Gå til innhold

Forslag til uvanlig konfirmant"selskap"

Anbefalte innlegg

Gjest Trist mamma.

Vi har dessverre hatt dødsfall av et svært nært familiemedlem nå rett før konfirmasjonen. Selskapet var dessuten lagt til å være veldig lite og nært så dette blir veldig synlig. Det er til og med planlagt hjemme for å få med den personen som vi nå har mistet. Vi er en særs liten familie på begge sider.

Synes synd om konfirmanten vår og ønsker å ha en dag hvor det triste ikke blir så synlig, men slik det er nå så blir hele feiringen veldig berørt av det som har skjedd. Jeg er helt sikker på at savnet etter denne personen og mangelen på tilstedeværelsen vil merkes veldig den dagen.

Vurderer derfor å avlyse selskapet for de få som er igjen og gjøre noe annet for konfirmanten. Hadde han likt syden ol så kunne jeg spandert en tur for oss dit i steden for eks. Men han er ingen utpreget varmeelsker.

Har dere noen tips til hvordan gjøre dagen hans litt spesiell?

Vi skal i kirken og han blir kjørt i en nydelig bil, men så stopper det dessverre opp.

Noen med tips?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/362182-forslag-til-uvanlig-konfirmantselskap/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så leit! :-(

Men - ingen utpreget varmeelsker, sier du. Hva annet er han, da? Hva interesserer ham? Fotball? (I så fall, en tur med innlagt fotballkamp - i London f.eks.) Andre aktiviteter? Kanskje gi ham et fint kamera og dra på tur til en eller annen interessant storby?

Gjest Trist mamma.

Dette må du ta opp med konfirmanten. Det kan hende at han vil ha det slik det er planlagt?

Jeg har selvsagt tatt dette opp med ham, men han vet ikke. Er jo ennå i "sjokk" etter det som har hendt også.

Men nå er det slik at jeg er den voksne her og jeg kjenner ham og de andre i selskapet og jeg vet at det vil bli et litt amputert selskap, derfor må jeg tenke alternativt nå.

Konfirmasjonen er snart.

Gjest Trist mamma.

Hva ønsker konfirmanten selv?

La det styre avgjørelsen.

Han vet ikke. Jeg vet at det vil bli et avstumpet selskap og derfor må jeg tenke alternativt, i tillfelle vi kan finne andre muligheter som gjør dagen nesten bare god for konfirmanten.

Annonse

Gjest Trist mamma.

Så leit! :-(

Men - ingen utpreget varmeelsker, sier du. Hva annet er han, da? Hva interesserer ham? Fotball? (I så fall, en tur med innlagt fotballkamp - i London f.eks.) Andre aktiviteter? Kanskje gi ham et fint kamera og dra på tur til en eller annen interessant storby?

Det han trives med på fritiden har han full tilgang til, vi er veldig til å støtte opp. Ideen din var fin, men han er inget sportsmenneske og heller ikke kameramenneske.

Vet ikke hva slags turer jeg kunne gjort ut av hobbyene hans, han har egentlig full fart på dem ellers. Bla skjer det veldig mye nå på vårparten med dette.

Det han trives med på fritiden har han full tilgang til, vi er veldig til å støtte opp. Ideen din var fin, men han er inget sportsmenneske og heller ikke kameramenneske.

Vet ikke hva slags turer jeg kunne gjort ut av hobbyene hans, han har egentlig full fart på dem ellers. Bla skjer det veldig mye nå på vårparten med dette.

Vanskelig. Selvsagt - ellers hadde du jo funnet løsningen enkelt selv ;-)

Hva med en litt mer spesiell tur - til Svalbard f.eks? Det er vel noe de aller fleste ville synes var spennende? (men det kan hende det er ganske dyrt, har ikke sjekket)

Gjest Trist mamma.

Vanskelig. Selvsagt - ellers hadde du jo funnet løsningen enkelt selv ;-)

Hva med en litt mer spesiell tur - til Svalbard f.eks? Det er vel noe de aller fleste ville synes var spennende? (men det kan hende det er ganske dyrt, har ikke sjekket)

Ja, kan høre med ham om han kunne tenkt seg noe sånt. Dessverre er hverken han eller søsknene særlig reiselystne, men jeg kan jo være heldig å finne noe han kunne synes var stas.

Takk.

VArme tanker til dere som har mistet et kjært familiemedlem.

Sorgen vil nok være tilstede uansett hvordan dere velger å markere konfirmasjonen.

Jeg tror ikke jeg ville valgt å endre på planene. Det er konfirmantens dag, det er det som må ha fokus.

Vi mistet vår mor like før lillesøsters konfirmasjon. Det var aldri i tankene våre å ikke markere konfirmasjonen på vanlig måte. Jeg tror noe annet ville vært feil ovenfor vår lillesøster som fortjente å få markere sin store dag på samme måte som vi andre gjorde da vi ble konfirmert.

Gjest Trist mamma.

Har du snakket med konfirmanten om dette? Kanskje han har noen ønsker for dagen?

