Gå til innhold

Medisiner forkorter ikke livet?

Anbefalte innlegg

Gjest uvitenhet?
Skrevet

Jeg får stadig vekk høre fra endel mennesker at jeg må slutte med medisinene mine. Det er bare tull at jeg holder på slik, jeg kan ta meg sammen og slutte med dette tullet.

Dessuten er medisiner farlige og man blir ikke gammel om man bruker dem over år.

Jeg kjenner en god del gamle damer som har brukt medisiner i veldig mange år. Alle disse har hatt et langt liv og levd langt opp i 80-årene.

Er det noen gang gjort undersøkelser på dette? Er det virkelig sånn at mennesker som bruker medisiner mot psykiske lidelser, lever kortere enn andre? Jeg har ihvertfall aldri sett dette, heller motsatt.

Så hvor kommer alle disse negative utsagnene fra? Tatt fra løse lufta?

Skrevet

Hva er poenget å høre på mennesker som ikke kan legge fakta på bordet for sine påstander?

Depresjon forkorter livet, da mener jeg at medisin mot depresjon forlenger livet

Skrevet

Min bestemor født i 1909 var mye sjuk i sitt liv, både psykisk og fysisk. Hun tok en enorm mengde med tabletter, jeg husker at jeg som liten var kjempefascinert over alle hun la utover bordet og pekte for meg. Pga medisinene var hun de siste 20 årene av sitt liv nesten symptomfri (dog en smule vrang og egen)

Dama ble 93 år gammel.

Gjest uvitenhet?
Skrevet

Hva er poenget å høre på mennesker som ikke kan legge fakta på bordet for sine påstander?

Depresjon forkorter livet, da mener jeg at medisin mot depresjon forlenger livet

Ikke noe poeng i dette i det hele tatt. Jeg kunne derimot ha tenkt meg å slenge noen fakta på bordet foran disse menneskene. Sist ble dette tatt opp rundt et bord hvor det satt 6 personer. Irriterende å bli diskutert slik av mennesker som egentlig ikke vet noe om meg. De virker nedlatende mot meg fordi jeg sliter psykisk og må ta medisiner.

Mannen min er heldigvis "talsmann" for meg og støtter meg, men samme hva vi sier så endrer de ikke på sitt ståsted. Derfor ville jeg veldig gjerne sett noen undersøkelser ang. dette.

Gjest uvitenhet?
Skrevet

Min bestemor født i 1909 var mye sjuk i sitt liv, både psykisk og fysisk. Hun tok en enorm mengde med tabletter, jeg husker at jeg som liten var kjempefascinert over alle hun la utover bordet og pekte for meg. Pga medisinene var hun de siste 20 årene av sitt liv nesten symptomfri (dog en smule vrang og egen)

Dama ble 93 år gammel.

Det er slike damer jeg også kjenner til. Jeg tror faktisk mennesker lever lengre, og har et bedre liv, med medisiner.

Skrevet

''Dessuten er medisiner farlige og man blir ikke gammel om man bruker dem over år.''

Dette er nye, spennende tanker - stikk imot all sunn fornuft, forskning og erfaring.

Gjest Høstløv
Skrevet

''Jeg får stadig vekk høre fra endel mennesker at jeg må slutte med medisinene mine. Det er bare tull at jeg holder på slik, jeg kan ta meg sammen og slutte med dette tullet.''

Det er ikke tull å kunne forbedre livskvaliteten sin med å ta medisiner foreskrevet av kompetent lege / psykiater.

''Dessuten er medisiner farlige og man blir ikke gammel om man bruker dem over år.''

Uansett om medisinene eventuelt skulle ha den bivirkning at de forkorter livet så bedrer de livskvaliteten den tiden en lever. En skal kunne greie å eksistere i dag også.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

NHD elsker jo å snakke om "gruppenivå", så jeg slenger meg på. På gruppenivå er det selvsagt livsforlengengende å ta medisiner.

