Gå til innhold

Dekning av tannlegeutgifter


neing

Anbefalte innlegg

Min samboer har i lengre tid gått med tannverk, og har i det siste hovnet veldig opp på den ene siden av munnen pga infeksjon Jeg mener han er nødt til komme seg fort til tannlegen, men han mener at vi ikke har råd siden vi begge går på trygd. Men er det noen som vet om han kan få hjelp til å dekke det som er akutt? Kan han få dekket noe pga medisiner? Han har gått på ritalin i flere år og det kan jo påvirke tannhelsen.

Han har også veldig tannlegeskrekk så han vil bare gå til den tannlegen han var hos sist, som er veldig flink med slike pasienter. Har det noe å si at denne tannlegen holder til i en annen kommune mht dekning av utgifter?

Håper virkelig noen kan vite noe om dette, ikke noe særlig å se ham gå med denne tannverken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom han blir svært tørr i munnen som følge av ritalinen, så kan det gi grunnlag for refusjon av tannlegeutgifter i henhold til offentlige takster. Tannlegen hans må i såfall ta prøve av spyttet hans for å dokumentere at munntørrhet foreligger. Få ham til å ringe til tannlegen sin for å forhøre seg. Såvidt jeg kjenner til, så har det ingen betydning etter dette regelverket hvilken kommune tannlegen holder til i.

En del tannleger vil forøvrig være villig til å la pasienter med dårlig råd betale regningen i avdrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sånn er det

Dersom han blir svært tørr i munnen som følge av ritalinen, så kan det gi grunnlag for refusjon av tannlegeutgifter i henhold til offentlige takster. Tannlegen hans må i såfall ta prøve av spyttet hans for å dokumentere at munntørrhet foreligger. Få ham til å ringe til tannlegen sin for å forhøre seg. Såvidt jeg kjenner til, så har det ingen betydning etter dette regelverket hvilken kommune tannlegen holder til i.

En del tannleger vil forøvrig være villig til å la pasienter med dårlig råd betale regningen i avdrag.

''En del tannleger vil forøvrig være villig til å la pasienter med dårlig råd betale regningen i avdrag.''

Dette bør overhodet ikke forventes, da dette faktisk medfører at tannlegen låne pasienten disse pengene. Private tannleger får ingen subsidier, og betaler ikke pasientene så får ikke tannlegen lønn. Det er den ene siden av saken. Den andre er de skyhøye kostnadene bak klinikkdrift. Uten subsidier må privatpersoner være med å dra kostnadslasset for å kunne få behandling.

Noen er på tross dette greie og låner ut sin tid og utstyr til en "vare" som ikke kan leveres tilbake. Fullt vitende om at en regning som deles ut ikke behøver å betales. Den går kanskje til inkasso, men etter få år foreldes saken, og ingenting mer skjer siden det skjelden er noe å vinne på å gå til rettslige skritt for noen tusenlapper.

Be heller en venn eller slektning om lån så tannlegen kan få rettmessig lønn for jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''En del tannleger vil forøvrig være villig til å la pasienter med dårlig råd betale regningen i avdrag.''

Dette bør overhodet ikke forventes, da dette faktisk medfører at tannlegen låne pasienten disse pengene. Private tannleger får ingen subsidier, og betaler ikke pasientene så får ikke tannlegen lønn. Det er den ene siden av saken. Den andre er de skyhøye kostnadene bak klinikkdrift. Uten subsidier må privatpersoner være med å dra kostnadslasset for å kunne få behandling.

Noen er på tross dette greie og låner ut sin tid og utstyr til en "vare" som ikke kan leveres tilbake. Fullt vitende om at en regning som deles ut ikke behøver å betales. Den går kanskje til inkasso, men etter få år foreldes saken, og ingenting mer skjer siden det skjelden er noe å vinne på å gå til rettslige skritt for noen tusenlapper.

Be heller en venn eller slektning om lån så tannlegen kan få rettmessig lønn for jobben.

''Dette bør overhodet ikke forventes, da dette faktisk medfører at tannlegen låne pasienten disse pengene.''

