Gå til innhold

Nei, folk forstår ingen ting

Anbefalte innlegg

Gjest mas, mas og ater mas
Skrevet

Dette oppdaget jeg etter at jeg ble sykemeldt pga. depresjon. Ingen forsto hvorfor jeg var borte og pratet mye bak min rygg - noe som etterhvert kom frem til meg.

Valgte derfor å si det som det var, at jeg hadde en bipolar lidelse osv. Forklarte så godt jeg kunne hva det innebar. Så ble jeg bedre og stakk innom jobben når jeg følte for det. De dagene jeg var "oppe" eller nede, holdt jeg meg hjemme.

Det var helt tydelig at de ikke hadde noen som helst forståelse. De spurte hele tiden om jeg snart ble frikmeldt, for de hadde mye å gjøre. Det kom stadig spørsmål som "kommer du neste" uke, eller når begynner du å jobbe igjen. Jeg blir selvfølgelig hjemme til jeg er stabil, for å gå på jobb med depresjon eller mani, er ikke akkurat ønskelig. Mine kolleger tror faktisk at hvis jeg kommer innom og sier jeg har det bra, er jeg dermed klar for å jobbe igjen selv om jeg har sagt at jeg ikke kommer før jeg er stabil.

Angrer faktisk på at jeg i hele tatt fortalte hva som feilte meg.

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• trollemor;o)

16

• Sara Bernard

13

• Mandolaika

7

• Spenol(1)

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Huff, trist at det skal være så problematisk å være sykemeldt :( Det vet jeg for mye om :/

Skrevet

Man trenger ikke å tolke alt i verste mening.

trollemor;o)
Skrevet

Jeg syns ikke du skal angre på at du fortlate hva som feiler deg. Jeg har en kollega som i 15 år har vært ekstremt mye sykmeldt. Vi aner ikke hvorfor og h*n er innom til stadighet og hverken vi eller elevene skjønner hvorfor h*n ikke jobber.

Jeg er sikker på at desom vi hadde fått visst hva som var årsaken (iallefall vi som jobber mest med h*n, og som til stadighet må stille oopp som vikar) ville vi kunne vist mer forståelse og ikke irritert oss så mye som vi gjør.

Kanskje ve kollegaene dine forlite om sykdommen, så kanskje du skal forklare enda litt nærmere? Dette med psykiske lidelser er fortsatt veldig fremmed.

Sara Bernard
Skrevet

Jeg syns ikke du skal angre på at du fortlate hva som feiler deg. Jeg har en kollega som i 15 år har vært ekstremt mye sykmeldt. Vi aner ikke hvorfor og h*n er innom til stadighet og hverken vi eller elevene skjønner hvorfor h*n ikke jobber.

Jeg er sikker på at desom vi hadde fått visst hva som var årsaken (iallefall vi som jobber mest med h*n, og som til stadighet må stille oopp som vikar) ville vi kunne vist mer forståelse og ikke irritert oss så mye som vi gjør.

Kanskje ve kollegaene dine forlite om sykdommen, så kanskje du skal forklare enda litt nærmere? Dette med psykiske lidelser er fortsatt veldig fremmed.

''Jeg er sikker på at desom vi hadde fått visst hva som var årsaken (iallefall vi som jobber mest med h*n, og som til stadighet må stille oopp som vikar) ville vi kunne vist mer forståelse og ikke irritert oss så mye som vi gjør.''

Jeg synes heller du skal høre på hjertesukket til trådstarter jeg, dette har dere faktisk ingenting med...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg anser det som meget sannsynlig at de spør om når du kommer tilbake for å være hyggelig, og for å vise deg at de setter pris på deg :-)

trollemor;o)
Skrevet

''Jeg er sikker på at desom vi hadde fått visst hva som var årsaken (iallefall vi som jobber mest med h*n, og som til stadighet må stille oopp som vikar) ville vi kunne vist mer forståelse og ikke irritert oss så mye som vi gjør.''

Jeg synes heller du skal høre på hjertesukket til trådstarter jeg, dette har dere faktisk ingenting med...

Nei kanskje ikke... Jeg sier bare at vi helt sikkert ville vrt snillere innstillt til h*n om vi visste hva det var. Denne personen tar på seg annet arbeid (lignende arbeid) i sykemeldingsperioden, er stadig vekk på jobb, men gjør ikke de "kjedelige" tingene... Kan vel ikke være så vanskelig å skjønne at vi blir frustrert og irritert?

Eller?

Sara Bernard
Skrevet

Nei kanskje ikke... Jeg sier bare at vi helt sikkert ville vrt snillere innstillt til h*n om vi visste hva det var. Denne personen tar på seg annet arbeid (lignende arbeid) i sykemeldingsperioden, er stadig vekk på jobb, men gjør ikke de "kjedelige" tingene... Kan vel ikke være så vanskelig å skjønne at vi blir frustrert og irritert?

Eller?

