Gå til innhold

NHD/andre: hvordan gå fram for å klage på psykiater?

Anbefalte innlegg

Gjest hvor mye klarer man å kjempe?
Skrevet

hei kan man klage på behandling fra psykiater? Hvordan går man isåfall fram? Jeg ble henvist til DPS fordi jeg sliter med tilbakevendende depresjoner og et angstbilde som gjør at jeg ikke fungerer. Jeg var i en relativt god periode når jeg gikk hos psykiater. Psykiater mente jeg ikke var spesielt syk da jeg klarer å gå på jobb (men jeg må tvinge meg og jeg gjør ingen go jobb i perioder med depresjon) I henvisningen til psykiater sto d bla at jeg skulle bli utredet for bipolar 2 men noe sånt har jeg ikke sett noe til. Han mener også at ssri kun har placebokvirkning og har fortalt meg skremselhistorier om disse medisinene. Han klarte likevel ikke overtale meg til å slutte med efexor/wellbutrin som trossalt hjelper meg til en viss grad. I peroder hvor jeg er dårlig teller jeg inutterog prøver å holde ut den nestetimen. Jeg våkner med verdeens verste følelse og er "mørk" innvendig .Sliter med tvangtanker og panikkanfall i tilegg. Det eneste som hjeper meg er å komme meg ut og treffe folk men dette mener da altså psykiateren er et tegn på at jeg fungerer og ikke har noe som kan karakteriseres som annet enn en mild depresjon. Dersom jeg selv tar tester scorer jeg som alvorlig deprimert, men psykiateren liker ikke sånne skjemaer. Psykiateren anser seg nå sOM "ferdig med meg" og har henvist meg videre til raskere tilbake. Ellers er jeg trøtt og sliten hele tida, også i "gode" perioder. Nå er jeg rett ved å gi opp å få hjelp eller å bli bedre. Hva iallveden kan jeg gjøre?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

To måter å se det på:

1. Jeg har inntrykk av at du er mer opptatt å å få god og riktig behandling enn akkurat dte å klage. Om det er riktig, anbefaler jeg at du benytter deg av retten til second opinion. Det er fastlegen din som henviser deg til en annen psykiater for dette.

2. Om det viktigste er å klage, er Helsetilsynet v/ Fylkeslegen riktig adressat.

Begge deler kan selvsagt gjøres.

Gjest smil til livet :o)
Skrevet

To måter å se det på:

1. Jeg har inntrykk av at du er mer opptatt å å få god og riktig behandling enn akkurat dte å klage. Om det er riktig, anbefaler jeg at du benytter deg av retten til second opinion. Det er fastlegen din som henviser deg til en annen psykiater for dette.

2. Om det viktigste er å klage, er Helsetilsynet v/ Fylkeslegen riktig adressat.

Begge deler kan selvsagt gjøres.

Min umiddelbare tanke er at din psykiater bagatelliserer dine problemer og ikke tar deg på alvor. Det er vondt, og gjør en ihvertfall ikke bedre. Samtidig får jeg et klart inntrykk av at du ønsker å jobbe med problemene.

Jeg ville byttet psykiater dersom det lar seg gjøre. Og jeg ville klaget til Fylkeslegen - Kort, formelt, og konkret på hva du klager på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...