Gå til innhold

hypomani eller mani?

Anbefalte innlegg

Gjest litt lei nå
Skrevet

Var hos psykologen i går og hun mente at min bipolare lidelse minnet mer om rapid cykling enn bipolar 2 som er min nåværende diagnose. Årsaken til dette er at jeg svinger ofte - alt fra å være oppe/nede noen timer til dager. Mun mente også at jeg hadde en slags blandingstilstand - altså "oppe" og nede samtidig.

Skrev oppe i anf. tegn fordi jeg ikke vil karakteriesere mine oppturer som noe konstruktivt. Det er stort sett bare vas fra ende til annen, med alt for mye energi og alt for lite fokus på det jeg burde ha gjort. Er egentlig ikke mulig å gjøre noe fornuftig i hele tatt. Jeg har også hatt oppturer der jeg har følt meg bra, men det begynner å bli lenge siden. Nå arter det seg er som kaos og jeg kan gire rundt uten mål og mening i flere døgn - mer eller mindre uten søvn.

Så ...

Hvis jeg plutselig blir ubeskrivelig hyperaktiv og det eneste jeg klarer å tenke på er en dum sang jeg må gå i takt til - er det mani eller ypomani når det varer bare noen timer?

Hvis jeg får for meg at mannen min er psykopat (bare tull), ringer krisesenteret og legger meg inn der. Er dette mani eller hypomani?

Hvis jeg blir hektet på matematikk, ikke klarer å tenke på noe annet eller får gjort annet i flere uker - er det mani eller hypomani?

Bare lurer ...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Jeg synes du beskriver en mani.

2. Det du beskriver, og som legen din var inne på, heter på nynorsk "mixed state".

3. Rapid cycling er ikke en alternativ diagnose til BP 1 og 2. Det re en tilleggskomplikasjon. Dvs at jeg tror du har BP1 med RC.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...