Gå til innhold

Amfetamin bare negativt?

Anbefalte innlegg

Gjest Vennlig Hilsen JOB
Skrevet

Hei jer er en gutt på 37. Har bipolar type 2, får serequel, lamictal og litium fast, samt rivotril av og til. Drakk veldig mye før, noe nå og. De siste 3 årene har jeg begynt å bruke speed et par tre ganger i uken. Alle sier det er fysj fysj, men det må jo være verdens beste antidepressiva? Jeg får en positiv energi, får gjort det jeg skal(i motsetning til når jeg drikker) Ikke blir jeg dårlig, ingen blackout, studerer og har aldrri hatt en slik konsentrasjon når jeg leser. Det største miuset er jo mangelen på søvn, men heller det en å være slapp, ,deppa og uten energi. Ikke blir en jo fysisisk avhengig som av benzo og alkohol. Aldri vært psykotisk.. Vet jo at noen går fullstendig av hengslene, men kommer dette av personligheten eller amfetaminen? Inlegget m itt er jo den reneste reklamen for et ulovlig stoff, så det jeg håper du vil gjøre er å forklare noe om speeden i motsatt fortegn av hva jeg har gjort. Holdt opp med det i 3 uke en gang, og ble så deprimert at jeg ikke fant glede i overhode noen ting. Derfor redd for å slutte. Bør en i såfal trappe ned, som med benzo? Håper å høre dine vurdderinger/synspunkter.PS jeg blirogså ganske rolig av å ta det, roligere en å ta rivotril, hva tror du det kan skyldes?

Gjest Nerda
Skrevet

Jeg er ikke noen ekspert på dette, men jeg kjenner ikke til EN som har selvmedisinert på speed osm på sikt har vært fornøyd. Det har vendt seg fra positivt til et negativt monster med skarpe klør. Jeg tror du må igjennom en nedtur om du skal kutte ut dette. Det er faktisk kraftig vanedannende. Kontakt behandleren din og vær ærlig om dette, så vil du få hjelp. Om du egentlig er i en depressiv fase, er det jo den man må behandle. Rus kan være godt, men bivirkningene er svært store. Jeg har selv drukket for mye uten å være helt på skråplanet med det, og det gjorde meg i starten glad og fornøyd - på sikt ble det forferdelig destruktivt både for meg og de rundt meg.

Jeg tror det er viktig at du legger kortene på bordet, ikke vær flau om du klarer å stå i mot det. Fikk selv høre fra behandlren min at alkohol- og andre rusproblemer er veldig vanlig for oss med bipolare lidelser.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

''Holdt opp med det i 3 uke en gang, og ble så deprimert at jeg ikke fant glede i overhode noen ting. Derfor redd for å slutte.''

Her er du ved kjernen til problemet. Amfetamin er et "utmerket" dopingmiddel. Det er som en kjemisk pisk som pisker hesten. Den løper raskere. Etterhvert har du pisket den så mye at den ikke har energi til å greie hverdagen uten stadig å bli pisket. Så må en piske stadig hardere/ ta større og/eller hyppigere doser. Slik går det en stund til alle reservene er oppbrukt og selv den alvorligste pisking ikke lenger er i stand til å gi noen reaksjon.

Gjest fullinotr
Skrevet

Du bør vurdere å gjøre noe med rusproblemet ditt! Du burde aldri fått Rivotril av legen din, så lenge du ruser deg. Lurer på hvorfor du får det? Du har kanskje en litt "snill" (dum) lege?

Å ta amfetamin mot depresjon er som å pisse i buksa for å bli varm. Kan godt skjønne at deprimerte er et lett bytte for dette stoffet. Nedturene etter amfetamin samt de andre psykiske skadevirkningene er ikke å anbefale, SPESIELT ikke for en som er psykisk sårbar som feks en med bipolar lidelse. Mange av de som sliter mye med psykoser har rota med sentralstimulerende stoffer som amfetamin, exctacy osv. Gjelder også hasj, men det er vel å regne som dempende/hallusinogent.

Best å holde seg laaaaangt unna. Etter den søte kløe, kommer den sure svie.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...