''Jeg sier bare at vi helt sikkert ville vrt snillere innstillt til h*n om vi visste hva det var.''

Skjønner godt at han ikke vil fortelle, sånn som dere beskriver dere i utgangspunktet. Høres ut som grobunn for et ganske giftig arbeidsmiljø, spør du meg. Pass på dere sjøl!!

Gjest Du sa ikke det
Skrevet

Eller?

Det blir noe annet!

Gjest Du sa ikke det
Skrevet

''Jeg sier bare at vi helt sikkert ville vrt snillere innstillt til h*n om vi visste hva det var.''

Skjønner godt at han ikke vil fortelle, sånn som dere beskriver dere i utgangspunktet. Høres ut som grobunn for et ganske giftig arbeidsmiljø, spør du meg. Pass på dere sjøl!!

Enig. De skal stole på at vedkommede har gyldig grunn til fravær og slutte å være så nysgjerrige.

Sara Bernard
Skrevet

Enig. De skal stole på at vedkommede har gyldig grunn til fravær og slutte å være så nysgjerrige.

Er det slik at en selv blir sittende med økt arbeidsmengde fordi en annen er sykmeldt forstår jeg frustrasjonen, men det er da helt feil å rette frustrasjonen mot den sykmeldte.

Da må man heller kreve at arbeidsplassen dekker opp for den manglende arbeidskraften, evt økt lønn for utvidete arbeidsoppgaver.

trollemor;o)
Skrevet

Nei, da missforstår du og da aaaaaaaner du ikke hvor mye denne personen har vært borte...... hvem kan forsvare at h*n tar på seg arbeid andre steder når h*n er sykemeldt??? Skjønner du ikke at det irriterer oss andre, ja da har du et problem. H*n kan sitte på rommet sitt og jobbe mens elevene og jeg kommer for å være viker. Elevene skjønner iallefall ikke noe. På vår arbeidsplass ville det hjulpet om h*n bare holdt seg hjemme. Dette har pågått i 15 år

trollemor;o)
Skrevet

Men som sagt...når vedkommende tar på seg annet arbeid (likt arbeid) og slenger rundt i korridorene og bruker lokalitetene når h*n er sykemeldt.... er det ikke lov å bli litt irritert da? Hadde vedkommende holdt seg hjemme ville ting sikkert stillt seg helt annerledes.

trollemor;o)
Skrevet

Er det slik at en selv blir sittende med økt arbeidsmengde fordi en annen er sykmeldt forstår jeg frustrasjonen, men det er da helt feil å rette frustrasjonen mot den sykmeldte.

Da må man heller kreve at arbeidsplassen dekker opp for den manglende arbeidskraften, evt økt lønn for utvidete arbeidsoppgaver.

Er ikke så lett det skjønner du og vi andre må trå til og jobbe ekstra.

Sara Bernard
Skrevet

Nei, da missforstår du og da aaaaaaaner du ikke hvor mye denne personen har vært borte...... hvem kan forsvare at h*n tar på seg arbeid andre steder når h*n er sykemeldt??? Skjønner du ikke at det irriterer oss andre, ja da har du et problem. H*n kan sitte på rommet sitt og jobbe mens elevene og jeg kommer for å være viker. Elevene skjønner iallefall ikke noe. På vår arbeidsplass ville det hjulpet om h*n bare holdt seg hjemme. Dette har pågått i 15 år

Men hvorfor plager dette deg?

Sara Bernard
Skrevet

Men som sagt...når vedkommende tar på seg annet arbeid (likt arbeid) og slenger rundt i korridorene og bruker lokalitetene når h*n er sykemeldt.... er det ikke lov å bli litt irritert da? Hadde vedkommende holdt seg hjemme ville ting sikkert stillt seg helt annerledes.

Dette er i så fall en sak for arbeidsgiver/NAV, og ikke dere kolleger.

trollemor;o)
Skrevet

Men hvorfor plager dette deg?

Det plager meg fordi jeg i 15 år har måttet stille opp å gjøre joben til denne personen.

Sara Bernard
Skrevet

Er ikke så lett det skjønner du og vi andre må trå til og jobbe ekstra.

''og vi andre må trå til og jobbe ekstra.''

Så lenge dere får overtidslønn etc, og kan si nei til vakter skjønner jeg ikke problemet. I motsatt fall har jeg sagt min mening i innlegget rett over - da må en kreve forbedringer gjennom arbeidsgiver.

Hvis du er lærer er du vel også offentlig ansatt - enda en grunn til å tro det skulle finnes løsninger.

Sara Bernard
Skrevet

Det plager meg fordi jeg i 15 år har måttet stille opp å gjøre joben til denne personen.

På hvilken måte går det ut over deg? Får du ikke lønn for vaktene? Kan du ikke si nei? Osv.

trollemor;o)
Skrevet

Dette er i så fall en sak for arbeidsgiver/NAV, og ikke dere kolleger.

men du har null forståelse for at dette er irriterende?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...