Gå til innhold

Rusomsorgen

Anbefalte innlegg

marlenexxx27
Skrevet

Man slutter jo ikke å ruse seg selv om man har vært i rusbehandling, ellers ville man vel neppe ha vurdert å gi gratis heroin til folk, for å si det sånn.

Men rusinstitusjoner er i hvert fall en slags redningsplanke for de foresatte, på den måten at de foresatte kan innbille seg at det er intitusjonen - og ikke dem selv (og i hvert fall ikke den narkomane selv!) - som har skyld i at det ikke går så bra. De foresatte kan da gå ut i media og proklamere med indignasjon og dramatikk at institusjonen "sendte han i døden".

http://www.dagbladet.no/2011/03/03/nyheter/innenriks/narkotika/dodsfall/15652629/

Tenk så forfriskende det hadde vært hvis mora heller sa at "Jeg er jo personlighetsforstyrret så det synger, og har hatt tre alkoholiserte menn som min sønn har kalt "pappa", og dette tror jeg kan være noe av forklaringen på at han tok overdose".

Enkelte mennesker som jobber i psykiatri og rus tror jeg nok er masochistiske.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er en klar sammenheng mellom hvem som klager på denne måten og deres personlighet slik du så godt beskriver det.

Skamvett er ikke de antisosiales sterkeste side :-)

Skrevet

Det er en klar sammenheng mellom hvem som klager på denne måten og deres personlighet slik du så godt beskriver det.

Nå har jeg bare lest denne artikkelen om denne historia, men syns det er litt drøyt å spekulere i diagnoser og egenskaper hos de pårørende ut fra så lite informasjon. Men mulig dere vet mer enn meg..

Å være pårørende til en rusmisbruker er nok noe av det tøffeste en som forelder kan oppleve. Reaksjoner i etterkant kan henge sammen med det.

At avisa utleverer historia på en slik måte kan en jo stille spørsmål ved. I mange tilfeller bør de være mer varsomme.

Skrevet

Nå har jeg bare lest denne artikkelen om denne historia, men syns det er litt drøyt å spekulere i diagnoser og egenskaper hos de pårørende ut fra så lite informasjon. Men mulig dere vet mer enn meg..

Å være pårørende til en rusmisbruker er nok noe av det tøffeste en som forelder kan oppleve. Reaksjoner i etterkant kan henge sammen med det.

At avisa utleverer historia på en slik måte kan en jo stille spørsmål ved. I mange tilfeller bør de være mer varsomme.

''At avisa utleverer historia på en slik måte kan en jo stille spørsmål ved. I mange tilfeller bør de være mer varsomme.

''

Jeg reagerer på hvor ofte avisene lar folk fremstå på en måte som de vet at svært mange vil reagere negativt på. Det går an å beskytte folk litt mot seg selv i sårbare situasjoner.

Skrevet

''At avisa utleverer historia på en slik måte kan en jo stille spørsmål ved. I mange tilfeller bør de være mer varsomme.

''

Jeg reagerer på hvor ofte avisene lar folk fremstå på en måte som de vet at svært mange vil reagere negativt på. Det går an å beskytte folk litt mot seg selv i sårbare situasjoner.

''Jeg reagerer på hvor ofte avisene lar folk fremstå på en måte som de vet at svært mange vil reagere negativt på. Det går an å beskytte folk litt mot seg selv i sårbare situasjoner.''

Man får lese manuset og godkjenne eller komme med endringer før det går i trykken, så de etterlatte visste hva som ville stå i avisa.

Skrevet

''Jeg reagerer på hvor ofte avisene lar folk fremstå på en måte som de vet at svært mange vil reagere negativt på. Det går an å beskytte folk litt mot seg selv i sårbare situasjoner.''

Man får lese manuset og godkjenne eller komme med endringer før det går i trykken, så de etterlatte visste hva som ville stå i avisa.

Det er ikke gitt at de har evnen til å vurdere sitt eget beste i en slik situasjon. Journalistene har et selvstendig ansvar for å vurdere konsekvensene av det som publiseres.

Fra Vær varsomplakaten:

''3.9. Opptre hensynsfullt i den journalistiske arbeidsprosessen. Vis særlig hensyn overfor personer som ikke kan ventes å være klar over virkningen av sine uttalelser. Misbruk ikke andres følelser, uvitenhet eller sviktende dømmekraft. Husk at mennesker i sjokk eller sorg er mer sårbare enn andre.''

Dark-Angel 82
Skrevet

Har ikke satt meg inn i den aktuelle saken, men at rusomsorgen er for dårlig er det jo ingen tvil om.

marlenexxx27
Skrevet

''

Helt enig med deg! Journalister er bare opptatt av å få en salgbar historie, og bruker alle virkemidler. De bryr seg ikke om at de fremprovoserer dumskap og ufred blant folk.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Har ikke satt meg inn i den aktuelle saken, men at rusomsorgen er for dårlig er det jo ingen tvil om.

Etter min mening er det største problemet i rusomsorgen at en ikke tør å gå ut offentlig med fakta.

Fakta er bl.a. at en i motsetning til f.eks. i psykiatrien har svært liten dokumentasjon på at noe virker og evt hvilke intervensjoner som virker mot hvilke problemer.

Det hjelper selvsagt litt å ha pasienten rusfri en stund, la han få sunn mat, seng om natten og en bolig å vende tilbake til. Men bortsett fra dette er det forhold ved pasienten selv som motivasjon, vilje, egostyrke osv som i mer enn 90% bestemmer hvordan det går videre. Derfor hører vi hele tiden slikek historier som dette, nettopp fordi faktorer ved personen selv ikke endres.

Dark-Angel 82
Skrevet

Etter min mening er det største problemet i rusomsorgen at en ikke tør å gå ut offentlig med fakta.

Fakta er bl.a. at en i motsetning til f.eks. i psykiatrien har svært liten dokumentasjon på at noe virker og evt hvilke intervensjoner som virker mot hvilke problemer.

Det hjelper selvsagt litt å ha pasienten rusfri en stund, la han få sunn mat, seng om natten og en bolig å vende tilbake til. Men bortsett fra dette er det forhold ved pasienten selv som motivasjon, vilje, egostyrke osv som i mer enn 90% bestemmer hvordan det går videre. Derfor hører vi hele tiden slikek historier som dette, nettopp fordi faktorer ved personen selv ikke endres.

Enig der, man må ønske bli rusfri.

Etter min mening skulle psykratrien vært en mye større del av behandlingen. Det er som oftest i psyken problemet ligger,

og da hjelper det ikke å bare fjerne rusproblemet.

Ettervernet kunne med fordel også vært styrket.

:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...