Gå til innhold

Student med på timen

Anbefalte innlegg

Gjest Skeptiskja
Skrevet

Jeg har fått vite at det skal være en psykologstudent med på en time snart for å lære hvordan psykologene jobber. Men saken er at en av mine diagnoser er svært sensitiv. Tok meg 15 år før jeg greide å oppsøke hjelp, og det er kanskje den mest stigmatiserende diagnosen som finnes. Så jeg er vel usikker på om jeg vil ha en uerfaren student, som kanskje etterpå finnes det fristende å snakke om dette på puben den kvelden, som sine "observasjoner".

Kan jeg nekte dette, og kan man stole på unge studenter som ikke har noen erfaring med taushetsplikten?

Skrevet

jeg har alltid blitt spurt om det er greit på forhånd når det skal være med en student. så rart at du ikke har blitt forespurt om det er greit.

Gjest segunda
Skrevet

Du vil nok kunne nekte, men jeg er sikker på at du kan stole på taushetsplikten hos studenter. De diskuterer ikke mer på puben enn andre. Ingen diskuterer enkelt saker på puben om kvelden.

Skrevet

Jeg skjønner godt at du synes det kan være vanskelig å ha en ekstraperson med på timen.

Men studenten har selvsagt taushetsplikt - den skal du kunne stole på like mye som du stoler på psykologens taushetsplikt. Hvis dette er årsaken til at du ikke vil ha student til stede, bør du tenke på dette: hvordan skal det kunne utdannes psykologer eller andre helseprofesjonelle, om de i studietiden ikke får muligheten til å treffe pasienter?

nitty-gritty
Skrevet

jeg har alltid blitt spurt om det er greit på forhånd når det skal være med en student. så rart at du ikke har blitt forespurt om det er greit.

Kanskje hun behandles ved et universitetssykehus?

Da jeg hadde en leddsykdom som barn måtte jeg akseptere studenter tilstede ved behandling og konsultasjon.

Skrevet

Du kan reservere deg mot å ha med student på timen. Likevel er det viktig å huske på at studentene trenger erfaring for å lære.

Studenter er underlagt taushetsplikten på lik linje med ferdige psykologer, og det kan du stole på :)

Skrevet

jeg har alltid hatt mulighet til å velge vekk studenten. Av og til er det mest hensiktsmessig da dialogen kan bli noe forstyrret.

Gjest Skeptiskja
Skrevet

Du kan reservere deg mot å ha med student på timen. Likevel er det viktig å huske på at studentene trenger erfaring for å lære.

Studenter er underlagt taushetsplikten på lik linje med ferdige psykologer, og det kan du stole på :)

Men diagnosen min er pedofili, det er derfor dette er så vanskelig. Så jeg vet ikke hva jeg bør gjøre, bare stole på det? Enn om personen hater pedofile mer enn noe annet?

Gjest Skeptiskja
Skrevet

Jeg skjønner godt at du synes det kan være vanskelig å ha en ekstraperson med på timen.

Men studenten har selvsagt taushetsplikt - den skal du kunne stole på like mye som du stoler på psykologens taushetsplikt. Hvis dette er årsaken til at du ikke vil ha student til stede, bør du tenke på dette: hvordan skal det kunne utdannes psykologer eller andre helseprofesjonelle, om de i studietiden ikke får muligheten til å treffe pasienter?

Er jo bra at studenter er med på sånt selvsagt, men om de ikke blir med på mine timer så setter de vel opp timer til noen andre?

Også føles det så rart å skulle ha 2 stykker der. At det går utover timen på en måte. Føler at jeg må prestere og føler meg veldig veldig "sett på" eller hva det heter.

Gjest Skeptiskja
Skrevet

Du vil nok kunne nekte, men jeg er sikker på at du kan stole på taushetsplikten hos studenter. De diskuterer ikke mer på puben enn andre. Ingen diskuterer enkelt saker på puben om kvelden.

Studenter på psykologi kan jo sikkert være like uerfarne og barnslige som andre studenter. Men de er kanskje ikke 19-20 år når de skal ut på sånn observasjon?

