Gå til innhold

Pleier frikjent etter sex m tvangsinnl. pas...

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg har ofte lurt på om det i Norge finnes et skjult motsetningsforhold/fiendeforhold mellom påtalemakten og domstolene. Åpenbart skyldige blir frifunnet, og der det kommer til dom er straffene provoserende milde.

marlenexxx27
Skrevet

At også tvangsinnlagte personer kan bli ansett for å være ansvarlig for i hvert fall noe av oppførselen sin, synes jeg er bra. Man kan ikke bli fritatt for absolutt alle regler her i samfunnet bare fordi man har en psykisk lidelse.

Å behandle folk som om de er så regredierte at de knapt kan holde hodet i oppreist posisjon for egen maskin kan vel neppe gi noen fordeler i den virkelige verden.

Gjest dommerene det er noe feil med
Skrevet

At også tvangsinnlagte personer kan bli ansett for å være ansvarlig for i hvert fall noe av oppførselen sin, synes jeg er bra. Man kan ikke bli fritatt for absolutt alle regler her i samfunnet bare fordi man har en psykisk lidelse.

Å behandle folk som om de er så regredierte at de knapt kan holde hodet i oppreist posisjon for egen maskin kan vel neppe gi noen fordeler i den virkelige verden.

Uansett! En innleder ikke noe forhold til innlagte pasienter. Det er en grunn til at det finnes en lov som handler om å utnytte sin maktsituasjon og stilling i forhold til andre enten det er bevisst eller ubevisst.

Vært i en lignende situasjon selv... tror desverre dette skjer stadig vekk i psykiatrien. Ikke alle som greier å kontrollere sine følelser og lengsler i dette systemet. Men det gjelder vel i de fleste omsorgsbransjer...

Gjest XY-90
Skrevet

Jeg har ofte lurt på om det i Norge finnes et skjult motsetningsforhold/fiendeforhold mellom påtalemakten og domstolene. Åpenbart skyldige blir frifunnet, og der det kommer til dom er straffene provoserende milde.

Du som er psykiater burde forstå bedre enn som så.

Skrevet

Den uttalelsen er vanskelig å ta alvorlig. På hvilket grunnlag vurdere du at noen er "åpenbart skyldig"? Det påligger politiet å bevise. En forsvarer klarer ikke å "trylle" og utøver ikke noen form for magi. Vi påviser svakheter i politiets arbeid og heldigvis lytter domstolen noen ganger når slike svakheter foreligger.

Jeg opplever i større grad at domstolene er på påtalemyndighetens side og at tiltalte jobber i større motbakke enn prinsippene i rettsystemet tilsier enn det motsatte. Jeg opplever sjelden at "åpenbart skyldige" går fri, men har flere ganger sittet igjen med en uggen følelse av at tvilen virkelig ikke har kommet tiltalte til gode.

Skrevet

Den uttalelsen er vanskelig å ta alvorlig. På hvilket grunnlag vurdere du at noen er "åpenbart skyldig"? Det påligger politiet å bevise. En forsvarer klarer ikke å "trylle" og utøver ikke noen form for magi. Vi påviser svakheter i politiets arbeid og heldigvis lytter domstolen noen ganger når slike svakheter foreligger.

Jeg opplever i større grad at domstolene er på påtalemyndighetens side og at tiltalte jobber i større motbakke enn prinsippene i rettsystemet tilsier enn det motsatte. Jeg opplever sjelden at "åpenbart skyldige" går fri, men har flere ganger sittet igjen med en uggen følelse av at tvilen virkelig ikke har kommet tiltalte til gode.

Jeg tenker spesielt på gjengangere som har kriminalitet som en livsstil. Gang på gang lar domstolene seg forføre av deres tvilsomme historier.

Dagens:

http://www.t-a.no/nyheter/article155659.ece

Skrevet

Jeg tenker spesielt på gjengangere som har kriminalitet som en livsstil. Gang på gang lar domstolene seg forføre av deres tvilsomme historier.

Dagens:

http://www.t-a.no/nyheter/article155659.ece

Nå er forsøksvurderingene noe av det vanskeligste retten gjør da man i realiteten må foreta en objektiv vurdering av hva en person har tenkt..

Skrevet

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/brydeg/artikkel.php?artid=10091316

Føyer seg inn i rekken

Skrevet

Denne har jeg problemer med å forstå også, men legger merke til at forslaget om samfunnsstraff kom fra påtalemyndigheten.

Prinsipielt er jeg tilhenger av samfunnsstraff eller enda bedre betinget dom på vilkår om deltakelse i prosjekt a la "restorative justice", spesielt for unge lovbrytere.

Men det er et problem generelt sett at folk som åpenbart ikke er i stand til å gjennomføre en samfunnsstraff får det - med det resultat at vilkår brytes og vi må starte på nytt..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...