Gå til innhold

Hva kan det være?

Anbefalte innlegg

Gjest bekymret i tromsø
Skrevet

Hei var hos legevakten grunnet klumper i halsen, og virket som vakthavende ble stresset og ville ikke si noe. Jeg fikk et brev fra han som jeg måtte gi til legen min, fordi jeg fikk akutttime dagen etterpå(var der på kvelden). Jeg åpnet brevet, siden han på legevakta ikke ville si noe til meg og i brevet stod det bla. "....alvorlig patologi....", "mistenker at det er malignitet lymfom" hva vil dette si? jeg vet at det kan dreie seg om kreft, men er det noe å bekymre seg over eller dette mer et standardisert prosedyre?

Gjest hva skal jeg svare?
Skrevet

Veldig i tvil om hva jeg skal svare.

Vil ikke nøre oppunder frykten din. Samtidig så tenker du antageligvis mye på dette nå og og ting er sjelden så ille som katastrofetankene og worst-case.

Malign er det latinske ordet for ondartet svulst eller andre alvorlige tilstander. Benign er latinske for godartet svulst.

Malignt lymfom er en samlebetegnelse på kreftsykdommer utviklet fra celler i lymfesystemet.

http://www.snl.no/.sml_artikkel/malignt_lymfom

Skrevet enklere og kortere enn helsedirektoratets retningslinjer. Samtidig som ingenting er pyntet på, og det derved kan bli belastende for deg å lese. (Helsedirektoratet er også rett på sak uten å pakke noe inn.)

''PROGNOSE

Prognosen er også svært avhengig av lymfomtype og spredning. Hodgkins sykdom kan oftest helbredes, særlig hos unge. Grovt sett kan man si at de høygradig maligne lymfomene i økende grad kan helbredes

Pasienter med lavgradig malignt lymfom kan ofte leve i mange år og ha god lokal effekt av strålebehandling eller kjemoterapi.''

Helsedirektoratets retningslinjer ved maligne lymfomer:

http://www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/archive/00077/Nasjonalt_handlingsp_77059a.pdf

Her står det mye, men kan kanskje bli for overveldende for deg.. Fagspråk som kan være vanskelig å forstå hvis man ikke er innen faget.

Gjest winda
Skrevet

Det betyr at det kan være kreft. Han sender deg til sykehuset for å bekrefte/avkrefte dette. I de fleste tilfeller dreier det seg om helt uskyldige ting.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...