Gjest Skeptiskja
Skrevet

Kanskje hun behandles ved et universitetssykehus?

Da jeg hadde en leddsykdom som barn måtte jeg akseptere studenter tilstede ved behandling og konsultasjon.

Jeg går i spesialisthelsetjenesten. Jeg synes det er bra at studenter får sånt, men det er alt for masse i meg som taler i mot.

Gjest Skeptiskja
Skrevet

jeg har alltid hatt mulighet til å velge vekk studenten. Av og til er det mest hensiktsmessig da dialogen kan bli noe forstyrret.

Ja, er det ofte sånt skjer, virker som du har opplevd det flere ganger at en student skal være med?

Skrevet

Er jo bra at studenter er med på sånt selvsagt, men om de ikke blir med på mine timer så setter de vel opp timer til noen andre?

Også føles det så rart å skulle ha 2 stykker der. At det går utover timen på en måte. Føler at jeg må prestere og føler meg veldig veldig "sett på" eller hva det heter.

Jeg skjønner godt hva du mener! Vet ikke helt hva jeg hadde sagt selv til å ha en student til stede slik.

Tenkte bare at hvis dette med taushetsplikt er det vanskeligste, så er dét ikke noe å bekymre seg over :)

Gjest Skeptiskja
Skrevet

Jeg skjønner godt hva du mener! Vet ikke helt hva jeg hadde sagt selv til å ha en student til stede slik.

Tenkte bare at hvis dette med taushetsplikt er det vanskeligste, så er dét ikke noe å bekymre seg over :)

Det er vel det som er det vanskeligste, ettersom jeg har den diagnosen jeg har. Det tok jo meg mange år før jeg i hele tatt greide å gå til fastlegen med det. Så skal jeg plutselig ha en student der.

Skrevet

Men diagnosen min er pedofili, det er derfor dette er så vanskelig. Så jeg vet ikke hva jeg bør gjøre, bare stole på det? Enn om personen hater pedofile mer enn noe annet?

For studenten vil det salvsagt være lærerikt å være med, og du behøver ikke å være redd for taushetsplikten.

Men, jeg har stor forståelse for at du kan synes det er vanskelig å ha studenten der. Og jeg mener du har rett til å vegre deg mot det.

Gjest Skeptiskja
Skrevet

For studenten vil det salvsagt være lærerikt å være med, og du behøver ikke å være redd for taushetsplikten.

Men, jeg har stor forståelse for at du kan synes det er vanskelig å ha studenten der. Og jeg mener du har rett til å vegre deg mot det.

Kanskje studenten kan sitte bak en skillevegg? hehe :P

Blir litt ekstra vanskelig, for det er vel ingen andre psykiatriske diagnoser man blir så avskydd for. Men jeg skal høre litt mer hva psykologen min tenker om dette.

Skrevet

Du kan reservere deg mot dette. Det er ikke ditt ansvar at studenten skal lære noe. Om du føler at det er ubehagelig å ha studenten der inne så kan det påvirke utfallet av din time.

Gjest Skeptiskja
Skrevet

Du kan reservere deg mot dette. Det er ikke ditt ansvar at studenten skal lære noe. Om du føler at det er ubehagelig å ha studenten der inne så kan det påvirke utfallet av din time.

Ja, det er pga min pedofili-diagnose at jeg blir skeptisk. For til og med psykologer har fordommer om den diagnosen. Og da tenker jeg det kan være enda mer blant unge studenter.

Skrevet

Ja, det er pga min pedofili-diagnose at jeg blir skeptisk. For til og med psykologer har fordommer om den diagnosen. Og da tenker jeg det kan være enda mer blant unge studenter.

lytt til deg selv, og hva som er bra for deg. Blir det feil å ha med studenten med på tiden, så dropp studenten.

Gjest segunda
Skrevet

Studenter på psykologi kan jo sikkert være like uerfarne og barnslige som andre studenter. Men de er kanskje ikke 19-20 år når de skal ut på sånn observasjon?

Du kan bestemme selv, men du kan stole på at dette er ikke barnslige uerfarne 20åringer. Du kan også nevne dette på forhånd til behandleren din.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...