Gå til innhold

NHD/andre: Finnes det en løsning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huff jeg føler at paranoiaen gjør behandling helt meningsløst :S Jeg er redd for at psykologen og psykiateren vil ødelegge meg, og jeg føler at psykologen min ikke kommer fra vår planet, at han er tom innvendig og ikke har følelser (går alltid i sorte klær). Og psykiaterens navn finnes ikke på skattelistene! Og jeg tør ikke ta imot medisiner fra de, fordi jeg tenker at den medisinen jeg får er skadelig, at de gir meg gal medisin med vilje. At de samarbeider, enten at de er onde, eller kommer fra en annen planet og vil eksperimentere.

Men hva om de gir meg rett medisin, også blir jeg dårligere fordi jeg er for redd?

Dette føles som et fengsel, for jeg ikke vet hvordan jeg kommer ut av det. Jeg vil ha hjelp, men tør ikke si dette til de. Begynner å bli veldig oppgitt.

Skrevet

Det virker som om du trenger litt antipsykotika. Å gå rundt å være paranoid er et helvete. Tro meg.

Skrevet

Det virker som om du trenger litt antipsykotika. Å gå rundt å være paranoid er et helvete. Tro meg.

Men jeg tror ikke jeg er psykotisk..?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Løsningen er å ta medisin fast, over tid, og i de doser som legen anbefaler.

Skrevet

Løsningen er å ta medisin fast, over tid, og i de doser som legen anbefaler.

Men jeg mente om det fantes en løsning på min paranoia overfor psykologen og psykiateren? Jeg tør jo ikke imot medisiner, når jeg tenker at de gir meg medisiner som ødelegger meg.

Skrevet

Men jeg tror ikke jeg er psykotisk..?

''Men jeg tror ikke jeg er psykotisk..?''

Jeg baserer meg på hovedinnlegget ditt og tenker at du har vrangforestillinger av noe slag. Hvorfor i all verden skulle fagpersoner være ute etter å ødelegge deg?

Aner ikke om du er psykotisk, men vil råde deg til å snakke åpent om tankene dine med behandleren din. Skjønner at dette er "stridens kjerne" for deg, men for å få adekvat hjelp må du være ærlig.

Og tro meg: "Hjelpeapparatet" er nettopp det; profesjonelle fagpersoner som er utdanna til å hjelpe og som vil deg vel.

Ønsker deg all mulig lykke til :-)

Skrevet

''Men jeg tror ikke jeg er psykotisk..?''

Jeg baserer meg på hovedinnlegget ditt og tenker at du har vrangforestillinger av noe slag. Hvorfor i all verden skulle fagpersoner være ute etter å ødelegge deg?

Aner ikke om du er psykotisk, men vil råde deg til å snakke åpent om tankene dine med behandleren din. Skjønner at dette er "stridens kjerne" for deg, men for å få adekvat hjelp må du være ærlig.

Og tro meg: "Hjelpeapparatet" er nettopp det; profesjonelle fagpersoner som er utdanna til å hjelpe og som vil deg vel.

Ønsker deg all mulig lykke til :-)

Tusen takk for ditt svar. Og en del av meg ønsker veldig å tenke så fornuftig. Men så kommer de dumme dumme tankene og lager et motargument, og sier: psykiatrien må jo være den perfekte plassen for onde folk til å faktisk psyke ned og ødelegge folk med vilje?

Jeg har en blanding av vrangforestillinger og tvangstanker.

Men du har sikkert rett i at jeg bare må si det, og "lukke øynene og se om monsteret reagerer"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...