Gå til innhold

normal å ikke ville etablere seg?

Anbefalte innlegg

Gjest panodil
Skrevet

Jeg har passert tredve. Jeg er ikke i noe forhold. Jeg er har ikke lyst på barn og hus. Jeg er redd for å møte noen, bli gravid og være etablert. Med allt det måtte innebære. Jeg får litt klaus bare ved tanken. Det virker så endelig å være gift og ha barn.

Er det normalt å ikke ønske slike forpliktelser? Jeg vil bare være singel, oppleve livet , reise. Bare tenke på meg selv, slippe å tenkte på hva slags parkdress mitt barn trenger eller hvor mye barnehageplassen koster. Og ikke minst slippe å tenke på alle uforutsette utgifter som kan skje når en er tre.

Har en venninne med barn, og når jeg har vært hos henne så får jeg ikke så lyst på barn. Blir stresset bare ved å være der og sliten bare ved tanken på hvor mye en må gjøre som mor.

Er jeg umoden på noe vis siden jeg ikke har noen ønsker om å etablere meg eller inngå i et varig forhold?

Eller er det helt normalt?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Etter min vurdering er det intet ved det du skriver som ikke er normalt.

Skrevet

Jeg synes du høres svært så moden ut jeg. Det er ikke alle som har lyst på den "pakken" der, og jeg kan faktisk godt forstå det.

Jeg mener at enkelte av de som velger dette bort, gjør det nettopp fordi de har skjønt veldig godt hva det går ut på.

Jeg visste ikke hva jeg gikk til da jeg fikk barn, men angrer selvfølgelig ikke og ville ikke vært mine barn foruten. Tror allikevel jeg kunne fått et godt liv uten barn, om jeg hadde valgt å ikke få det.

Ikke bry deg om hva andre synes og mener, det er ditt liv.

Det er ikke slik at det å gifte seg å få barn er den eneste måten å leve et lykkelig liv på. Man kan fint ha et rikt liv med innhold og mening uten også, det er jeg sikker på.

Skrevet

Jeg synes du høres svært så moden ut jeg. Det er ikke alle som har lyst på den "pakken" der, og jeg kan faktisk godt forstå det.

Jeg mener at enkelte av de som velger dette bort, gjør det nettopp fordi de har skjønt veldig godt hva det går ut på.

Jeg visste ikke hva jeg gikk til da jeg fikk barn, men angrer selvfølgelig ikke og ville ikke vært mine barn foruten. Tror allikevel jeg kunne fått et godt liv uten barn, om jeg hadde valgt å ikke få det.

Ikke bry deg om hva andre synes og mener, det er ditt liv.

Det er ikke slik at det å gifte seg å få barn er den eneste måten å leve et lykkelig liv på. Man kan fint ha et rikt liv med innhold og mening uten også, det er jeg sikker på.

''Jeg mener at enkelte av de som velger dette bort, gjør det nettopp fordi de har skjønt veldig godt hva det går ut på.''

Enig :-)

Om man hadde hatt alle fakta på bordet på forhånd, hadde det ganske sikkert blitt født færre barn! Og jeg tenker egentlig ikke så mye på det praktiske og økonomiske, som alle de bekymringene som følger med...

Skrevet

Du er på ingen måte programforpliktet til å (ønske og) skaffe mann, barn, hjem og gjeld. Synes det er mye sunn realisme i dine betraktninger. Å skaffe barn er å få en livslang sårbarhet.

Å være tilfreds med den tilværelsen du har (valg), er positivt.

På den andre siden er det ikke særlig hensiktsmessig å erklære at man _aldri_ vil etablere deg og stifte familie. Følelser, ønsker og prioriteringer endrer seg. Og det er greit å gi seg selv slingringsmonn til å forandre mening. Sånn i tilfelle.

Ungemas oppleves forresten ganske annerledes når det handler om ens egne. Noe med at å gi til og prioritere egne barn er som å gi til seg selv.

mvh

Skrevet

Jeg tenker også som deg, men vet ikke om det er et resultat av at jeg ikke har personlighet til å ha barn (blir fort sliten) eller om det er resultat av dårlig helse eller om jeg ville valgt bort barn hvis jeg hadde møtt den rette og økonomien var på plass. Vanskelig å vite, men det er nok mange som tenker som deg. Veldig mange bor alene, flere enn før. Det er til og med en forening som heter best uten barn.

Gjest panodil
Skrevet

Jeg tenker også som deg, men vet ikke om det er et resultat av at jeg ikke har personlighet til å ha barn (blir fort sliten) eller om det er resultat av dårlig helse eller om jeg ville valgt bort barn hvis jeg hadde møtt den rette og økonomien var på plass. Vanskelig å vite, men det er nok mange som tenker som deg. Veldig mange bor alene, flere enn før. Det er til og med en forening som heter best uten barn.

¨¨ Veldig mange bor alene, flere enn før. Det er til og med en forening som heter best uten barn.¨¨

Er de som er med i den foreningen også barnløse ? Kanskje mine foreldre er med der????

Skrevet

¨¨ Veldig mange bor alene, flere enn før. Det er til og med en forening som heter best uten barn.¨¨

Er de som er med i den foreningen også barnløse ? Kanskje mine foreldre er med der????

Du kan jo sjekke det ut på nettet. Den ble startet for noen år siden av en kvinne som var sikker på at hun ikke ville ha barn allerede som barn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...