Gå til innhold

"meldeplikt" etter mistenkelig ulykke/selvmord

Anbefalte innlegg

Gjest dagens rare
Skrevet

Et aldri så lite, og rart, spørsmål.

Om en behandler, av noe slag, vet at det som fremstår som en ulykke med dødelig utgang, mest sannsynlig er et selvmord - har man da plikt til /bør man si i fra om det? Det er ikke en ulykke som involverer andre mennesker, som f.eks. bilulykke. Det vil neppe ha noe å si, annet enn at det vel kan være verre for de etterlatte å forholde seg til selvmord, enn uhell...

Skrevet

Synes det var et bra spørsmål. Har ikke noe bra svar heller.

Om en bilist tar livet av seg ved å kjøre inn i en annen bil så kan en jo aldri helt sikkert vite om det var selvmord. Noen ganger er det så opplagt at en kanskje ikke trenger en psykiaters syn på det. Andre ganger kan en pasient kanskje være påvirket av noe og dødsfallet skyldes mest det og ikke et selvmordsforsøk.

Om en finner et selvmordsbrev så er jo saken grei.

Men det er jo klart at det er en utrolig stor påkjenning for en bilist å oppleve at en annen kræsjer i en uten å ha mulighet til å stoppe. Mange vil nok undre seg om det var et selvmord eller om det var en bilist som fikk et illebefinnende, var ruset, ukritisk på noe vis. Det vil nok hjelpe å bli kvitt skyldfølelsen.

interessant hva NHD har å si

Gjest how many times...
Skrevet

Vil ikke de pårørende kunne ane noe om dette selv om ting er usagt? Ihvertfall om de vet at du sliter?

Gjest dagens rare
Skrevet

Vil ikke de pårørende kunne ane noe om dette selv om ting er usagt? Ihvertfall om de vet at du sliter?

Hmm. Ulykker kan jo også skje de som sliter...

Men uavhengig av hva de etterlatte vet, så er jeg nysgjerrig på hvordan en profesjonell skal forholde seg til den slags informasjon. Er det noen etikette på det?

Gjest øiiiiiiiiii e
Skrevet

Det kan ha noe å si for feks forsikringsutbetalinger til etterlatte vil jeg tro, men jeg vil anta at det er vanskelig å påvise et selvmord i tilfeller hvor det like gjerne kan skyldes en ulykke selv for psykologer/psykiater/leger og at det derfor er av liten betydning hva de måtte "tenke" rundt en ulykke.

Skrevet

deltar i et forum for mennesker som sliter med livene sine. Det var en diskusjon om selvmord der. Da var det noen som planla å ta livet sitt når barna flyttet ut. Da skulle de fremstille det som en ulykke. ekkelt!

Så jeg tror at man i mange tilfeller ikke kan være helt sikker. Et mennesker som også har problemer med rus kan også havne i en ulykke pga rusen. Enkelte psykiske lidelser gir også ukritisk atferd.Så de kan jo ha tatt noen radikale sjanser når det gjelder forbikjøringer.

Skrevet

Det kan ha noe å si for feks forsikringsutbetalinger til etterlatte vil jeg tro, men jeg vil anta at det er vanskelig å påvise et selvmord i tilfeller hvor det like gjerne kan skyldes en ulykke selv for psykologer/psykiater/leger og at det derfor er av liten betydning hva de måtte "tenke" rundt en ulykke.

''Det kan ha noe å si for feks forsikringsutbetalinger til etterlatte '' Det har veldig mye å si for de etterlatte. Et selvmord fører aller sannsynligst til 0 utbetaling hvis det en har, er en vanlig ulykkesforsikring.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...