Gå til innhold

NHD: uten behandler-hva kan jeg gjøre selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har fått diagnosen Bipolar 2 av psykiater på DPS, anbefalt å begynne på Lamictal som fastlegen har ansvar for å følge opp.

Vet at medisiner vil hjelpe en del, men er det noe jeg kan gjøre på egenhånd for å få det bedre?

Jeg tenker da på om det er kognitive øvelser, loggføring av svinginger for å se på hva som mulig trigger, bøker, blogger osv jeg kan sette meg inn i på egenhånd.

Rett og slett forstå min diagnose bedre, og hvordan jeg håndterer den. Istedenfor å være passiv, og holde ut all ventingen.

Føler meg veldig alene i alt dette. Fastlegen er helt OK, men har liten tid til å gjøre mer enn å gi meg resepter.

Jeg vil veldig gjerne bli bedre, og vil gjøre det jeg kan for å hjelpe megselv. Setter uendelig stor pris på tips.

Gjest vet hva det handler om
Skrevet

Du skakl ikke lese all informasjon og bøker du kommer over. Og du skal ikke lese andres blogger og dagbøker, og heller ikke føre statistikk over mulige tegn og symptomer som kan settes i forbindelse med sykdommen.

MEN, du skal leve så normalt som mulig, sørge for nok søvn og sunn mat. Hold deg i aktivitet og ha sunne interesser. Husk, at du med en slik diagnose langt på vei kan leve et ganske normalt . Hvis du vil det selv. Begrensningene i livet ditt setter du selv. En klok mann sa en gang at det man gir oppmerksomhet vil vokse.

Gjest Svarttrost
Skrevet

Selv leser jeg en del, og det har ingen negativ effekt på meg (som vet-hva-det-handler-om mener). Det gir meg bare økt forståelse.

Men det helt klart viktigste er SØVN. Slurver jeg med den går alt til h... Ligger også svært lavt med tanke på alkohol.

Har et par ting til som jeg vet trigger meg, men tror ikke de er like almenngyldige.

Håper Lamictal hjelper deg.

Skrevet

Har ikke lest hele innlegget, men det er mye man kan gjøre selv. Spise sunt, trene, avspenning, yoga, meditasjon og å lese kognitive selvhjelpsbøker.

Gjest bipolare klara
Skrevet

Det er en bok som heter "mestringsbok for stemningslidelser": Fikk tips om den fra psykiateren min. Har ikke satt meg så voldsomt mye inn i det, men den har en del arbeidsoppgaver og tester/spørreskjemaer for teste ut om en er deprimert, hypoman etc..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...