Gå til innhold

Er tankefeltterapi det samme som annen terapi?

Anbefalte innlegg

Gjest klientinnen
Skrevet

ser på " følelser og fornuft" på tvN. Er tankefeltterapi en egen terapiform eller er det bare elementer som er tatt fra atferdsterapien?

Gjest Nerda
Skrevet

Jeg stiller meg meget skeptisk til dette (og det vet jeg at NHD gjør og - correct me if i'm wrong). Jeg kjenner noen som har svidd av tusenvis på dette uten den ringeste effekt. Dette går vel på energifelter og noe slikt... Kanskje kan det at man banker på visse punkter gjøre at man får en distraksjon fra angst. Men noen god og effektiv terapiform har jeg vondt for å tro det er. Jeg husker selv en gang jeg hadde panikkanfall i en setting der en i nærheten tilfeldigvis var psykepleier av den litt alternative sorten. Da hun begynte å banke meg i trynet, dyttet jeg henne vekk og ba henne la meg i fred...

Har man et rent angstproblem, tror jeg man kommer mye lengre med metakognitiv/kognitiv terapi som i langt høyere grad fokuserer på mestringsstrategier man kan ta med på lang sikt. Dette behøver heller ikke koste skjorta.

Personlig har jeg hatt best effekt av innslag fra alle terapiretnignene - kognitiv, psykodynamisk, og hva man måtte kalle alt, men så er mine problemer sammensatte. Hva som funker er svært individuelt, og det kan være nødvendig å prøve seg fram. Uansett vil jeg fraråde tftt!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ikke godt å si. Du kan lese litt her: http://skepsis.no/blog/?p=5471

Meget bra oppsummering. Enkel fobi kan hvem som helst kurere. Det er den eneste lidelsen hvor en kan gi helbredelsesgaranti.

Jeg kan lære ethvert fornuftig menneske å bli eksponeringsterapeut på 8 timer.

Skrevet

Ikke godt å si. Du kan lese litt her: http://skepsis.no/blog/?p=5471

Jeg reagerte mest på påstanden om at han kunne kurrere dysleksi.

Mange med lese- og skrivevansker kan ha en opplevelse av at teksten er urolig eller at bokstavene beveger seg. De kan også ha problemer med å følge linjer.

Å sitte å dunke seg selv med fingere må være et sistevalg for å fokusere på teksten. En ting til å holde styr på.

Rått parti å dra inn et barn som sannsynligvis er temmelig sårbar i forhold til dysleksien.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...