Gå til innhold

Vitaminer og kosttilskudd


Gjest prust

Anbefalte innlegg

Gjest prust

Er det nødvendig å ta vitaminer og kosttilskudd når en er frisk og rask?

Hadde et lite ordskifte med svigermor i dag, og hun mente veldig sterkt at både barn og voksne bør ta vitaminer.

Jeg har ikke noe veldig klart syn på det, men mener vel at det beste er om en får alt en trenger gjennom maten. Ungene er stort sett alltid friske, de er aktive og opplagte. Og jeg tenker litt sånn at det er greit så lenger en slipper å putte i seg "kunstige" greier - særlig ift barna.

Det er kanskje mer på sin plass om mannen min og jeg burde ha tatt noe - særlig mannen min er mye trøtt og har lite overskudd. Hva burde han ta da?

Svigermor kom med en pakke med C-vitaminer som hun syntes ungene kunne ta. Så vidt jeg vet er vel ikke det så nødvendig, når de spiser frukt og drikker juice?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sikkert ikke veldig nødvendig, men det er ikke skadelig heller. C-vitaminer renner jo rett igjennom.

D-vitamin får vi ofte for lite av om vinteren.

Vi gir ungene tran og vitaminbjørner om vinteren. jentungen har jo vært mye syk i det siste og tatt blodprøver i hytt og pine og hun hadde ikke mangel på noen vitaminer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Sikkert ikke veldig nødvendig, men det er ikke skadelig heller. C-vitaminer renner jo rett igjennom.

D-vitamin får vi ofte for lite av om vinteren.

Vi gir ungene tran og vitaminbjørner om vinteren. jentungen har jo vært mye syk i det siste og tatt blodprøver i hytt og pine og hun hadde ikke mangel på noen vitaminer.

Men barn som er en del ute om vinteren (dog med lav vintersol), får de såpass lite D-vitamin at det er skadelig? Eller jevner det seg ut i løpet av året - nå når sola er opppe lenger og lenger?

Vi var flinke med tran da de var små, men i vinter har de ikke tatt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men barn som er en del ute om vinteren (dog med lav vintersol), får de såpass lite D-vitamin at det er skadelig? Eller jevner det seg ut i løpet av året - nå når sola er opppe lenger og lenger?

Vi var flinke med tran da de var små, men i vinter har de ikke tatt det.

Fant dette:

''Inntaket av vitamin D i Norge er i gjennomsnitt klart lavere enn anbefalt for kvinner. Alle bør ta vitamin D-tilskudd (tran) i vinterhalvåret. For utsatte grupper (barn, ungdommer, eldre, syke, muslimske kvinner) kan det være fornuftig å ta et multivitamin-preparat i tillegg. Fet fisk, margarin, smør og melk av typen ekstra lett er de eneste norske matvarer som inneholder vesentlige mengder av vitamin D, utenom tran.''

her

http://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-nering/nering-og-vitaminer/vitamin-d-mangel-14515.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Hvis du får i deg det du har behov for via maten er det ikke nødvendig. For mye av enkelte vitaminer kan til og med være skadelig. Men det meste er harmløst.

Jeg tar en multivitamin og c-vitaminer hver dag. Siden jeg normalt spiser bra er det egentlig meningsløst. Det er bare noe jeg alltid har gjort.

Ved forkjølelse og den slags pleier jeg dog å overdosere c-vitaminene. Jeg vil tro det kan ha noe for seg da jeg ved forkjølelse spiser dårligere enn normalt, og derfor kanskje ikke får i meg behovet.

Forutsatt at dere får i dere det dere trenger via mat, har du rett. Din svigermor tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Fant dette:

''Inntaket av vitamin D i Norge er i gjennomsnitt klart lavere enn anbefalt for kvinner. Alle bør ta vitamin D-tilskudd (tran) i vinterhalvåret. For utsatte grupper (barn, ungdommer, eldre, syke, muslimske kvinner) kan det være fornuftig å ta et multivitamin-preparat i tillegg. Fet fisk, margarin, smør og melk av typen ekstra lett er de eneste norske matvarer som inneholder vesentlige mengder av vitamin D, utenom tran.''

her

http://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-nering/nering-og-vitaminer/vitamin-d-mangel-14515.html

OK. Da har vel svigermor rett ift D-vitamin da (men det var altså C hun snakket varmest om).

Men hvorfor i all verden er MUSLIMSKE kvinner mer utsatt for D-vitamin-mangel????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest prust

Hvis du får i deg det du har behov for via maten er det ikke nødvendig. For mye av enkelte vitaminer kan til og med være skadelig. Men det meste er harmløst.

