Gå til innhold

Lurer på noe om FAS.

Anbefalte innlegg

Gjest HAR EN UNGE
Skrevet

Til dere her som har barn/ungdomer med bokstavdiagnose.

Jeg lurer på om diagnosen FAS hører til inn under ADHD spekteret eller om det hører til inn under autisme spekteret.

Jeg lurer også på hva som gjør at ritalin, concerta og strattera blir dosert etter vekten hos barn og ikke hos voksene?

Altså unger som får ritalin, concerta eller strattera og er foreksempel 20 kg eller 25 kg, de har som oftest når de får ritalin en døgndose på 30 mg og de som får concerta, da har som oftest en døgndose på 36 mg.

Håper på mange gode svar.

Skrevet

Sikkert fordi voksne veier over 45 kg og barn alt fra 1-45 kg.Så ett barn kan dø om det får for høy dose.Ett barn på 10 kg skal ikke ha samme dose som ett barn på 40 kg.De fleste voksne over 18 år har noenlunde samme vekt uansett alder (50-100 kg)

Ett barn kan ha vekt som ikke stå i forhold til alder da det vokser hver eneste dag.Ett nyfødt barn kan veie alt fra 1-6 kg,mens en 13 åring kan veie alt fra 20-50 kg.Jeg er ingen lege,men en far som har hatt 2 barn.De er nå 25 og 27.Har desverre ikke annet en sunn fornuft eller "bondevett"

Skrevet

Jeg ser ikke hvordan føtalt alkohol syndrom skal kunne falle inn under verken ADHD eller autisme. Men de kan sikkert oppstå i kombinasjon med FAS.

Har du ikke en lege som kan svare på alle disse spørsmålene?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...