Gå til innhold

oxycontin smertestillende

Anbefalte innlegg

Gjest nikotina
Skrevet

Når man bruker en stor dose av denne, er det vanlig å bli veldig glemsk? Jeg lurer på om min mor begynner å bli dement, eller om det er medisinen?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Slike medisiner nedsetter personens tilstedeværelse, og en vil oppleves som glemsk.

Tross dette kan jeg selvsagt ikke utelukke demens.

Gjest nikotina
Skrevet

Slike medisiner nedsetter personens tilstedeværelse, og en vil oppleves som glemsk.

Tross dette kan jeg selvsagt ikke utelukke demens.

Jeg tror vel at det kan være medisinen. Hun har brukt dem i over 2 måneder og blitt bare værre. Men må man, så må man. Takk for svar.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Jeg tror vel at det kan være medisinen. Hun har brukt dem i over 2 måneder og blitt bare værre. Men må man, så må man. Takk for svar.

Du burde komme med flere opplysninger om din mor for å få NHD til å tenke mer rundt hvorvidt det kan være demens. Alder er sentralt her, f.eks...

NHD er en maskin som er ganske lett å betjene, med litt erfaring. :-)

Skrevet

Jeg har akkurat lest på et annet forum at oxycontin var det samme som Paralgin Forte omtrent bare at man har byttet ut paracetamolen med acetylsalisylsyre. Jeg ble veldig overrasket for jeg har alltid regnet oxycontin som mye sterkere enda det hjelper ikke noe bedre, men det var en sykepleier ansatt på forumet som skrev det.

Gjest surikatt
Skrevet

Jeg har akkurat lest på et annet forum at oxycontin var det samme som Paralgin Forte omtrent bare at man har byttet ut paracetamolen med acetylsalisylsyre. Jeg ble veldig overrasket for jeg har alltid regnet oxycontin som mye sterkere enda det hjelper ikke noe bedre, men det var en sykepleier ansatt på forumet som skrev det.

Virkning/egenskaper

Virkestoffet oksykodon som er i OxyContin er et opioid (morfinlignende stoff).

Skrevet

Virkning/egenskaper

Virkestoffet oksykodon som er i OxyContin er et opioid (morfinlignende stoff).

Ja, det er jo det i paralgin forte også. Kodein er jo også et opiat. Uansett, den ene hjelper ikke mer enn den andre synes jeg, jeg sovner av Paralgin Forte, men spyr av Oxicontin. Nå bruker jeg buprenorfin som er at annet opiat,

Skrevet

Det tror jeg er feil. Det preparatet hun snakker om tilsvarer det som kalles codymagnyl og som selges blant annet i Danmark.

En helt annen ting er at både paralgin forte og oxycontin begge tilhører gruppen opioider.

Gjest Høstløv
Skrevet

Det tror jeg er feil. Det preparatet hun snakker om tilsvarer det som kalles codymagnyl og som selges blant annet i Danmark.

En helt annen ting er at både paralgin forte og oxycontin begge tilhører gruppen opioider.

Det danske preparatet Kodimagnyl er et mye svakere smertestillende preparat.

Kodimagnyl (dansk) inneholder 500 mg acetylsalisylsyre, 9,6 mg codeinphosphat og 150 mg magnesiumoxid.

Paralgin forte (norsk) inneholder 400 mg paracetamol og 30 mg kodeinfosfat.

Skrevet

Det danske preparatet Kodimagnyl er et mye svakere smertestillende preparat.

Kodimagnyl (dansk) inneholder 500 mg acetylsalisylsyre, 9,6 mg codeinphosphat og 150 mg magnesiumoxid.

Paralgin forte (norsk) inneholder 400 mg paracetamol og 30 mg kodeinfosfat.

Jeg er klar over at codymagnyl er svakere, men siden Dorthe nevner et preparat inneholdende det samme som PF bortsett fra at paracetamolen er byttet ut med acetylsalisylsyre (kanskje feilstavet, gidder ikke sjekke), så er codymagnyl det nærmeste jeg vet om.

Skrevet

Jeg klarer ikke å finne igjen linken og midt i letingen så sovnet jeg en liten stund :o)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Oxycontin er mg for mg ca dobbelt så sterkt som morfin og ca 7 ggr sterkere enn kodein (som brukes i Paralgin forte).

Gjest nikotina
Skrevet

Oxycontin er mg for mg ca dobbelt så sterkt som morfin og ca 7 ggr sterkere enn kodein (som brukes i Paralgin forte).

Et spørsmål til: Hvordan tror du det går å avvende henne fra denne medisinen? Kommer sikkert til å måtte bruke den i noen måneder i påvente av operasjon, om det i det hele tatt blir det?

Dessuten tar ikke medisinen all smertene hun har heller.

Skrevet

Da tror jeg på deg altså. Uff, det er fæle tabletter uansett, jeg kaster opp og blir skikkelig dårlig av dem, men det er jo så individuelt.

Men hvorfor er det ofte førstevalget ved smerter?

Skrevet

Da tror jeg på deg altså. Uff, det er fæle tabletter uansett, jeg kaster opp og blir skikkelig dårlig av dem, men det er jo så individuelt.

Etter det siste keisersnittet fikk jeg oxycontin i tillegg til noe annet betennelsesdempende og smertestillende.

Var helt i svime, men for en forskjell fra første gangen jeg tok ks!

Første gangen fikk jeg paralgin forte bla og måtte ha hjelp opp av senga pga smerter. Holdt på å gå i gulvet første gang jeg skulle opp igjen dagen etter.

Syns det var godt de hadde endret rutiner på smertestillende, og klare å stå opp uten store smerter, men jeg var som sagt så i svime av dem at etter 4 dager, sa jeg at nå orker jeg ikke mer av de.

Men jeg syns helt klart de hjalp veldig godt.

Skrevet

Du Dorthe, helt off topic, men kan jeg komme bort snart? :) Jeg prøvde å sende deg ei melding på FB, og på gulesider, men ser du er her, så da prøver jeg her! ;D

Skrevet

Du Dorthe, helt off topic, men kan jeg komme bort snart? :) Jeg prøvde å sende deg ei melding på FB, og på gulesider, men ser du er her, så da prøver jeg her! ;D

Jeg har ikke fått noen melding, men bare kom du. Jeg er kvalm av antibiotika og katta har spydd på stuegulvet og alt er litt gærnt nå så jeg tar imot jeg vet du ;o)

Skrevet

Jeg har ikke fått noen melding, men bare kom du. Jeg er kvalm av antibiotika og katta har spydd på stuegulvet og alt er litt gærnt nå så jeg tar imot jeg vet du ;o)

Uffda! Men da kommer jeg bort NUH. Og beklager avsporingen! ;)

Skrevet

Uffda! Men da kommer jeg bort NUH. Og beklager avsporingen! ;)

Knis, kanskje jeg ble kvalm bare av å lese om oxycontin...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...