Gå til innhold

Ufør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går det an å ha en deltidsstilling også få trygd oppå det da? For jeg tror ikke jeg vil klare mer enn 50%.

Det går an å jobbe redusert å ha delvis arbeidsavklaringspenger, ja.

Gjest yeke yeke
Skrevet

Det går an å jobbe redusert å ha delvis arbeidsavklaringspenger, ja.

OK :) merker jo at jeg har godt av å være en plass og føle at jeg duger. Ikke sitte hjem og se på TV.

Takk for hjelpa folkens!

Skrevet

Jobb, er den beste medisin for alt, uansett. Man får rutiner, struktur og som regel hyggelige sosiale ting i tillegg!! Se lyst på livet, og de smiler faktisk tilbake. ,,,Har vært der selv!

Gjest Bipolar58
Skrevet

Du blir uføretrygdet hvis du er for syk til å jobbe 50% stilling.Det er ikke noe å trakte etter å bli 100% ufør,man kommer ikke så lett tilbake.Du bør helst være over 50 år og være for syk til å ta en annen jobb.Er du bare for syk til å jobbe med kroppen,vil du få en kontorjobb eller omskolering.Kan du ikke jobbe 50% på ett kontor etter omskolering er det visse muligheter for å få varig 100% uførhet.Anbefaler det dog ikke da jeg nå har sovet meg ganske bra i ca 10 år og angrer på at jeg ikke tok en 8-16 jobb i stedenfor skiftjobben jeg ble syk av.Vanskelig å slutte med medisiner når du først har blitt avhengig.Har nå en psykisk diagnose etter 20 år skiftjobbing,lite søvn og mye overtid og stress på jobben i Oslo.Lang vei til jobben,og problemer hjemme hjelper ikke det helelr.Ble skilt i 1992, 11 år inn i skiftjobben.Måtte sluitte i 1999 og ble ufør i 2002 etter 2 år på attføring og sykemelding.Prøv så godt du kan å få en annen jobb 50,75 eller 100%.Desverre er det de manuelle jobbene som har mest utskifting.Men lykke til.

Gjest Bipolar58
Skrevet

For noe dritt!

Hva hvis man er for syk til å ha en jobb, skal man straffes pga det da? Gjør jo ikke livet noe mer motiverende å leve da.

Man blir straffet om man er for syk til å jobbe.Men uførtrygden er høyere enn alderstrygden.Jeg har 300 000 i uføretrygd som er mye høyere enn 66% av hva de tjener i min gamle jobb Jeg har ca 75% av hva man tjener i min gamle jobb,da den indeks-reguleres hver mai,og følger en prosentdel av G=ca 75 000 kr.Jeg får da ca 3 G,noe som kan være ett samentreff.Forsøk så godt du kan å holde fast på en jobb,da det er ganske vanskelig å komme tilbake i jobb senere.50% stilling er for-behold studenter,sykepleiere og hjelpepleiere.Forsøk omskolering eller annen jobb først.Du får kanskje ikke brukt din utdannelse,men slipper å gå hjemme resten av livet,det er drit-kjedelig.Selv bare 10 år er alt for mye spør du meg,og jeg er en ungdom på bare 52 vintre.(gamle i dag blir både 90 og 100 år)

Skrevet

Om du ikke er blitt lam går du over på avklaringspenger. Inntekten er 66% av hva du får nå.

Du kan gå mange år på avklaringspenger fordi om du er lam altså, bare så du vet det. Veldig mange har tatt lange utdannelser og jobbet på avklaringspenger i årevis.

Skrevet

Ja det må man, men man får skattefri mnd. i juni, og halv skatt i desember.

Nei, på varig uføre betaler man skatt i juli også.

Gjest yeke yeke
Skrevet

Man blir straffet om man er for syk til å jobbe.Men uførtrygden er høyere enn alderstrygden.Jeg har 300 000 i uføretrygd som er mye høyere enn 66% av hva de tjener i min gamle jobb Jeg har ca 75% av hva man tjener i min gamle jobb,da den indeks-reguleres hver mai,og følger en prosentdel av G=ca 75 000 kr.Jeg får da ca 3 G,noe som kan være ett samentreff.Forsøk så godt du kan å holde fast på en jobb,da det er ganske vanskelig å komme tilbake i jobb senere.50% stilling er for-behold studenter,sykepleiere og hjelpepleiere.Forsøk omskolering eller annen jobb først.Du får kanskje ikke brukt din utdannelse,men slipper å gå hjemme resten av livet,det er drit-kjedelig.Selv bare 10 år er alt for mye spør du meg,og jeg er en ungdom på bare 52 vintre.(gamle i dag blir både 90 og 100 år)

Takk for mange gode tips :) Kan jeg spørre hvordan man omskolerer seg? Føler meg så dum når jeg spør om sånne spørsmål. Er det noe man kan få hjelp til? Jeg får jo ikke noe studielån liksom...

Problemet mitt er at jeg ikke har en ferdig utdanning, og at det er uaktuelt å gjøre ferdig den jeg startet. Så jeg har ingen grad. Og kiosk-jobb orker jeg ikke. Kan man få hjelp til å omskolere seg til jobber hvor man hjelper andre mennesker f.eks.? F.eks. barnevern, eller andre ting? Selv om man har dårlige karakterer?

Gjest Bipolar58
Skrevet

Takk for mange gode tips :) Kan jeg spørre hvordan man omskolerer seg? Føler meg så dum når jeg spør om sånne spørsmål. Er det noe man kan få hjelp til? Jeg får jo ikke noe studielån liksom...

Problemet mitt er at jeg ikke har en ferdig utdanning, og at det er uaktuelt å gjøre ferdig den jeg startet. Så jeg har ingen grad. Og kiosk-jobb orker jeg ikke. Kan man få hjelp til å omskolere seg til jobber hvor man hjelper andre mennesker f.eks.? F.eks. barnevern, eller andre ting? Selv om man har dårlige karakterer?

Spør på NAV.De eneste jobbene du får gratis omskolering til,er ledige jobber,innenfor helsevesenet og slikt.Ikke regn med å få omskolering til Arkeolog eller Antropolog.Kun til jobber det er mange av.

Gjest buzzador
Skrevet

''jeg ser ikke hvordan jeg skal greie å jobbe slik ting er nå i hvert fall.''

Hvis det er "slik ting er nå" skal du nok ikke bli ufør, men kanskje du kan ha krav på arbeidsavklaringspenger? Du må i så fall gjennom legen og få legeerklæring uansett.

Gjest buzzador
Skrevet

For noe dritt!

Hva hvis man er for syk til å ha en jobb, skal man straffes pga det da? Gjør jo ikke livet noe mer motiverende å leve da.

Hallo, i Norge kan du gå ett år på sykepenger. Det er full lønn. Etterpå kan du ha mulighet til å få arbeidsavklaringspenger, og da går du som noe andre her sier ned i lønn. Likevel får du altså mye lønn lenge i Norge. Og du klager? Tenkt om du hadde bodd i et helt annet land og ikke hadde fått et rødt øre den dagen du ikke klarte å jobbe mer!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...