Gå til innhold

Store barn som lever i nuuet

Anbefalte innlegg

Gjest futur
Skrevet

Min sønn på snart 12 år vil stort sett hele tiden utsette sine plikter så lenge som mulig. Mener her først og fremst lekser. De får oppgaver som de kan gjøre når de vil i løpet av en to ukersperiode. Vi ser at vi foreldre må være strenge med leksene ellers gjør han ikke noe før han må. Når han venter lenge med oppgavene til de o siste dager før innlevering, så greier han ikke bli ferdig.

Han lever som sagt i nuuet. Fremtiden ser han ikke ut til å bry seg om. Om han ikke gjør det så bra på skolen gjør liksom ikke noe. han bruker lang tid på oppgaver og leser litt stokkete. Leser ca. 65 ord pr. minutt. Men får med seg stort sett det han leser og forstår lett matteoppgaver. Følger normalt opplegg på skolen.

Er det skremmende at han ikke skjønner at det kan være lurt å gjøre seg ferdig med noe for så å slappe godt av etterpå? Jeg har gjentatte ganger prøvd å forklare hvor mye bedre det er å slappe av når man er ferdig med noe enn å slappe av før en har begynt. Det går bare ikke inn. Er dette vanlig for alderen eller noe vi bør ta på alvor?

Skrevet

Med mitt sammenlikningsgrunnlag på én sønn, nøyaktig like gammel som din, vil jeg påstå at det er normalt. Jeg vil også påstå at det kan være annerledes for jenter - søsteren hadde fullt utviklede bekymrings- og planleggingsgener i den alderen.

Han leser nok litt fortere, men motivasjonen overfor lekser er likedan. Vi må planlegge sammen (dvs. jeg styrer det) for å komme gjennom uka. Men han får stort sett med seg det som foregår på skolen.

Eneste gangen han tenker litt framover, er hvis det dreier seg om fotball.

Jeg ser at kompisene hans ofte er like fjerne, selv om jeg heldigvis slipper å gjøre lekser med dem. Så jeg synes ikke du skal bekymre deg så lenge han henger med på skolen.

Skrevet

Synes det høres rimelig normalt ut.

mariaflyfly
Skrevet

Det ar han utsetter og utsetter plikter og lekser, tror jeg er helt normalt. Min 12-åring er akkurat likedan, så han får et spark bak en gang eller to i løpet av uka for å komme i gang.

Det at han ikke rekker å bli ferdig med leksene i løpet av denne toukersperioden, mener jeg er en pekepinn på at han bør sparkes i gang litt før. Hva sier lærerne hans til at han uke etter uke ikke har gjort alle leksene?

En annen ting er lesehastigheten hans. Denne er ganske lav til å være 6.-klassing (?). Dette hadde bekymra meg litt dersom det ikke er noen grunn til at han leser såpass sakte. Hva sier læreren?

Skrevet

Med mitt sammenlikningsgrunnlag på én sønn, nøyaktig like gammel som din, vil jeg påstå at det er normalt. Jeg vil også påstå at det kan være annerledes for jenter - søsteren hadde fullt utviklede bekymrings- og planleggingsgener i den alderen.

Han leser nok litt fortere, men motivasjonen overfor lekser er likedan. Vi må planlegge sammen (dvs. jeg styrer det) for å komme gjennom uka. Men han får stort sett med seg det som foregår på skolen.

Eneste gangen han tenker litt framover, er hvis det dreier seg om fotball.

Jeg ser at kompisene hans ofte er like fjerne, selv om jeg heldigvis slipper å gjøre lekser med dem. Så jeg synes ikke du skal bekymre deg så lenge han henger med på skolen.

''Jeg ser at kompisene hans ofte er like fjerne, selv om jeg heldigvis slipper å gjøre lekser med dem. ''

Nevøen min er 13, og han prøver etter alle kunstens regler å ikke overdrive skolearbeidet sitt. Foreldrene følger nøye opp, men de synes det er noe pes - og fra tid til annen prøver seg på noen kreative stunt, som f.eks. å slette ting fra ukeplanen før han printer ut et eksemplar til foreldrene... Han går første året på ungdomsskolen og har alt annet enn jevn profil på karakterene sine. Når han sløver får han treere eller kanskje firere, og når han skjerper seg presterer han til seks. For ham ser det ut til å spille relativt liten rolle om han får tre eller seks.

