Gå til innhold

Fluanxol - NHD/andre

Anbefalte innlegg

Gjest i terapi...
Skrevet

Jeg går på Fluanxol og Tolvon mot angst og søvnproblemer... Dette har jeg brukt lenge. Tolvonen har jeg "bare" brukt fast de siste årene, men Fluanxol har vært min følgesvenn siden 1994... Jeg får nå behandling hos psykolog, og vi snakket i begynnelsen av behandlingen, i høst, om at det var et mål for behandlingen at jeg skulle bli helt frisk, og ikke lenger i behov av medisiner.

Jeg opplever virkelig ikke å være der ennå. Jeg bruker 1- 1,5 mg. fluanxol ved behov, nærmest som en erstatning for sobril el. lignende, fordi jeg opplever at det har så og si samme effekten. Det vil si jeg blir veldig ROLIG i situasjoner jeg frykter.

Jeg tar 1,5 mg. fluanxol når jeg skal til psykologen, fordi jeg har lyst til å være såpass rolig der at jeg får sagt det jeg skal si og på den måten få noe ut av samtalene. Men nå oppfatter psykologen meg plutselig som veldig frisk. Jeg har sagt at jeg tar disse pillene, og at det nok er derfor. Da sa han at han trodde ikke fluanxol lenger hadde noen effekt på meg etter alle disse årene. Og at jeg like godt kunne spise sukkerbiter! Dette syns jeg er rart! En tidligere behandler sa til meg at jeg ikke måtte ta det som et nederlag dersom jeg ble nødt til å bruke disse tablettene resten av livet...! Men hvis de mister effekten etter en stund ville det jo være nytteløst å ta disse resten av livet...

Nå er jeg blitt veldig i stuss. Jeg opplever ikke å være så frisk som psykologen ga uttrykk for. Nå er jeg redd for å bli utskrevet før tiden, uten å ha blitt kvitt angsten min... Det er en deprimerende tanke!!

Håper psykiateren her kan gi meg litt faglig hjelp angående forventet effekt av fluanxol når dette medikamentet tas over lang tid, og hvis andre har relevant erfaring her, er jeg interessert i den og! =)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Effekten varer så lange du tar dn. Her tar psykologen feil.

Jeg synes dog at du skal forsøke uten/med mindre dose akkurat når du skal til psykologen. Da er det et poeng at du får trent på angsten i trygge omgivelser.

Gjest bølger
Skrevet

Effekten varer så lange du tar dn. Her tar psykologen feil.

Jeg synes dog at du skal forsøke uten/med mindre dose akkurat når du skal til psykologen. Da er det et poeng at du får trent på angsten i trygge omgivelser.

''Jeg synes dog at du skal forsøke uten/med mindre dose akkurat når du skal til psykologen''

Har fluanxol umiddelbar effekt, og slutter den å virke med det samme du kutter den ut. Jeg har fått forståelse for at virkningen kommer over tid, selv om jeg føler selv at den virker i løpet av noen timer.

Gjest i terapi...
Skrevet

''Jeg synes dog at du skal forsøke uten/med mindre dose akkurat når du skal til psykologen''

Har fluanxol umiddelbar effekt, og slutter den å virke med det samme du kutter den ut. Jeg har fått forståelse for at virkningen kommer over tid, selv om jeg føler selv at den virker i løpet av noen timer.

Jeg opplever umiddelbar effekt. Særlig hvis dosen er relativt kraftig, slik som 1,5 mg. på en gang. Da syns jeg den virker omtrent som sobril... Og sobril har jeg ikke i huset...

Gjest bølger
Skrevet

Jeg opplever umiddelbar effekt. Særlig hvis dosen er relativt kraftig, slik som 1,5 mg. på en gang. Da syns jeg den virker omtrent som sobril... Og sobril har jeg ikke i huset...

Kanskje et bedre alternativ enn sobril som mister en del av effekten etter flere års bruk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...