Gå til innhold

United States of Tara-DID?

Anbefalte innlegg

Gjest Bipolar58
Skrevet

Leser at "multiple personility disorder" (Dissociative identity disorder ) ikke er godt kjent i alle land som en diagnose eller sykdom. I USA er den godkjent som en lidelse men ikke i alle land i europa.Hva kommer det av? Er det ikke flere bevis opp igjennom årene på at slike lidelser finnes? Jeg tenker da først og fremst på filmen "Sybil" fra 1974 og 2007 og boken "Tree faces of eve" fra 1957.Wikipedia skriver at DID har vært en kontroversiell diagnose opp igjennom årene og at DSM ikke altid har tatt denne diagnosen på alvor.

Er Toni Collette med på å fremme et syn som i Norge eller skandinavia er mer å betrakte som eventyr,eller ikke? Hva mener du Nils?

Skrevet

Det pussige med DID er etter det jeg har lest att de psykiatere som ikke tror på lidelsen ikke finner noen kasus, mens de som tror finner det hos nesten alle.

Psykodrama og suggesjon. det er vel det det koker ned til.

Gjest Bipolar58
Skrevet

Det pussige med DID er etter det jeg har lest att de psykiatere som ikke tror på lidelsen ikke finner noen kasus, mens de som tror finner det hos nesten alle.

Psykodrama og suggesjon. det er vel det det koker ned til.

Eller at man finner for få kasus.At man har funnet 5 i hele verden på 50 år er vel alikevel 5 for mange? Sybil Ardell Mason levde fra 1923 til 1998 og var virkeliog nok selv om hun levde i USA.(Wikipedia) Bare fordi noen tilfeller er merkelige og få,så betyr ikke det at de ikke fantes.Eller at de fremdeles finnes i dag.Jeg kan ofte føle meg som 2 forskjellige mennesker som har motstridende følelser,selv om jeg har en personlighet.Mange av disse menneskene er kvinner og har opplevd fysisk eller psykist terror i barndommen.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

DID finnes i vårt diagnosesystem. Jeg har aldri sett det, og jeg kjenner ingen som har sett det.

I Norge synes det kun å forekomme i Rogaland.

Skrevet

Eller at man finner for få kasus.At man har funnet 5 i hele verden på 50 år er vel alikevel 5 for mange? Sybil Ardell Mason levde fra 1923 til 1998 og var virkeliog nok selv om hun levde i USA.(Wikipedia) Bare fordi noen tilfeller er merkelige og få,så betyr ikke det at de ikke fantes.Eller at de fremdeles finnes i dag.Jeg kan ofte føle meg som 2 forskjellige mennesker som har motstridende følelser,selv om jeg har en personlighet.Mange av disse menneskene er kvinner og har opplevd fysisk eller psykist terror i barndommen.

Jeg anbefaler deg å søke på the Satanic Panic, der hundrevis av slike kasuser hevdet å ha blitt utsatt for overgrep av hemmelige satanister. Det hele fikk litt uante dimensjoner.. Det er en farlig vei å gå, og det er ikke 5 kjente kasus. Og det med att du kjenner deg som to motstridene personer er vanlig ambivalens....

DID er en skamplett for psykiatrien.

Gjest Bipolar58
Skrevet

Jeg anbefaler deg å søke på the Satanic Panic, der hundrevis av slike kasuser hevdet å ha blitt utsatt for overgrep av hemmelige satanister. Det hele fikk litt uante dimensjoner.. Det er en farlig vei å gå, og det er ikke 5 kjente kasus. Og det med att du kjenner deg som to motstridene personer er vanlig ambivalens....

DID er en skamplett for psykiatrien.

Det finnes mye hysteri.En serie som Jan Guillou hadde for en tid siden tok for seg både hekser i middelalderen og psykisk forsyrrede mennerskar fra nåtid.Bla noen påståtte satanister i sverige og en hysterisk jente som kom med fantastiske historier.Tipper at det er i samme gate som bortføring foretatt av små grønne menn.

DID tror jeg mer på en Ufoer og annet rart.

Dette merkelige i Hessdalen tror jeg er mer merkelige fenomener en flyvende tallerkner.Sikkert noen uforklarlige lys fenomener.Det skal være store forekomster av metaller i jorden der.Kanskje noen elektroniske eller elektriske utladninger? Hele jorden er jo magnetisk,det er jo en grunn til at det står Nord og Sør på kompasset.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...