Jeg tar en multivitamin og c-vitaminer hver dag. Siden jeg normalt spiser bra er det egentlig meningsløst. Det er bare noe jeg alltid har gjort.

Ved forkjølelse og den slags pleier jeg dog å overdosere c-vitaminene. Jeg vil tro det kan ha noe for seg da jeg ved forkjølelse spiser dårligere enn normalt, og derfor kanskje ikke får i meg behovet.

Forutsatt at dere får i dere det dere trenger via mat, har du rett. Din svigermor tar feil.

''Forutsatt at dere får i dere det dere trenger via mat, har du rett. Din svigermor tar feil.''

Jeg vet jo ikke om den forutsetningen holder. Vi har jo ikke målt noe vitaminopptak i blodet - men vi er jo friske da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høstløv

OK. Da har vel svigermor rett ift D-vitamin da (men det var altså C hun snakket varmest om).

Men hvorfor i all verden er MUSLIMSKE kvinner mer utsatt for D-vitamin-mangel????

''Men hvorfor i all verden er MUSLIMSKE kvinner mer utsatt for D-vitamin-mangel????''

Fordi de er tildekket, når de går ute i solen og derfor ikke nyttiggjør seg av D-vitaminene vi får via solen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Det er omtrent ingen som har c-vitaminmangel i Norge lenger :)

Derimot får vi for lite vitamin D om vinteren, fordi det er for lite sol. Så et tilskudd av det kan være ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

''Forutsatt at dere får i dere det dere trenger via mat, har du rett. Din svigermor tar feil.''

Jeg vet jo ikke om den forutsetningen holder. Vi har jo ikke målt noe vitaminopptak i blodet - men vi er jo friske da.

Og friskhet er vel egentlig en grei måte å måle dette på.

Det er argumentet jeg bruker for at jeg veldig sjelden er syk: Altså at jeg tar vitaminer, og at jeg ved antydninger til sårhet i halsen peiser på med ekstra c-vitaminer, hvitløk, og noe greier togli har anbefalt. Dette pleier å fungere, og jeg skylder på vitaminene (og de pillene til togli).

Men jeg vet jo ikke om det er dette. En bedre forklaring på at jeg er mindre syk i dag enn tidligere, er sannsynligvis at jeg for rundt 8 år siden sluttet å røyke. Det var i forbindelse med dette jeg slutte å ha minst to kraftige forkjølelser hvert år.

Likevel skylder jeg på vitaminer og den slags. Det er egentlig ganske patetisk, for jeg vet til og med bedre. ;)

Dere er friske: Ergo trenger dere ikke vitaminer. Ikke hør på din svigermor. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Det er omtrent ingen som har c-vitaminmangel i Norge lenger :)

Derimot får vi for lite vitamin D om vinteren, fordi det er for lite sol. Så et tilskudd av det kan være ok.

OK. Da holder jeg på mitt når det gjelder c-vitamin, men lar hun få rett mht d-vitamin ;-) Nå er jo forresten vinteren over, så vi får drøye tranen til neste vinter!

BTW, hun klarte å lire av seg følgende i går morges da jeg kom ned til frokost 09.10:

"Ja, ja - var dette noen tid å stå opp på?"

Jeg synes ærlig talt at jeg var tidligere oppe enn vanlig på en søndag.... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Og friskhet er vel egentlig en grei måte å måle dette på.

Det er argumentet jeg bruker for at jeg veldig sjelden er syk: Altså at jeg tar vitaminer, og at jeg ved antydninger til sårhet i halsen peiser på med ekstra c-vitaminer, hvitløk, og noe greier togli har anbefalt. Dette pleier å fungere, og jeg skylder på vitaminene (og de pillene til togli).

Men jeg vet jo ikke om det er dette. En bedre forklaring på at jeg er mindre syk i dag enn tidligere, er sannsynligvis at jeg for rundt 8 år siden sluttet å røyke. Det var i forbindelse med dette jeg slutte å ha minst to kraftige forkjølelser hvert år.

Likevel skylder jeg på vitaminer og den slags. Det er egentlig ganske patetisk, for jeg vet til og med bedre. ;)

Dere er friske: Ergo trenger dere ikke vitaminer. Ikke hør på din svigermor. :)

He he . takk! Vi hiver innpå med Svarthyllkapsler når vi blir forkjølet - det pleier å ta knekken på våre baselusker. Gjerne i spedt litt hvitløk og c-vitaminer også. Og søvn og et varmt bad.

