Gå til innhold

Hjelper en PF-diagnose?

Anbefalte innlegg

Gjest Mannn28
Skrevet

Jeg føler meg ganske sikker på at jeg kan ha Avhengig PF og kanskje Ustabil PF. Den siste er jeg mindre sikker på.

Grunnen til at jeg tror jeg har Avhengig PF er på bakgrunn av min oppførsel i tidligere forhold, som jeg har ødelagt fullstendig med min idiotiske og uforståelige oppførsel. Men jeg greide aldri å endre meg.

Spørsmål er: Vil det hjelpe meg å få diagnosen Avhengig PF? På en måte er jeg redd for at den vil gjøre meg deprimert og motløs. Mens på en annen måte vil jeg da kunne føle at jeg har muligheten til å kjempe i mot forstyrrelsen. Hvis jeg ikke får diagnosen, så vil jeg bare gå rundt å føle meg som en dust. Så kunne vært greit med en "forklaring".

Hva tror du NHD eller dere andre?

Ps. kan godt hende jeg kvalifiserer til uspesifisert PF også, får har ganske mange trekk fra de fleste av dem.

motorPrøysen
Skrevet

Mer hensiktsmessig å fokusere på hva som konkret er problemet for deg mht. tanker/følelser/adferd. Så går det selvfølgelig an å diskutere med behandler i hvilken grad dette sammenfaller med eksisterende diagnoser.

PF-diagnoser kan være litt vilkårlige. F.eks. vil neste versjon av det amerikanske diagnosesystemet DSM-V sannsynligvis beskrive personlighetsforstyrrelser på en annen måte, noen forstyrrelser vil antagelig forsvinne (narsissistisk, histrionisk), mens andre kommer til (depressiv).

Gjest Mannn28
Skrevet

Mer hensiktsmessig å fokusere på hva som konkret er problemet for deg mht. tanker/følelser/adferd. Så går det selvfølgelig an å diskutere med behandler i hvilken grad dette sammenfaller med eksisterende diagnoser.

PF-diagnoser kan være litt vilkårlige. F.eks. vil neste versjon av det amerikanske diagnosesystemet DSM-V sannsynligvis beskrive personlighetsforstyrrelser på en annen måte, noen forstyrrelser vil antagelig forsvinne (narsissistisk, histrionisk), mens andre kommer til (depressiv).

Men uten en PF-diagnose så vil jeg jo ikke kunne få hjelp med mine tanker, følelser og handlinger. Så sånn sett så vil det jo kanskje hjelpe?

Kanskje det også da finnes litteratur og sånn som jeg kan finne, og snakke med andre som har det som meg. Nå føler jeg meg bare unormal og alene.

Nå er det jo også ICD-10 man bruker i Norge, ikke DSM.

motorPrøysen
Skrevet

Men uten en PF-diagnose så vil jeg jo ikke kunne få hjelp med mine tanker, følelser og handlinger. Så sånn sett så vil det jo kanskje hjelpe?

Kanskje det også da finnes litteratur og sånn som jeg kan finne, og snakke med andre som har det som meg. Nå føler jeg meg bare unormal og alene.

Nå er det jo også ICD-10 man bruker i Norge, ikke DSM.

"Men uten en PF-diagnose så vil jeg jo ikke kunne få hjelp med mine tanker, følelser og handlinger."

Hvorfor ikke?

Du virker opptatt av diagnoser, så du burde sikkert ta det opp med behandleren din hvis du ikke allerede har gjort det.

Gjest Mannn28
Skrevet

"Men uten en PF-diagnose så vil jeg jo ikke kunne få hjelp med mine tanker, følelser og handlinger."

Hvorfor ikke?

Du virker opptatt av diagnoser, så du burde sikkert ta det opp med behandleren din hvis du ikke allerede har gjort det.

Ja, jeg er opptatt av det. Du virker flink. Vet du hvorfor jeg er opptatt av det?

Man må jo ha diagnoser for å få behandling. Er jo derfor man har diagnoser.

motorPrøysen
Skrevet

Ja, jeg er opptatt av det. Du virker flink. Vet du hvorfor jeg er opptatt av det?

Man må jo ha diagnoser for å få behandling. Er jo derfor man har diagnoser.

"Vet du hvorfor jeg er opptatt av det?"

Nei, men sikkert lurt å utforske sammen med behandleren.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...