeg forsto det. Altså at lånekassen ikke ville gi deg mer lån.

Nå skriver du det som om du kan få et lån, men at det vil knekke din økonomi på sikt.

Det er ganske stor forskjell på det også.

Skrevet

Det er absolutt muligheter for at NAV dekker utdannelse som sykepleier, selv får jeg dekket utdannelse som vernepleier, og jeg vet om folk som får dekket sykepleieutdannelsen også.

Lykke til :-)

Høres bra ut :-)

Skrevet

Hva lever du av nå? Får du AAP eller uføretrygd?

Det er i utgangspunktet ikke umulig å få dekket høgskoleutdannelse såfremt inngangskriteriene er oppfylt. Men det skal både være nødvendig og hensiktsmessig.

Gjest Høstløv
Skrevet

Hva lever du av nå? Får du AAP eller uføretrygd?

Det er i utgangspunktet ikke umulig å få dekket høgskoleutdannelse såfremt inngangskriteriene er oppfylt. Men det skal både være nødvendig og hensiktsmessig.

Jeg mener at inngangskriteriene for at NAV skal dekke høyskoleutdanning burde være adskillig strengere enn dette:

''....Jeg hadde aldri taklet å jobbet på Rema eller på en kjøttfabrikk. Har behov for utfordringer og variasjon om jeg skal holde ut og trives''

Dette skrev trådstarter i et innlegg lenger nede.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...