Gå til innhold

Folk som ikke forstår noenting

Anbefalte innlegg

Gjest Svarttrost
Skrevet

Hva sier en til slike folk?

jeg snakker om mennesker som omtaler mennesker med psykiske lidelser på lik linje med folk som er forkjøla, det er jo "bare å ta seg sammen litt, det må vi alle av og til".

For ikke å snakke om folk som VET at jeg har en psykisk lidelse, men allikevel snakker til meg som om jeg hadde en liten hodepine eller noe sånt.

Slike mennesker får meg til å føle meg som ei mindreverdig pyse!

Og nå om dagen - når jeg hater meg selv på det mest intense og derfor er SINT 99 prosent av dagen (på alt og alle), får jeg mest lyst til å skrike til dem, fortelle dem hvordan det er, hvilket liv det egentlig er.

Finnes det ingen VILJE til å forstå der ute? Er det MITT ansvar å forklare alt? Det synes jeg ikke er riktig!!!

Hva i huleste kan en si til slike folk? FORSLAG???

Skrevet

Sett det på deres konto for uvitenhet. Det er jo ikke så lett å forstå når man aldri har vært der selv og du har ingen plikt til å forklare deg ihjel heller.

Skrevet

Hvorfor er det viktig at de forstår? I hvilke konkrete situasjoner har dette betydning for deg?

Skrevet

Jeg har heldigvis ingen førstehåndserfaring med psykisk sykdom, men kjenner flere som sliter med det. Og for oss som ikke har kjent det på kroppen selv så er det faktisk vanskelig å sette seg inn i hvordan det er altså. Men jeg forsvarer ikke at man kommer med slike kommentarer, det gjør jeg jo aldri!

Skrevet

Hvorfor er det viktig at de forstår? I hvilke konkrete situasjoner har dette betydning for deg?

Jeg kan godt skjønne at det å bli møtt med forståelse kan fungere som en slags hjelp/støtte i enkelte situasjoner.

Men noen ganger får man ikke forståelse uansett, og da er det best å slutte og hige dette det.

Skrevet

*slutte å hige etter det, skulle det stå.

Skrevet

Jeg kan godt skjønne at det å bli møtt med forståelse kan fungere som en slags hjelp/støtte i enkelte situasjoner.

Men noen ganger får man ikke forståelse uansett, og da er det best å slutte og hige dette det.

''Jeg kan godt skjønne at det å bli møtt med forståelse kan fungere som en slags hjelp/støtte i enkelte situasjoner.

''

Det er jeg enig med deg i.

Jeg tenker at når man blir veldig satt ut av at andres manglende forståelse, så kan det være greit å reflektere over på hvilke områder og på hvilke måter det påvirker livet. Noen ganger handler det også om forhold som andre ikke kan gjøre så mye fra eller til i forhold til, noen ganger er det ens egne behov og ikke de andres oppførsel som er problemet.

Skrevet

Sett det på deres konto for uvitenhet. Det er jo ikke så lett å forstå når man aldri har vært der selv og du har ingen plikt til å forklare deg ihjel heller.

Dette problemet er nok størst i forhold til nav. Der skjønner de heller ikke hva psykiske problemer er.

Skrevet

Dette problemet er nok størst i forhold til nav. Der skjønner de heller ikke hva psykiske problemer er.

Seriøst?

Gjest Svarttrost
Skrevet

Jeg higer ikke etter forståelse. Men jeg trenger det for å komme videre i en del sammenhenger hvor jeg er avhengig av andre for å få det til, bla jobbsammenheng.

Men på et generelt grunnlag er det jo sykt irriterende å høre folk som avfeier all psykisk sykdom som om det var det reneste oppspinn.

Dette handler for meg om respekt. Treffer jeg en hjertepasient som sier at han ikke kan gjøre hardt fysisk arbeid pga lidelsen så tror jo alle på det eller? MEN - om en med en usynlig lidelse fremmer noe som er helt nødvendig for at en skal kunne fungere greit, så blir det avvist som tøv. DET er mangel på respekt.

Skrevet

Jeg higer ikke etter forståelse. Men jeg trenger det for å komme videre i en del sammenhenger hvor jeg er avhengig av andre for å få det til, bla jobbsammenheng.

Men på et generelt grunnlag er det jo sykt irriterende å høre folk som avfeier all psykisk sykdom som om det var det reneste oppspinn.

Dette handler for meg om respekt. Treffer jeg en hjertepasient som sier at han ikke kan gjøre hardt fysisk arbeid pga lidelsen så tror jo alle på det eller? MEN - om en med en usynlig lidelse fremmer noe som er helt nødvendig for at en skal kunne fungere greit, så blir det avvist som tøv. DET er mangel på respekt.

Jeg er helt enig med deg, vet bare selv at enkelte ting får man ikke forståelse for, for folk forstår ikke.

Og de som ikke forstår psykiske lidelser, kan de ikke i det minste bare erkjenne at dette er noe de ikke har greie på, men allikevel godta og respektere det du sier?

Det er DET som gjør meg mest oppgitt. Forstår man ikke noe så avfeier man det som tøv. Utrolig.

Gjest Svarttrost
Skrevet

Jeg er helt enig med deg, vet bare selv at enkelte ting får man ikke forståelse for, for folk forstår ikke.

Og de som ikke forstår psykiske lidelser, kan de ikke i det minste bare erkjenne at dette er noe de ikke har greie på, men allikevel godta og respektere det du sier?

Det er DET som gjør meg mest oppgitt. Forstår man ikke noe så avfeier man det som tøv. Utrolig.

Right to the point!

Skrevet

Seriøst?

Ja, seriøst. Jeg er et eksempel på det. Har endelig fått et tilbud for dem med psykiske lidelser. Vilje viser vei heter det. Jeg skulle hatt det for 8 år siden. Nå er et kanskje for sent for tiden har ødelagt motivasjonen min.

Skrevet

Ja, seriøst. Jeg er et eksempel på det. Har endelig fått et tilbud for dem med psykiske lidelser. Vilje viser vei heter det. Jeg skulle hatt det for 8 år siden. Nå er et kanskje for sent for tiden har ødelagt motivasjonen min.

Jeg håper det har med saksbehandleren å gjøre og at dette ikke kjennetegner NAV!

Kjempebra at du endelig har fått tilbud i alle fall, håper dette er et skritt i riktig retning for deg.

Skrevet

Jeg håper det har med saksbehandleren å gjøre og at dette ikke kjennetegner NAV!

Kjempebra at du endelig har fått tilbud i alle fall, håper dette er et skritt i riktig retning for deg.

Det er en prosess man må gjennom. Først ordinær praksisplass, så skjermet praksisplass så vilje viser vei.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...