Dog spiller det stor rolle hva slags medisin det er, selvsagt. Jeg tror ikke smertestillende og benzodiazepiner forlenger livet. Dog tror jeg antidepressiva og antipsykotika forhindrer endel selvmord, som forlenger livet i stor grad, f.eks. Det er også skadelig å gå med depresjon og psykose. Både for kropp og sinn.

Dog finnes det bivirkninger av alle medisiner. Hørte om en gutt som døde av Concerta, fordi han utviklet en blodsykdom som bivirkning. Dette hører heldigvis med til sjeldenhetene, selv om det er skremmende å høre om, for mange, inkludert meg selv.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

NHD elsker jo å snakke om "gruppenivå", så jeg slenger meg på. På gruppenivå er det selvsagt livsforlengengende å ta medisiner.

Dog spiller det stor rolle hva slags medisin det er, selvsagt. Jeg tror ikke smertestillende og benzodiazepiner forlenger livet. Dog tror jeg antidepressiva og antipsykotika forhindrer endel selvmord, som forlenger livet i stor grad, f.eks. Det er også skadelig å gå med depresjon og psykose. Både for kropp og sinn.

Dog finnes det bivirkninger av alle medisiner. Hørte om en gutt som døde av Concerta, fordi han utviklet en blodsykdom som bivirkning. Dette hører heldigvis med til sjeldenhetene, selv om det er skremmende å høre om, for mange, inkludert meg selv.

Eh, jeg måtte tenke meg om. Smertestillende og benzodiazepiner kan selvsagt også forlenge livet, ved å forhindre selvmord f.eks.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Eh, jeg måtte tenke meg om. Smertestillende og benzodiazepiner kan selvsagt også forlenge livet, ved å forhindre selvmord f.eks.

Men selvsagt; hvis du kan _utelukke_ selvmord, så er det vel kanskje ikke så sannsynlig at smertestillende forlenger livet...

Gjest Høstløv
Skrevet

Men selvsagt; hvis du kan _utelukke_ selvmord, så er det vel kanskje ikke så sannsynlig at smertestillende forlenger livet...

Uansett så forbedrer smertestillende medikamenter livskvaliteten mens en lever.

Gjest Gåten
Skrevet

''Så hvor kommer alle disse negative utsagnene fra? Tatt fra løse lufta?''

Uvitenhet?

De skjønner det ikke før de selv får en sykdom, de trenger å ta medisiner for. Tenk hvis en diabetiker ikke tok medisiner for det? Blir provosert!

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Uansett så forbedrer smertestillende medikamenter livskvaliteten mens en lever.

Irrelevant. ;-)

Gjest Høstløv
Skrevet

Irrelevant. ;-)

Ikke for de som ikke lever med kroniske smerter.

Du må tenke på at noen kan ha andre problemstillinger i livet enn det du har ;-)

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Ikke for de som ikke lever med kroniske smerter.

Du må tenke på at noen kan ha andre problemstillinger i livet enn det du har ;-)

Vel, problemstillingen her er ikke "skal jeg ta medisiner eller ikke", men "forlenger medisiner livet". ;-)

Gjest Hulderen
Skrevet

Du kan sende inn spørsmål til Statistisk Sentralbyrå. Spør dem om det er forsket på om medisin forkorter livet. Fortell gjerne hvilken medisin du mener. Da kan du få fakta å slå i bordet med.

Gå til denne siden: http://www.ssb.no/omssb/hvemsvarer/

Gjest Gåten
Skrevet

Vel, problemstillingen her er ikke "skal jeg ta medisiner eller ikke", men "forlenger medisiner livet". ;-)

Selvfølgelig forlenger det livet,og gir bedre livskvalitet. Og det er jo relevant spørsmålet "Skal man ta medisin eller ikke"?

Tenk på kreftpasienter...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du har helt rett. De utsagn du får høre er en myte basert på uvitenhet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...