Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en litt rar diskusjon med en bekjent her forleden.

I utgangspunket satt jeg og snakket med noen venninner om såkalt trofestjeling, sånn at man knabber et askebeger på bar, eller en julepynt på danskebåten, morsomme skilt etc..

Og alle hadde jo selvsagt gjort det, og skammet seg ikke sånn veldig liksom..;)

Så kommer nå denne bekjenten og mener at man ikke kan gradsbøye stjeling, og at all stjeling er like galt (!!?)

Jeg ble litt svar skyldig, men merker at jeg er langt fra enig.

Klart man kan! ;D

Jeg synes : man kan småstjele sånn i trofesammenheng (barnslig, ja, moralsk fordervelig, nei..;)) , man kan stjele druer, nøtter og smågodt som man spiser opp inne i butikken (hvis man ikke er sammen med noen i formbar alder ;)) og jobber man i bar kan man småklippe på halvliterne sånn at man får en etterjobb øl sjøl! :D

Man kan aldri : stjele så det rammer privatpersoner, det er moralsk galt og feil på alle måter, og jeg synes det er tarvelig & smålåtent å stjele noe man faktisk trenger, som f.eks doruller. (på kafe)

Min bekjente trodde ikke sine egne ører og mente jeg var et fordevelig, fordervelig menneske som ikke bare innrømte meg diverse småtyverier, men også tillot meg å sitte å gradsbøye forskjellige slags stjelerier.

Hva med dere? stjeler dere, eller har det stjålet noe som helst?

Og er enkelte tyverier mer uskyldige enn andre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/362147-tyveri/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 85
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laguna1

13

• morsan

12

• Lillemus

6

• Mrs D

6

Mest aktive i denne tråden

Jeg synes din bekjent har helt rett.

Hvem tror du må betale for det svinnet alle disse "små" tyveriene tilsammen utgjør?

Et askebeger? Eller en smågodt?

Der tror jeg den baren jeg stjal den fra, eller Rema, må betale den. Og det gjør meg faktisk ikkeno.. De har råd :)

Jeg mener det er mange mil mellom det, og for eksempel, og helt i den andre enden av skalaen, å foreksempel stjele en tusenlapp fra gamle, snille og fattige bestemor, for å sette det på spissen.

Jeg klarer ikke å skjønne at folk kan se likelydenes på sånt, selvom jeg vet jo at om jeg tar noe som ikke er mitt uten å betale for det er det pr se tyveri. Mitt indre reglement er ikke like firkanta..;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/362147-tyveri/#findComment-3134859
Del på andre sider

Gjest Ungdommelig dumhet

Jeg er enig med din bekjente.

All stjeling er forkastelig, uansett om den rammer fattig eller rik, bedrifter eller privatpersoner.

Stjeling kan ikke graderes.

Og ja, jeg har også tatt med askebeger fra utesteder etc, i ungdommen, og ser nå i voksen alder at det var fryktelig umodent og ubetenktsomt gjort.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/362147-tyveri/#findComment-3134860
Del på andre sider

mariaflyfly

Et askebeger? Eller en smågodt?

Der tror jeg den baren jeg stjal den fra, eller Rema, må betale den. Og det gjør meg faktisk ikkeno.. De har råd :)

Jeg mener det er mange mil mellom det, og for eksempel, og helt i den andre enden av skalaen, å foreksempel stjele en tusenlapp fra gamle, snille og fattige bestemor, for å sette det på spissen.

Jeg klarer ikke å skjønne at folk kan se likelydenes på sånt, selvom jeg vet jo at om jeg tar noe som ikke er mitt uten å betale for det er det pr se tyveri. Mitt indre reglement er ikke like firkanta..;)

''Der tror jeg den baren jeg stjal den fra, eller Rema, må betale den. Og det gjør meg faktisk ikkeno.. De har råd :)''

Er det opp til deg å vurdere hvem som har råd til litt svinn og ikke?

Er det greit å rappe en hundrelapp fra en privatperson med meget god økonomi? Han/hun har jo råd til det? Hva med å ikke betale tilbake den tusenlappen du har lånt av en venn som er shit loaded og har et par millioner på bok? Han/hun har jo råd til det? Hva med å ta med seg et askebeger eller en kaffekopp fra de samme personene? Det har jo råd til å kjøpe nye?

''Jeg mener det er mange mil mellom det, og for eksempel, og helt i den andre enden av skalaen, å foreksempel stjele en tusenlapp fra gamle, snille og fattige bestemor, for å sette det på spissen.''

Det er jeg helt enig i. Det er en grunn til at det er ulik straffeutmåling på ulike forbrytelser.

For øvrig er jeg litt sjokkert over det du sier om å knabbe dorull på kafé fordi du trenger det. Voksne mennesker kjøper sine egne doruller. Sånn er det bare.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/362147-tyveri/#findComment-3134861
Del på andre sider

nitty-gritty

Jeg mener at begge deler er feil, da det i ende og annen rammer privatpersoner hvordan du enn snur og vrir på det. Jeg forstår ditt argument med gradsforskjeller og støtter deg fullt og helt på det. Et typisk eksempel er om man finner femti kroner på gata. De fleste hadde trukket på skuldrene og puttet seddelen i lomma. Om man der i mot fant 5000, vil de fleste se på det som tyveri om man ikke tar pengene med til politiet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/362147-tyveri/#findComment-3134863
Del på andre sider

Annonse

megler Smekk

Jeg synes din bekjent har helt rett.