Storesøster er slik som du beskriver din eldste, så foreldrene var dårlig forberedt ...*s*

Skrevet

''Jeg ser at kompisene hans ofte er like fjerne, selv om jeg heldigvis slipper å gjøre lekser med dem. ''

Nevøen min er 13, og han prøver etter alle kunstens regler å ikke overdrive skolearbeidet sitt. Foreldrene følger nøye opp, men de synes det er noe pes - og fra tid til annen prøver seg på noen kreative stunt, som f.eks. å slette ting fra ukeplanen før han printer ut et eksemplar til foreldrene... Han går første året på ungdomsskolen og har alt annet enn jevn profil på karakterene sine. Når han sløver får han treere eller kanskje firere, og når han skjerper seg presterer han til seks. For ham ser det ut til å spille relativt liten rolle om han får tre eller seks.

Storesøster er slik som du beskriver din eldste, så foreldrene var dårlig forberedt ...*s*

* huske å sjekke lekseplanen selv, også når han blir eldre *

Mine to er så forskjellige at jeg blir helt matt iblant. Den eldste hatet matte, men leste og skrev lenge før hun begynte på skolen. Hun hadde vel én stavefeil i løpet av skoleårene - hun satte en g eller h foran "jernbane". Jeg kunne også stave "automatisk" fra jeg kunne lese - ordene står jo i bøkene, og man ser jo hvordan de staves, ikke sant? Jeg vet liksom ikke hva jeg skal gjøre med noen som leser, men likevel ikke aner hvordan ordene staves. Men det går saaakte bedre...

Mattestykker går stort sett greit, spesielt hvis de er ferdig satt opp, uten for mye tekst man må trenge gjennom først.

Mange gutter i den alderen har veldig konkurranseinstinkt, men det ser ut til at de kan ta det ut på andre områder enn skolen. Det er forsåvidt greit nok, men _litt_ mer ambisjoner hadde ikke skadet...

Skrevet

Mine to er så forskjellige at jeg blir helt matt iblant. Den eldste hatet matte, men leste og skrev lenge før hun begynte på skolen. Hun hadde vel én stavefeil i løpet av skoleårene - hun satte en g eller h foran "jernbane". Jeg kunne også stave "automatisk" fra jeg kunne lese - ordene står jo i bøkene, og man ser jo hvordan de staves, ikke sant? Jeg vet liksom ikke hva jeg skal gjøre med noen som leser, men likevel ikke aner hvordan ordene staves. Men det går saaakte bedre...

Mattestykker går stort sett greit, spesielt hvis de er ferdig satt opp, uten for mye tekst man må trenge gjennom først.

Mange gutter i den alderen har veldig konkurranseinstinkt, men det ser ut til at de kan ta det ut på andre områder enn skolen. Det er forsåvidt greit nok, men _litt_ mer ambisjoner hadde ikke skadet...

''Mange gutter i den alderen har veldig konkurranseinstinkt, men det ser ut til at de kan ta det ut på andre områder enn skolen. ''

Det kan man trygt si, ja ;-)

Jeg har én unge av hver type - en som har ambisjonene i orden - og vel så det - og en laidback som synes sport er det viktigste...

Om de hadde delt på sin ærgjerrighet hadde det vært perfekt...

Skrevet

Tenk så plagsomt det egentlig må være for brødre å ha slike prektige storebrødre ;-)

Det særeste med nevøen min, er at han egentlig er steinflink skolemessig, men han gidder liksom ikke strekke seg. Han har f.eks. lest engelske ungdomsbøker i årevis, har svært høy lesehastighet, god i matte osv. osv. - men han ser ikke helt noen grunn til å være opptatt av hva disse lærerne (eller foreldrene) ønsker at han skal gjøre. (Og han er litt slik innen idrett også, selv om han spiller både håndball og fotball.)

