Gå til innhold

hypkoderi?

Gjest lei seg jente (14)

Anbefalte innlegg

Gjest lei seg jente (14)
Skrevet

hei! jeg er en jente på 14 år jeg er forferdelig redd for farlige sykdommer i de siste 3 måndene har jeg hatt kyssesyken! før jeg visste at jeg hadde det: jeg lå hjemme og var syk, plutselig fikk jeg en eller anne tett greie når jeg svelget og jeg syntes det kjentes ut som en eller annen farlig greie, jeg ble redd og trodde det var strupe kreft. men så gikk jeg til legen og fant ut det var kyssesyken. etter det var jeg rolig, men jeg begynte jeg å tivle igjen selvom jeg hadde funnet ut at det ikke var no farlig! Jeg tengte: tenk hvis blodprøvene er feil og legen har gjort det galt, tent hvis, tenk datt ogmmer. mamma hjalp meg med det men jeg tivlte fortsatt. etterhvert hørte jeg at det ikke gikk an å få kreft hvis man ikke ar drukket alkohol eller røyket å da ble jeg glad! men jeg tvilte fortsatt.jeg hadde fine lymfeknuter og ikke no klump stikkende ut av halsen. etter jeg hadde stoppet å tvile, fikk jeg så vondt i magen nede ved tarmene, og det var klumper som bevegde seg overakt i tarmene mine, jeg lurte på om det var tarmkreft!, uansett hva noen sa hjalp det ikke. men jeg hadde også veldig treg mage og hadde ikke hatt avføring på 2 uker så jeg og mamma tok et sånt stoff (gele) og da kom avføringen ut og da fosvant klumpene. jeg har litt vondt inneimellom og hver gang det stopper kommer det no nytt! og hvis jeg ser no skumle sykdommer på media blir jeg redd og kjenner no vondt på det stedet! kan det være hypokoderi? følesene mine når det kommer no nytt: jeg skvetter som jeg aldri har gjort før og blir hysterisk! jeg er mest redd for å høre om det er no gerent så jeg har bestemt meg for å ikke lese no mer på nettet det gjør meg bare er det no alvorlig med meg?? jeg vill bare være trygg fordi dette sliter meg i hjel! og vill bare være hjemme og ikke gjøre noen ting! og dette kan kansje hjelpe! plis svar nå.

matmons1365381196
Skrevet

Så vidt jeg vet kalles ikke dette lenger hypokonderi, men helseangst. Dette er en mer beskrivende betegnelse, syns jeg. Helseangst er en reell sykdom som man kan få behandling for. Lykke til :)

Gjest lei seg jente
Skrevet

Så vidt jeg vet kalles ikke dette lenger hypokonderi, men helseangst. Dette er en mer beskrivende betegnelse, syns jeg. Helseangst er en reell sykdom som man kan få behandling for. Lykke til :)

takk :) tror du det er no farlig eller jeg er litt rar jeg :P

jeg driver og lurer på lunge blabla du vet fordi jeg er jo litt tett i halsen å dårlig pust :P men ikke no smerter ;) i det hele tatt

eller er det bare helse angst?? :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, dette er nok hypokondri eller sykdomsangst som det også kalles.

Det finnes hjelp for dette. Snakk med din mor og fastlegen om dette.

Gjest lei seg jente
Skrevet

Ja, dette er nok hypokondri eller sykdomsangst som det også kalles.

Det finnes hjelp for dette. Snakk med din mor og fastlegen om dette.

ok takk! det eneste som hadde hvert fint er hvis jeg fikk sove om natten, så der er kansje ikke no galt med meg. fordi, jeg føler meg fin. bortsett fra kyssesyken da. så det er ikke no galt med meg å jeg burde slappe av?

tusen takk :)

matmons1365381196
Skrevet

takk :) tror du det er no farlig eller jeg er litt rar jeg :P

jeg driver og lurer på lunge blabla du vet fordi jeg er jo litt tett i halsen å dårlig pust :P men ikke no smerter ;) i det hele tatt

eller er det bare helse angst?? :)

Jeg kan ikke svare på om du har noen fysiske sykdommer, det må legen svare på. Helseangst er ikke "bare", det er en plagsom og slitsom psykisk sykdom.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...