Gå til innhold

"Tidlig ute"

Anbefalte innlegg

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Altså: Om du blir født med en IQ på 120 (om dette kunne måles hos nyfødte), så kan du ende opp med en IQ på mellom 110-130 på grunn av miljø og oppvekst.

Aha. =) Takk for oppklaringen.

Hva er ditt syn på slike matrisetester som Mensa driver med, da? Er de presise for å måle evnen til resonnering?

Skrevet

Men opprinnelig var vel IQ-begrepet beregnet på barn (for å avdekke de med spesielt gode evner som likevel ikke hadde økonomiske/materielle forutsetninger for å skaffe seg utdannelse). Det betyr vel at det er enklere å måle "intelligensen" ut i fra kunnskapsnivå...

Det jeg undrer meg litt over, er om jeg ikke er så intelligent tross tidlig utvikling. Om jeg har "sakket forut", ikke bare med tanke på kunnskapsnivå, men også tanke på intelligens.

Psykiske lidelser kan påvirke kognitive funksjoner.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Psykiske lidelser kan påvirke kognitive funksjoner.

Det er det jeg veit. :-(

Skrevet

Det er det jeg veit. :-(

Jeg trodde du syntes det gikk greit med studier nå?

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Jeg trodde du syntes det gikk greit med studier nå?

Ja, det gjør det.

Er bare det at jeg lurer på hvordan det vil gå fremover... når tingene blir mer kompliserte.

Skrevet

Ja, det gjør det.

Er bare det at jeg lurer på hvordan det vil gå fremover... når tingene blir mer kompliserte.

Hvis du jobber hardt, så vil det gå bra. Det er innsatsen som kommer til å avgjøre om du klarer å fullføre eller ikke.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Hvis du jobber hardt, så vil det gå bra. Det er innsatsen som kommer til å avgjøre om du klarer å fullføre eller ikke.

Jeg håper det. :-)

nitty-gritty
Skrevet

Aha. =) Takk for oppklaringen.

Hva er ditt syn på slike matrisetester som Mensa driver med, da? Er de presise for å måle evnen til resonnering?

Det vet jeg ikke.

Jeg scorer 10-15 poeng lavere på en Mensa-test i motsetning til en bredere IQ-test med en språk-del osv.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Det vet jeg ikke.

Jeg scorer 10-15 poeng lavere på en Mensa-test i motsetning til en bredere IQ-test med en språk-del osv.

Vet ikke jeg heller.

Den testen jeg tok hos en psykolog avdekket betydelige konsentrasjonsvansker, men da jeg tok den testen som ligger på mensa.dk fikk jeg 135.

Vel. Det er jo litt spennende dette, da. Men det har vel egentlig ingenting å si for studiene mine å gjøre, all den tid jeg sitter så mye her. Da er det jo der skoen trykker. ;-)

nitty-gritty
Skrevet

Vet ikke jeg heller.

Den testen jeg tok hos en psykolog avdekket betydelige konsentrasjonsvansker, men da jeg tok den testen som ligger på mensa.dk fikk jeg 135.

Vel. Det er jo litt spennende dette, da. Men det har vel egentlig ingenting å si for studiene mine å gjøre, all den tid jeg sitter så mye her. Da er det jo der skoen trykker. ;-)

Ikke sant ;)

Vel, det er bare å kaste seg rundt. Jeg har blitt så effektiv at jeg leser i 15 minutter mens ungene spiser brødskiver, leser i 30 minutter mens jeg selv spiser lunsj, leser på senga før jeg sovner...

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Ikke sant ;)

Vel, det er bare å kaste seg rundt. Jeg har blitt så effektiv at jeg leser i 15 minutter mens ungene spiser brødskiver, leser i 30 minutter mens jeg selv spiser lunsj, leser på senga før jeg sovner...

Jøss. :-)

Men du har jo mer å styre med sikkert ellers, enn meg, da...

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Det finnes vel 7 anerkjente typer intelligenser, og jeg vil anta at barn som er tidlig ute motorisk kanskje har høyere kroppslig intelligens, men jeg vet ikke. Det er en av de inteligensene jeg ikke er velsignet med og derfor er jeg en kløne på dansegulvet.

Har forsøkt flere ballettkurs, men alt går i surr.

Mine barn har høyere logisk intelligens. dvs de er flinke i mattematikk og hoderegning, men til orientering den flinkeste var senest med å snakke, så sen at vi begynte å lure.

Nå sa de på BUP at når barn lærer seg selv å lese før skolestart tyder dette i seg selv på høy IQ, men det virker som om mye av det de måler er logisk inteligens, dette fordi jeg så deler av testen og den gikk mye på oppdage mønster, huske, tenke hva kommer etter osv...

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Hei!

Det finnes vel 7 anerkjente typer intelligenser, og jeg vil anta at barn som er tidlig ute motorisk kanskje har høyere kroppslig intelligens, men jeg vet ikke. Det er en av de inteligensene jeg ikke er velsignet med og derfor er jeg en kløne på dansegulvet.

Har forsøkt flere ballettkurs, men alt går i surr.

Mine barn har høyere logisk intelligens. dvs de er flinke i mattematikk og hoderegning, men til orientering den flinkeste var senest med å snakke, så sen at vi begynte å lure.

Nå sa de på BUP at når barn lærer seg selv å lese før skolestart tyder dette i seg selv på høy IQ, men det virker som om mye av det de måler er logisk inteligens, dette fordi jeg så deler av testen og den gikk mye på oppdage mønster, huske, tenke hva kommer etter osv...

Samme som meg, det. Jeg er også veldig klønete motorisk sett, og var det også som barn, men var tidlig ute, og flink, med lesing og regning.

Ja, det er nok en vesensforskjell mellom også regning/logikk og språk, som du sier, ja...

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Huff, jobbe hardt ja...

Nei, det kommer en dag i morgen og, heldigvis.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...