Hvem tror du må betale for det svinnet alle disse "små" tyveriene tilsammen utgjør?

''Man kan aldri : stjele så det rammer privatpersoner, det er moralsk galt og feil på alle måter''

Hvem tror du eier de stedene du stjeler fra da?

''og jeg synes det er tarvelig & smålåtent å stjele noe man faktisk trenger, som f.eks doruller. (på kafe)''

Om du trenger tingen eller ikke er da revnende likegyldig for den det går utover.

''Og er enkelte tyverier mer uskyldige enn andre?''

Nei.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/362147-tyveri/#findComment-3134864
Del på andre sider

''Der tror jeg den baren jeg stjal den fra, eller Rema, må betale den. Og det gjør meg faktisk ikkeno.. De har råd :)''

Er det opp til deg å vurdere hvem som har råd til litt svinn og ikke?

Er det greit å rappe en hundrelapp fra en privatperson med meget god økonomi? Han/hun har jo råd til det? Hva med å ikke betale tilbake den tusenlappen du har lånt av en venn som er shit loaded og har et par millioner på bok? Han/hun har jo råd til det? Hva med å ta med seg et askebeger eller en kaffekopp fra de samme personene? Det har jo råd til å kjøpe nye?

''Jeg mener det er mange mil mellom det, og for eksempel, og helt i den andre enden av skalaen, å foreksempel stjele en tusenlapp fra gamle, snille og fattige bestemor, for å sette det på spissen.''

Det er jeg helt enig i. Det er en grunn til at det er ulik straffeutmåling på ulike forbrytelser.

For øvrig er jeg litt sjokkert over det du sier om å knabbe dorull på kafé fordi du trenger det. Voksne mennesker kjøper sine egne doruller. Sånn er det bare.

Ja litt ;p Beklager hvis jeg setter meg litt sånn over loven, men jeg klarer ikke å ta det helt seriøst om Rema mister en smågodt, selvom jeg kanskje burde det. Og dermed sitter jeg jo og avgjør hvem jeg synes har råd og ikke, og det værste er at jeg ikke føler meg spesielt forderva eller kriminell av den grunn.

Privatpersoner stiller i en annen målestokk en bedrifter, synes jeg, uansett tykkelse på lommeboka. MEN, jeg hadde nok kunnet gjøre vurderinger der også..Hvis jeg skylder en helt rakablakk person , og en som er stinn for eksempel hundre kroner hver seg, så ville jeg betale den blakke først. Fordi _jeg_ ville vurdere det sånn at førstnevnte trengte hundrelappen sin mer enn sistnevnte..Skamløst og greit! (Når det er sagt betaler jeg selvsagt tilbake om jeg skylder noen penger)

Når det kommer til dorullstjeling er jeg helt klart ikke for. Jeg mener det er noe smålåtent og tarvelig over å stjele dorull. Det er ikke noe moralsk galt i det (sett fra min tvilsomme målestokk igjen ;)) og stiller vel sånn samfunnsomkostningsmessig i klasse med smågodt og askebeger, men det har så usedvanlig lite klasse..;p

Dorullstjeling ble forsvart av en venninne av meg i overstående diskusjon.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/362147-tyveri/#findComment-3134867
Del på andre sider

''Man kan aldri : stjele så det rammer privatpersoner, det er moralsk galt og feil på alle måter''

Hvem tror du eier de stedene du stjeler fra da?

''og jeg synes det er tarvelig & smålåtent å stjele noe man faktisk trenger, som f.eks doruller. (på kafe)''

Om du trenger tingen eller ikke er da revnende likegyldig for den det går utover.

''Og er enkelte tyverier mer uskyldige enn andre?''

Nei.

Jeg tror faktisk ikke det sitter _en_ person noe sted og som betaler for alt svinnsmågodten for eksempel..;)

Og det er sikkert likgyldig for den som blir stjålet fra om stjelerren trenger det eller ikke,men jeg mener at det har mye å si for stjeleren og stjeleriets kategori og klasse..;p

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/362147-tyveri/#findComment-3134868
Del på andre sider

megler Smekk

Ja litt ;p Beklager hvis jeg setter meg litt sånn over loven, men jeg klarer ikke å ta det helt seriøst om Rema mister en smågodt, selvom jeg kanskje burde det. Og dermed sitter jeg jo og avgjør hvem jeg synes har råd og ikke, og det værste er at jeg ikke føler meg spesielt forderva eller kriminell av den grunn.