Han lider i det minste ikke av noe "snill pike syndrom". Det er da noe...*s*

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Mine var vidt forskjellige. Datteren gjorde unna alt med det samme og sønnen var slik du beskriver.

Nå går han på gymnaset. Han har funnet ut at han skal bli til noe og har helt endret holdning.

Det er altså håp :-)

Gjest futur
Skrevet

Godt å lese at det ikke var så unormalt. Jeg ble bare bekymret for at han skulle være en slik type som kun lever her og nu for så å glemme fremtiden. Selsvagt viktig å leve i nuet også men ikke så mye at en mister fornuften. Dette er jo et problem en også ser hos en del voksne på ulike områder.

Selv har jeg alltid vært ganske fornuftig av meg og da jeg var ung var jeg redd for fremtiden. Det førte jo frem til at jeg i dag har det bra selv om jeg heller kunne vært litt flinkere til å leve mer her og nå. Er nok mere slik i dag. Det gjelder kanskje å finne en balansegang, som barn også må lære seg. Men hvordan lære de det?

Skrevet

Godt å lese at det ikke var så unormalt. Jeg ble bare bekymret for at han skulle være en slik type som kun lever her og nu for så å glemme fremtiden. Selsvagt viktig å leve i nuet også men ikke så mye at en mister fornuften. Dette er jo et problem en også ser hos en del voksne på ulike områder.

Selv har jeg alltid vært ganske fornuftig av meg og da jeg var ung var jeg redd for fremtiden. Det førte jo frem til at jeg i dag har det bra selv om jeg heller kunne vært litt flinkere til å leve mer her og nå. Er nok mere slik i dag. Det gjelder kanskje å finne en balansegang, som barn også må lære seg. Men hvordan lære de det?

Jeg tror gutter på 11 - 12 fremdeles har mye "naturlig modning" foran seg.

Riktignok er mange menn fjerne, men når jeg ser junior og gutta han omgås (og han har en STOR bekjentskapskrets, det er ikke sånn at han har funnet seg én som er like svimete), må det være noen faser som gjenstår før de blir noe i nærheten av voksne.

Jeg vet ikke hvordan man skal gå fram, tror heller ikke det er samme læringsmetoder som funker for alle. Jeg kjører f.eks. på at det er mange hundre mattetimer igjen som han må være med på, og det blir bare verre hvis han ikke skjønner noe av hva som foregår. Dessuten at det finnes kjedelige jobber med dårlig lønn som står og venter på de som ikke har lært noe på skolen. Men det nytter ikke å "preike" om dette til stadighet, jeg benytter anledningen når det faller naturlig.

Jeg tror også det er viktig å støtte opp rundt det de faktisk mestrer, kanskje vil de kunne overføre ønsket om å oppnå den følelsen når det gjelder andre ting også. I praksis litt sånn "jeg skal hjelpe deg å bli ferdig med norskleksa, slik at du får spilt fotballkampen, for den vil jeg gjerne se også".

Gjest futur
Skrevet

Det ar han utsetter og utsetter plikter og lekser, tror jeg er helt normalt. Min 12-åring er akkurat likedan, så han får et spark bak en gang eller to i løpet av uka for å komme i gang.

Det at han ikke rekker å bli ferdig med leksene i løpet av denne toukersperioden, mener jeg er en pekepinn på at han bør sparkes i gang litt før. Hva sier lærerne hans til at han uke etter uke ikke har gjort alle leksene?

En annen ting er lesehastigheten hans. Denne er ganske lav til å være 6.-klassing (?). Dette hadde bekymra meg litt dersom det ikke er noen grunn til at han leser såpass sakte. Hva sier læreren?