Er nesten aldri syke, så jeg sier meg enig med deg i at det å være frisk kan være en god måte å måle det på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høstløv

OK. Da holder jeg på mitt når det gjelder c-vitamin, men lar hun få rett mht d-vitamin ;-) Nå er jo forresten vinteren over, så vi får drøye tranen til neste vinter!

BTW, hun klarte å lire av seg følgende i går morges da jeg kom ned til frokost 09.10:

"Ja, ja - var dette noen tid å stå opp på?"

Jeg synes ærlig talt at jeg var tidligere oppe enn vanlig på en søndag.... ;-)

''Ja, ja - var dette noen tid å stå opp på?"''

Kanskje hun mente at du var tidlig oppe en søndag morgen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest prust

''Ja, ja - var dette noen tid å stå opp på?"''

Kanskje hun mente at du var tidlig oppe en søndag morgen :-)

Hå - nei du - hun synes nok at den kjære svigerdattera kaster bort mange morgener i senga.... ;-)

Besøket går heldigivs mye bedre nå enn i høst. Hun er ei flott dame, men av og til mangler hun litt sosialt filter ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SMIRnøff

''Men hvorfor i all verden er MUSLIMSKE kvinner mer utsatt for D-vitamin-mangel????''

Fordi de er tildekket, når de går ute i solen og derfor ikke nyttiggjør seg av D-vitaminene vi får via solen.

Hehe. :-P

Genetisk variasjon tenkte jeg da, men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

OK. Da holder jeg på mitt når det gjelder c-vitamin, men lar hun få rett mht d-vitamin ;-) Nå er jo forresten vinteren over, så vi får drøye tranen til neste vinter!

BTW, hun klarte å lire av seg følgende i går morges da jeg kom ned til frokost 09.10:

"Ja, ja - var dette noen tid å stå opp på?"

Jeg synes ærlig talt at jeg var tidligere oppe enn vanlig på en søndag.... ;-)

Hehe, da svarer du akkurat det på en munter måte :)

Du kan jo bare si at det er forferdelig deilig å kunne ligge lenge i helgene når du er oppe før fuglene driter på alle hverdager :)

Og når hun måtte finne på å mene noe om det, kan du si at smaken er som baken, den er delt.

Om du trenger flere morsomheter, er det bare å ringe meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SMIRnøff

Leste et sted om at tran var det eneste som var noen vits i å ta, såfremt man ikke hadde spesielle tilstander/sykdommer. Det var en vitenskapelig undersøkelse.

Jeg tror ikke "kunstige" vitaminer kan erstatte vitaminene fra mat. Jeg tror ikke det blir tatt opp på samme måte.

Likevel er det ikke til å legge under en stol at kunnskapen om begrepet _vitamin_ var en stor milepæl i legevitenskaps historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

He he . takk! Vi hiver innpå med Svarthyllkapsler når vi blir forkjølet - det pleier å ta knekken på våre baselusker. Gjerne i spedt litt hvitløk og c-vitaminer også. Og søvn og et varmt bad.

Er nesten aldri syke, så jeg sier meg enig med deg i at det å være frisk kan være en god måte å måle det på!

Jeg glemte forresten et unntak, men jeg ser det nevnt over: D-vitaminer om vinteren. Jeg merker hvor mørk jeg blir til sinns når mørketida setter inn, og tran hjelper meg. Det er jeg ikke i tvil om. Det fungerer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tran er sunt året rundt

Tran eller trankapsler er nok en ide å ta, jeg lærte i sin tid at det burde man iallefall ta de måneden med R i ;) men jeg tar trankapsler hele året jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Modern77

Hvis du har et sunt kosthold der du passer på å få i deg grønnsaker, frukt, brødmat, kjøtt, fisk (spesielt fet fisk) og melk/melkeprodukter så trenger du ikke tilskudd med mindre du har fått påvist mangler...

Men har du et slapt kosthold av ulike årsaker, så kan det være man trenger tilskudd.

Selv er jeg f.eks. ikke så glad i verken ost eller melk og føler jeg får i meg for lite, pluss jeg ammer, så jeg tar ekstra calsium og D-vitaminer, samt jeg tar tran for å sikre meg omega3 da jeg spiser lite fisk.

Jeg drikker et glass juice til morgenen og sikrer meg dermed dagsdosen med c-vitaminer. Spiser ikke så mye frukt ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...