Privatpersoner stiller i en annen målestokk en bedrifter, synes jeg, uansett tykkelse på lommeboka. MEN, jeg hadde nok kunnet gjøre vurderinger der også..Hvis jeg skylder en helt rakablakk person , og en som er stinn for eksempel hundre kroner hver seg, så ville jeg betale den blakke først. Fordi _jeg_ ville vurdere det sånn at førstnevnte trengte hundrelappen sin mer enn sistnevnte..Skamløst og greit! (Når det er sagt betaler jeg selvsagt tilbake om jeg skylder noen penger)

Når det kommer til dorullstjeling er jeg helt klart ikke for. Jeg mener det er noe smålåtent og tarvelig over å stjele dorull. Det er ikke noe moralsk galt i det (sett fra min tvilsomme målestokk igjen ;)) og stiller vel sånn samfunnsomkostningsmessig i klasse med smågodt og askebeger, men det har så usedvanlig lite klasse..;p

''Ja litt ;p Beklager hvis jeg setter meg litt sånn over loven, men jeg klarer ikke å ta det helt seriøst om Rema mister en smågodt,''

Og hvordan tror du det skulle gå hvis alle "tok" "litt" smågodt på Rema?

''og det værste er at jeg ikke føler meg spesielt forderva eller kriminell av den grunn.''

Det sier jo mest om din mangel på moral.

''Privatpersoner stiller i en annen målestokk en bedrifter, ''

Er du litt dum, eller bare later du som?

''synes jeg, uansett tykkelse på lommeboka. MEN, jeg hadde nok kunnet gjøre vurderinger der også..Hvis jeg skylder en helt rakablakk person , og en som er stinn for eksempel hundre kroner hver seg, så ville jeg betale den blakke først. Fordi _jeg_ ville vurdere det sånn at førstnevnte trengte hundrelappen sin mer enn sistnevnte..Skamløst og greit! (Når det er sagt betaler jeg selvsagt tilbake om jeg skylder noen penger)''

Dette har da ingen ting å gjøre med stjeling å gjøre.

''Når det kommer til dorullstjeling er jeg helt klart ikke for. Jeg mener det er noe smålåtent og tarvelig over å stjele dorull. ''

Det er da ikke noe mindre "smålåtent" og "tarvelig" enn så stjele smågodt til samme verdi.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/362147-tyveri/#findComment-3134869
Del på andre sider

mariaflyfly

Jeg er litt overrasket over at du ser ut til å mene at dine definisjoner på hva som er greit og ikke greit å stjele gjelder over hva som faktisk er lov&orden.

Det ville jo herske fullstendig anarki dersom alle skulle tenke likt som deg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/362147-tyveri/#findComment-3134871
Del på andre sider

megler Smekk

Jeg tror faktisk ikke det sitter _en_ person noe sted og som betaler for alt svinnsmågodten for eksempel..;)

Og det er sikkert likgyldig for den som blir stjålet fra om stjelerren trenger det eller ikke,men jeg mener at det har mye å si for stjeleren og stjeleriets kategori og klasse..;p

''Jeg tror faktisk ikke det sitter _en_ person noe sted og som betaler for alt svinnsmågodten for eksempel..''

Hvem tror du eier Rema-butikken da?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/362147-tyveri/#findComment-3134872
Del på andre sider

''Dorullstjeling ble forsvart av en venninne av meg i overstående diskusjon.''

Jeg har faktisk et par bekjente, de er to voksne og to barn, der foreldrene skryter av at de aldri har kjøpt en dorull på ca 20 år, de smugler med seg doruller fra kafeer og liknenede. Det samme med plastposer av typen brødposer og fruktposer, det lurer de med seg fra butikker.

Dette syns jeg er tarvelig, og lurer på hva slags holdninger barna som nå er i tenåra har til nasking...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/362147-tyveri/#findComment-3134876
Del på andre sider

Annonse

''jeg synes det er tarvelig & smålåtent å stjele noe man faktisk trenger, som f.eks doruller. (på kafe)''

Jeg syns det er hakket verre å stjele ting man IKKE trenger. Men har man råd til å gå på kafe, har man råd til å kjøpe doruller, eller sagt på en annen måte: Har man ikke råd til doruller, bør man ikke bruke pengene på kafebesøk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/362147-tyveri/#findComment-3134879
Del på andre sider

Tyveri er tyveri, men noe tyveri er naskeri. Grensa går ved en viss verdi. Du har uansett stjålet noe. At det skal være greit å stjele håndklær, såper og askebegre er meg helt fremmed.

''Tyveri er tyveri, men noe tyveri er naskeri. Grensa går ved en viss verdi. Du har uansett stjålet noe. At det skal være greit å stjele håndklær, såper og askebegre er meg helt fremmed.

''

Sånn tenker jeg også.

Det er selvfølgelig forskjell på _hvor_ "moralsk forkastelig" jeg synes slike handlinger er, (jfr. eksempeler av typen nasking av smågodt i butikken og ran av gamle damer), men jeg synes også det å ta smågodt er noe man ikke gjør.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/362147-tyveri/#findComment-3134918
Del på andre sider

I denne diskusjonen framstår du som enda mere dum, enn i svigermortråden. Oppførsel på høyde med den drittunge.

Jeg bare VISSTE at jeg ville få noen sånne tilbakemeldinger...

Uansett hvor moralsk fordervelig jeg måtte være er jeg så innmari glad for at jeg ikke ER _deg_! :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/362147-tyveri/#findComment-3134921
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...