Han vet ikke. Dette har kommet som et sjokk og han kan ikke nå forestille seg hvordan dagen kan bli. Hadde håpet jeg hadde klart å finne noen alternativer så han fikk litt enklere for å åpne opp for andre muligheter.

Gjest Trist mamma.

VArme tanker til dere som har mistet et kjært familiemedlem.

Sorgen vil nok være tilstede uansett hvordan dere velger å markere konfirmasjonen.

Jeg tror ikke jeg ville valgt å endre på planene. Det er konfirmantens dag, det er det som må ha fokus.

Vi mistet vår mor like før lillesøsters konfirmasjon. Det var aldri i tankene våre å ikke markere konfirmasjonen på vanlig måte. Jeg tror noe annet ville vært feil ovenfor vår lillesøster som fortjente å få markere sin store dag på samme måte som vi andre gjorde da vi ble konfirmert.

Men det er jo pga konfirmanten og at det er hans dag som skal være i fokus jeg tenker alternativt!

Det er særs få som er invitert i selskapet og den personen vi har mistet var veldig essensiell, og den som ville gjort mest stas på konfirmanten av de få gjestene.

Neste gjester nå er x som vi har særs liten kontakt med ellers og som er veldig opptatt med sitt. og x som har med et mindre barn som kommer til å kuppe hele dagen.

Jeg VET hva jeg snakker om, derfor har jeg veldig lyst på å finne på noe annet, ene og alene på grunn av konfirmanten og at han skal få en dag som er helt til ære for ham, ikke hvor han skal sitte og savne den vi har mistet mens et lite barn er sentrum av kjærnen.

Annonse

Føler med dere!

Jeg kjenner til en tilsvarende situasjon, bare at personen som døde ikke var så essensiell i selve konfirmasjonsselskapet som du beskriver at deres familiemedlem ville være.

De valgte å utsette konfirmasjonen til høsten. Konfirmasjonsdagen dro familien på en gourmet-restaurant etter kirken, og deretter hjem for en kake. Ingen hadde lyst å ha konfirmasjon så lenge alle kun ville "sett på den tomme stolen" og savnet den som var borte.

Til høsten hadde alle fått det hele litt på avstand, og kunne feire en konfirmasjon med litt mindre sorg i hjertet. I denne konfirmasjonen var det en del tilreisende fra hele landet.

Konfirmanten din har sikkert lyst å ha selskapet sitt, men kanskje ikke akkurat nå? Det er viktig at han føler at han får en konfirmasjonsfølelse, enten om dere velger å gjøre det enda enklere enn i utgangspunktet, eller ha festen som planlagt.

Lykke til, uansett hva dere velger! klem

ikkelettåfinnenickname

Hva med å ta båt eller fly til København?Han kunne velge å ta med en god kamerat på turen.Spise god mat på båten eller når dere kommer frem, hvis dere tar fly.Bo på et koselig hotell,hvor gutten og kameraten får eget rom.Dra på feks tivoli,konsert,dyrehage,museum,kanaltur og shopping.

Gjest synes jeg er det viktigste

Han vet ikke. Jeg vet at det vil bli et avstumpet selskap og derfor må jeg tenke alternativt, i tillfelle vi kan finne andre muligheter som gjør dagen nesten bare god for konfirmanten.

Hva med å ta med kun de aller, aller nærmeste på restaurant i stedet, etter selve konfirmasjonen.

Gjest Trist mamma.

Hva med å ta med kun de aller, aller nærmeste på restaurant i stedet, etter selve konfirmasjonen.

Det var meningen, men pga denne personen som vi har mistet, så tok vi det i hjemmet. Vi var redd den personen ikke ville orke å dra ut. Konfirmanten var veldig fornøyd med å feire hjemme.

Men plassen til personen forsvinner jo ikke på restaurant, og de personene som er igjen er jo de samme. Beklageligvis så er det ikke litt større og tightere forhold hos oss.

Vi har snakket om å avlyse, gi ham mer penger og så kjøre til restaurant og spise favorittmaten hans, bare vi foreldre og søsken, men jeg vet ikke.

Men det er jo pga konfirmanten og at det er hans dag som skal være i fokus jeg tenker alternativt!

Det er særs få som er invitert i selskapet og den personen vi har mistet var veldig essensiell, og den som ville gjort mest stas på konfirmanten av de få gjestene.

Neste gjester nå er x som vi har særs liten kontakt med ellers og som er veldig opptatt med sitt. og x som har med et mindre barn som kommer til å kuppe hele dagen.

Jeg VET hva jeg snakker om, derfor har jeg veldig lyst på å finne på noe annet, ene og alene på grunn av konfirmanten og at han skal få en dag som er helt til ære for ham, ikke hvor han skal sitte og savne den vi har mistet mens et lite barn er sentrum av kjærnen.

Inntil jeg leste dette innlegget, vurderte jeg å anbefale dere å la konformasjonen gå som planlagt, da det oftere kan gå bedre enn man frykter og man kan få et fint selvskap til tross for vemod og sorg over den som er borte.

Men jeg skjønner at det her blir en litt merkelig 'mix' av folk igjen i selskapet.

Hva om dere tar en langweekend til en storby?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...