Gå til innhold

bipolar-selvom energiske perioder varer kort?

Anbefalte innlegg

Gjest faber2011
Skrevet

jeg blir utredet for bipolar, etter en lang psykehistorie (første alvorlige depresjon med selvmordsforsøk da jeg var 13, er nå slutten av 20 årene).

Psykiateren som utreder meg mener det er sannsynig at jeg har bipolar 2, pga tidligere hypomanepisode. (tidligere fått depresjon, eupf, dissosiasjon)

Spørsmålet mitt er: er det mulig å være bipolar om de aktive episodene ikke vare å flere dager? Jeg har få perioder som varer mer enn noen dager (1-3) før jeg krasjer og tappet for all energi. Det er ikke alltid jeg er så utrolig glad og lykkelig i disse energiske periodene, men mer opptatt av store ambise prosjekter, ekstremt irritabel og inne i mitt eget hodet, eller rett og slett i frenetisk aktivtet der alt må gå fort, fort, fort.

Depresjoner varer vanligvis fra 4-10 dager, før jeg er mer normal igjen. De energiske periodene kommer flere ganger i måneden, men varer normalt bare 1-2 dager. Har hatt en episode som varte i 4 dager, det var med bakgrunn i den pskiateren mente jeg hadde vært hypoman. Men jeg vet ikke. Husker for å være helt ærlig ikke om det varte i 4 dager, hva om den bare varte 2, vil det si at jeg da ikke er bipolar? Eller ikke er bipolar 2?

Betyr det mye å finne ut av dette?

Om jeg starter på medisiner, er det noe jeg må være på resten av livet? Redd for å bli "avhengig". Har vært stabil i 3 uker nå, og merker at jeg tenker at jeg har overdrevet min psykehistorie og at jeg egentlig ikke har noe problem. Jeg er i jobb og studerer, pga mine energiske perioder klarer jeg å gjennomføre på jobb og studier. Er redd medisiner vil gjøre at jeg mister disse energiske periodene som gjør at jeg faktisk klarer å fungere på jobb og studier. Jeg er i disse periodene så effektiv at det gjør opp for periodene der jeg er deprimert og ikke klare å gjøre noe særlig.

Hvordan merker dere andre effekten av medisiner? Hvordan klarer dere? er det mulig å fungere i jobb uten perioder med super-effektivitet? (redd for å miste megselv til medisiner)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...