Gå til innhold

ocd

Anbefalte innlegg

Frøken Fisk
Skrevet

Kan ocd variere i intensitet gjennom året?

Kan det handle om andre ting enn redsel for å skade eller bli skadet?

Jeg sliter med å tenke så mye at jeg ikke lenger stoler på meg selv. Klarer i perioder ikke å slutte, som om jeg lever en selvoppfyllende profeti. Gjerne problemer jeg blåser opp, analyserer ihjel og så vet jeg ikke lenger hva som er egentlig er problemet eller hva jeg har skapt selv. Det er flere ting jeg ikke tillater meg å gjøre fordi det gir en følelse av noe feil uten at det er knyttet til skade, bare feil.

Har flere rare ting som å starte trapper med riktig fot, får karamba av å puste "ferdigpustet-luft", noen ord jeg ikke vil si ol, rett og slett fordi det føles feil, det er ikke riktig.

Normale tanker? Jeg har problemer med å vite hva andre har av tanker.. jeg prater ikke om mine, så det gjør sikkert ikke andre heller?

Gjest Gåten
Skrevet

ocd kommer og går hos meg,varierer i grader og.

Gjest Libera
Skrevet

Ja, OCD kan komme og gå, være sterk i perioder, og nesten være borte i andre perioder. Jeg har i flere måneder gått med intense tvangstanker om å skade meg selv bl.a. Mens nå har jeg ikke kjent på tvangstankene på flere dager.

Tingen er at hvis man stresser veldig med å få de bort, så kan de bli verre. Så da jeg sluttet å tenke "hersens tvangstanker - slutt og plag meg!" så forsvant de litt av seg selv.

Men jeg vet at de kan komme tilbake, og da gjelder det bare å huske på at de bare er tanker, og ikke noen sannhet.

Gjest nikotina
Skrevet

Jeg også har noen sånne ting jeg bedriver. Merker det blir mere intenst, og jeg bruker mye mere tid på dette, når noen blir syke, eller ved mye stress, det skjer noe osv. Så det er bedre i perioder og værre i perioder.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

''Kan det handle om andre ting enn redsel for å skade eller bli skadet?''

Ja, det tror jeg så absolutt det kan. Det handler vel som regel om visse _meningsløse_ handlinger man må eller ikke må gjøre, for å unngå at den og den katastrofen eller negative tingen vil inntreffe...

Det klassiske er vel at man må vaske slik og slik, for å unngå sykdom.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

''Kan det handle om andre ting enn redsel for å skade eller bli skadet?''

Ja, det tror jeg så absolutt det kan. Det handler vel som regel om visse _meningsløse_ handlinger man må eller ikke må gjøre, for å unngå at den og den katastrofen eller negative tingen vil inntreffe...

Det klassiske er vel at man må vaske slik og slik, for å unngå sykdom.

Utfører man disse handlingene, er det jo tvangs_handlinger_.

Skrevet

Ocd kan omhandle mange ulike tanker om ting og tang.

Redsel for skading av seg selv/andre, redd for brann, redd for sykdommer. En kan ha tanker og handling, eller bare tanker.

Feks kan en føle en må gjøre ting på en spesiell måte, ellers blir ting feil, eller ting kan skje.

En tviler ofte på seg selv. På svensk kalles detteofte tvilssjukan...

Mvh,

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...