Jeg tror ikke jeg har sagt at det bør forventes at tannlegen gir anledning til å betale ned regningen avdragsvis. Det er dog ikke så rent sjelden at en hører om pasienter som har fått anledning til dette, og da selvfølgelig særlig pasienter som har benyttet samme tannlege gjennom en lengre periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sånn er det

''Dette bør overhodet ikke forventes, da dette faktisk medfører at tannlegen låne pasienten disse pengene.''

Jeg tror ikke jeg har sagt at det bør forventes at tannlegen gir anledning til å betale ned regningen avdragsvis. Det er dog ikke så rent sjelden at en hører om pasienter som har fått anledning til dette, og da selvfølgelig særlig pasienter som har benyttet samme tannlege gjennom en lengre periode.

Det var ikke meningen å kritisere noe du skriver, det fikk jeg ikke fram. Det er mange som *forventer* å kunne få betale avdrag hos tannlegen, og jeg vil gjerne få belyse den mindre kjente siden av denne saken.

Men noen tannleger er likevel greie - gjerne, som du skriver, mot velkjente og faste pasienter. Men da går det likevel faktisk på en personlig tjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke meningen å kritisere noe du skriver, det fikk jeg ikke fram. Det er mange som *forventer* å kunne få betale avdrag hos tannlegen, og jeg vil gjerne få belyse den mindre kjente siden av denne saken.

Men noen tannleger er likevel greie - gjerne, som du skriver, mot velkjente og faste pasienter. Men da går det likevel faktisk på en personlig tjeneste.

'' Men da går det likevel faktisk på en personlig tjeneste.

''

Det er jeg så avgjort enig i ! Egentlig er det ganske overraskende at tannleger er villig til å ta den type risiko dette medfører, men det er sikkert ikke lett å være vitne til at folk ikke har råd til tannbehandling de så avgjort trenger heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sånn er det

'' Men da går det likevel faktisk på en personlig tjeneste.

''

Det er jeg så avgjort enig i ! Egentlig er det ganske overraskende at tannleger er villig til å ta den type risiko dette medfører, men det er sikkert ikke lett å være vitne til at folk ikke har råd til tannbehandling de så avgjort trenger heller.

De har plikt til å hjelpe akuttpasienter som er tilknyttet kontoret/klinikken. Da er det vanskelig å skulle ta praten om betaling først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk dekt 50 % fra Nav pga tanngnissing og nedsliping av tenner pga dette.Måtte ha nye kroner på de fleste tenner. Om din mann får dokomentert tanngnissing og munntørrhet fra legen pga medisinbruk, kan nav dekke en del av utgiftene. Selv holder jeg på med en tannbehandling som koster 96 000, Nav dekker 50%. Vet at ritalin har tanngnissing som bivirkning.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Jeg har selv vært i samme situasjon. Tannverk og dårlig råd. En dårlig kombinasjon. Jeg tok en telefon til NAV og forhørte meg. Jeg fikk til svar at jeg kunne søke om å få det dekket av sosialkontoret.

Jeg ringte sosialkontoret og de ba meg møte opp personlig, så ville jeg få råd og veiledning derfra. Jeg hadde på det tidspunktet sånn tannpine at jeg knapt orket å snakke. Jeg dro ned på sosialkontoret og fikk her en mengde skjema som skulle fylles ut. Jeg måtte levere diverse kontoutskrifter, ligning fra flere år tilbake m.m. Og saksbehandlingen kunne raskt ta en uke-eller to.

Jeg sto da der, med sterke smerter og tårene var ikke langt unna. For å få levert søknaden måtte jeg innhente nødvendige papirer. I banken og på likningskontoret.

Jeg dro heller hjem. Og neste dag gråt jeg meg til en akutt tannlegetime. Det billigste jeg hadde råd til var å trekke tannen. Bare tusen kroner. Kontant. Det ble opplyst om da jeg ringte.

Jeg søkte aldri om å få det dekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ompalompa

vil bare gi dere den sterkeste medfølelse. Blir så forbannet at vi her i et av verdens rikeste land ikke har råd til å hjelpe innbyggere med å få gjort noe med akutte lidelser. Synes dere skulle fått hjelp på timen! Er helt uhørt at dere ikke skal ha råd til dette. Blir så lei meg. Håper virkelig at det ordner seg. Men jeg hadde kontaktet nav sosial kontor uansett, og spurt om hjelp. Det skader ikke å spørre. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...