Ja lesehastigheten er lav. Har sjekket synet så han bruker lesebriller. Han er nød til å lese 30 minutter hver bidige dag og det slipper han ikke unna. Vi har alltid vært strenge på at han må lese da lesehastigheten har vært lav hele veien. De første årene måtte han bare lese 20 minutter hver dag i ukedagene. Etterhvert har vi krevd 30 minutter hver dag. Men mulig vi kanskje må be han lese mere for å få opp hastigheten? Han er lite interessert i å lese ellers. Har kjøpt blader og alt mulig men det ser ikke ut til å hjelpe på interessen. HAr også testet ham for dysleksi men han har visst ikke det heller.

mariaflyfly
Skrevet

Ja lesehastigheten er lav. Har sjekket synet så han bruker lesebriller. Han er nød til å lese 30 minutter hver bidige dag og det slipper han ikke unna. Vi har alltid vært strenge på at han må lese da lesehastigheten har vært lav hele veien. De første årene måtte han bare lese 20 minutter hver dag i ukedagene. Etterhvert har vi krevd 30 minutter hver dag. Men mulig vi kanskje må be han lese mere for å få opp hastigheten? Han er lite interessert i å lese ellers. Har kjøpt blader og alt mulig men det ser ikke ut til å hjelpe på interessen. HAr også testet ham for dysleksi men han har visst ikke det heller.

Det er jo kjempebra at han leser hver dag! Få ham til å fortsette med det, ikke press noe ytterligere på tida.

At han faktisk får med seg hva han leser er det aller viktigste. Det eneste som hjelper på hastigheten er mengdetrening, og det får han jo. :)

Skrevet

Tenk så plagsomt det egentlig må være for brødre å ha slike prektige storebrødre ;-)

Det særeste med nevøen min, er at han egentlig er steinflink skolemessig, men han gidder liksom ikke strekke seg. Han har f.eks. lest engelske ungdomsbøker i årevis, har svært høy lesehastighet, god i matte osv. osv. - men han ser ikke helt noen grunn til å være opptatt av hva disse lærerne (eller foreldrene) ønsker at han skal gjøre. (Og han er litt slik innen idrett også, selv om han spiller både håndball og fotball.)

Det der var nesten som å lese om min sønn, han er snart 13 og går i 7. klasse. Han har alltid vært skoleflink og hatt lett for å lære. Nå kreves det mer av ham og da gidder han ikke å anstrenge seg. Foran hver prøve må vi sitte med ham og sørge for at han leser og lærer det han skal.

Vi fikk en ganske negativ tilbakemelding fra læreren hans på siste utviklingssamtale og klar beskjed om at han må skjerpe seg, får håpe han snart "våkner". Som noen andre også skriver har han en storesøsster som alltid har vært flink og plikoppfyllende både på skolen og hådballbanen.

Skrevet

Det hjelper jo ikke å ha hjernen på rett sted, om man ikke gidder å bruke den....

Min fjortis (9.) oppdagt i høst at det er lurt å lese til prøver. Det syntes godt i karakternoka, for å si det sånn.

Skrevet

Det hjelper jo ikke å ha hjernen på rett sted, om man ikke gidder å bruke den....

Min fjortis (9.) oppdagt i høst at det er lurt å lese til prøver. Det syntes godt i karakternoka, for å si det sånn.

''Min fjortis (9.) oppdagt i høst at det er lurt å lese til prøver. Det syntes godt i karakternoka, for å si det sånn.

''

Vi håper at han skal gjøre denne oppdagelsen når han blir ferdig med å være kul (og litt søvnig) 8.klassing;-)

Skrevet

''Min fjortis (9.) oppdagt i høst at det er lurt å lese til prøver. Det syntes godt i karakternoka, for å si det sånn.

''

Vi håper at han skal gjøre denne oppdagelsen når han blir ferdig med å være kul (og litt søvnig) 8.klassing;-)

Du får huske at jenter gjerne ar litt tidligere ute i den alderen :)

Lekser skulker hun som ofte enda, da. Men jeg synes ikke jeg kan klage så mye når det bare er femmere og seksere hun får, bortsett fra gym.

Skrevet

Guttungen her (12,5 år) har vel hele veien klart å organisere seg ganske bra når det gjelder ukeplan og lekser og blir ferdig i rett tid stort sett, men det hender han surrer seg bort med større oppgaver,

Jentungen (10,5 år) derimot... *sukk* Hun blir like overrasket hver gang hun er effektiv og blir tidlig ferdig med leksene, "Jøss! Så mye leketid jeg fikk i dag!" utbryter hun og er sååå fornøyd. Men husker hun det neste dag eller neste uke? Nope... *sukk igjen*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...