Gå til innhold

dystymi og BP2

Anbefalte innlegg

Gjest bølger
Skrevet

Kan man ha dystymi som en normal tilstand mellom symtomer på bipolar 2, eller vil den ene lidelsen utelukke den andre?

Kan det event behandle dystymi med noe annet enn det jeg bruker, eller må jeg bare godta å ha det slik?

Bruker 100mg lamictal, 3mg fluanxol, 300mg wellbutrin. Har i tillegg nettopp begynt med sobril igjen for å se om det virker. Har ikke avtale med lege om å prøve det så jeg vet ikke om det er dumt gjort av meg.

Gjest derom strides de lerde
Skrevet

Psykologen min mente at man ikke kunne ha dystymi og være deprimert sammen engang, men jeg vet NHD mener noe annet. Så svarer på ditt spørsmål vil kanskje også avhenge av hvem man spør.

Skrevet

Jeg vil tro en kan ha begge deler.

Grunn: Jeg fikk for noen år siden at jeg hadde noe som het dobbeldepresjon.(dystymi + dyp depresjon - IKKE spør meg hvordan de kunne komme fram til akkurat dette. 2år etter fikk jeg BPdiagnosen)

Synes Lamictalendosen din virker noe lav, men det er jo individuelt hvor mye en skal ha.

De andre vet jeg ingenting om.

Håper du får et godt svar!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

En kan ha en dystymi som avbrytes av alvorligere depressive episoder. Dette kalles dobbeldepresjon. I prinsippet skal en også kunne ha BP2 og dystymi. I de fleste tilfelllene vil det nok heller handle om en ikke optimalt behandlet BP2.

Dine spørsmål om medisinering har nå nådd en detaljgrad som jeg ikke kan besvare fornuftig kun med noen opplysninger på nett.

Gjest bølger
Skrevet

En kan ha en dystymi som avbrytes av alvorligere depressive episoder. Dette kalles dobbeldepresjon. I prinsippet skal en også kunne ha BP2 og dystymi. I de fleste tilfelllene vil det nok heller handle om en ikke optimalt behandlet BP2.

Dine spørsmål om medisinering har nå nådd en detaljgrad som jeg ikke kan besvare fornuftig kun med noen opplysninger på nett.

Takk for svar. Leste litt om dobbeldepresjon og tror nok det kan stemme på meg og at det kanskje er derfor jeg heller ikke blir helt bra.

Forstår at jeg blir litt for detaljerte om medisinspørsmålene. Må vel uansett ta det opp med legen når jeg går tom for sobril.

Men kan jeg kjøre bil på 10mg sobril?

Gjest NHD har svart mange ganger på det
Skrevet

Takk for svar. Leste litt om dobbeldepresjon og tror nok det kan stemme på meg og at det kanskje er derfor jeg heller ikke blir helt bra.

Forstår at jeg blir litt for detaljerte om medisinspørsmålene. Må vel uansett ta det opp med legen når jeg går tom for sobril.

Men kan jeg kjøre bil på 10mg sobril?

Ta et søk på DOL eller på google.no

Gjest bølger
Skrevet

Ta et søk på DOL eller på google.no

Søkte på dol. Det stod litt forskjellig. Det skyldes nok at det er strengere etter de nye forskriftene, så etter det jeg forstod på det siste innlegget kan jeg ta en, men ikke to i døgnet.

Skrevet

Søkte på dol. Det stod litt forskjellig. Det skyldes nok at det er strengere etter de nye forskriftene, så etter det jeg forstod på det siste innlegget kan jeg ta en, men ikke to i døgnet.

Det er korrekt. 10 mg går greit.

Gjest bølger
Skrevet

Jeg tar 7,5mg imovane i tillegg til 10mg sobril, så da vet jeg ikke lenger hva som går. Trenger hvis et svar fra NHD likevel.

Gjest bølger
Skrevet

Det er korrekt. 10 mg går greit.

i tillegg til 7,5mg imovane

Skrevet

i tillegg til 7,5mg imovane

Nei.

Gjest bølger
Skrevet

Nei.

Da har jeg et problem. Må velge mellom søvn og et forsøk på å bli bedre psykisk, noe som jeg foreløpig følte at sobrilen hjalp meg med.

Gjest bølger
Skrevet

Jeg vil tro en kan ha begge deler.

Grunn: Jeg fikk for noen år siden at jeg hadde noe som het dobbeldepresjon.(dystymi + dyp depresjon - IKKE spør meg hvordan de kunne komme fram til akkurat dette. 2år etter fikk jeg BPdiagnosen)

Synes Lamictalendosen din virker noe lav, men det er jo individuelt hvor mye en skal ha.

De andre vet jeg ingenting om.

Håper du får et godt svar!

Lamictaldosen har jeg redusert, så den er for lav. Når jeg gikk på høyere doser klarte jeg ikke å følge med på samtaler når jeg snakket med folk, så jeg ønsker ikke å øke den igjen. Er veldig usikker nå på hva jeg skal gjøre med medisineringen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...