Gå til innhold

Vitaminer og kosttilskudd


Gjest prust

Anbefalte innlegg

Tran eller trankapsler er nok en ide å ta, jeg lærte i sin tid at det burde man iallefall ta de måneden med R i ;) men jeg tar trankapsler hele året jeg.

Jeg tar også trankapsler hele året, og har vært mye mindre syk etter at jeg begynte med det. Hvis jeg glemmer trankapslene f.eks. på ferie, blir jeg forkjølet/syk ganske snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tar gjerne det jeg får beskjed om at jeg burde ta etter blodprøver, jeg er alltid i underskudd på D-vitaminer og proteiner. C-vit for å surne urin, kalk for å styrke beinbyggingen, magnesium for å roe muskulaturen og nbs for å holde immunforsvaret i sjakk siden jeg har så mye uvi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Da har vel svigermor rett ift D-vitamin da (men det var altså C hun snakket varmest om).

Men hvorfor i all verden er MUSLIMSKE kvinner mer utsatt for D-vitamin-mangel????

For det første er de ofte tildekket når de er ute, for det andre har de oftere mørkere hus enn oss bleke nordboere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Hvis dere spiser variert kost med både frukt, grønt, fisk og fiber skal det ikke være nødvendig med noe ekstra tilskudd.

Ungene her i huset får tran i vinterhalvåret, men det er fordi den ene ikke er noen stor fiskespiser og den andre er såpass mørk i huden at ekstra D-vitamin er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

For det første er de ofte tildekket når de er ute, for det andre har de oftere mørkere hus enn oss bleke nordboere.

Mørkere hus?

Hm..... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte for en stund siden på et foredrag fra en som jobber i AntiDoping Norge. Han sa at ja, vitaminer på boks er lettvindt, men hvorfor ikke spise det vitaminen naturlig bor i? Han dro fram blåbærekstrakt som en ting som da var veldig i vinden, greit nok at man fikk vitaminene, men ved å spise ekstraktet som var kunstig laget misset man antioksydantene.

Samme med C-vitaminene i appelsin - hvorfor spise det i tablettform når man kunne ta selve appelsinen?

Det eneste han "forsvarte" av piller var tran, fordi vi er for dårlige til å spise fisk. Og da var poenget i månedene med R i, sommermånedene var unødvendig.

Når det gjelder den svigermora di, så hadde jeg ikke orket å gå inn i noen diskusjon om teamet. La henne mene det hun vil, si ja og ha og sier-du-det, og la hverdagen være som den er. Dere er, som du sier, friske, og da har dere neppe noen stor grunn til å endre på ting.

Må også bare kommentere den "sene" søndagen din: dult henne lett venninnelig i siden, blunk og si "han der sønnen din er virkelig umettelig, altså, han dro i gang igjen nå i morges også, selv etter DEN natta!". Da nevner hun ikke dette mer. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest prust

Jeg hørte for en stund siden på et foredrag fra en som jobber i AntiDoping Norge. Han sa at ja, vitaminer på boks er lettvindt, men hvorfor ikke spise det vitaminen naturlig bor i? Han dro fram blåbærekstrakt som en ting som da var veldig i vinden, greit nok at man fikk vitaminene, men ved å spise ekstraktet som var kunstig laget misset man antioksydantene.

Samme med C-vitaminene i appelsin - hvorfor spise det i tablettform når man kunne ta selve appelsinen?

Det eneste han "forsvarte" av piller var tran, fordi vi er for dårlige til å spise fisk. Og da var poenget i månedene med R i, sommermånedene var unødvendig.

Når det gjelder den svigermora di, så hadde jeg ikke orket å gå inn i noen diskusjon om teamet. La henne mene det hun vil, si ja og ha og sier-du-det, og la hverdagen være som den er. Dere er, som du sier, friske, og da har dere neppe noen stor grunn til å endre på ting.

Må også bare kommentere den "sene" søndagen din: dult henne lett venninnelig i siden, blunk og si "han der sønnen din er virkelig umettelig, altså, han dro i gang igjen nå i morges også, selv etter DEN natta!". Da nevner hun ikke dette mer. ;-)

Ha -. ha - ja, det hadde jammen gjort seg om jeg hadde sagt noe sånt :-)

Vi har forresten hatt en veldig hyggelig ettermiddag og kveld sammen - tok med svigermor på IKEA for første gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Hehe, da svarer du akkurat det på en munter måte :)

Du kan jo bare si at det er forferdelig deilig å kunne ligge lenge i helgene når du er oppe før fuglene driter på alle hverdager :)

Og når hun måtte finne på å mene noe om det, kan du si at smaken er som baken, den er delt.

Om du trenger flere morsomheter, er det bare å ringe meg ;)

Kan hende jeg ringer deg en vakker dag for å få tips! Nei, det er ikke så lett å komme med et godt og snertende svar der og da....

Vi har forøvrig hatt det kjempekoselig i dag - hun har lagt opp alle mine stuegardiner, som har slept i golvet i 6 mnd :-) Og middag hadde hun laget, og strøket tøy, og ryddet i boden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Kan hende jeg ringer deg en vakker dag for å få tips! Nei, det er ikke så lett å komme med et godt og snertende svar der og da....

Vi har forøvrig hatt det kjempekoselig i dag - hun har lagt opp alle mine stuegardiner, som har slept i golvet i 6 mnd :-) Og middag hadde hun laget, og strøket tøy, og ryddet i boden!

Hun er jammen meg snill, da! :)

Fy søren, jeg skulle jammen gitt mye for å ha henne her i to dager. Kanskje hun hadde fått sving på saker og ting her også. Gardinene mine er også akkurat 5 cm for lange, Guttungen har noen bukser med hull på knæra, og kjellerstua vår ser ut som et takras.

Boden vår er forresten faktisk ganske ryddig, jeg tok et skikkelig skippertak i høst da borettslaget hadde hyra container! Men nå må jeg stæsje vekk alt skiutstyret til ungene, bl.a. - og få en overhaling på sykkelen til Guttungen. Og så har jeg gjenerobra makten over skittentøyskurven og er helt i bunnen av den for en gangs skyld, tro det eller ei! Skippertaksmetoden her også, jeg har vaska 9 maskiner de to siste dagene og har også bytta sengetøy til alle ;) Vasking av bilen står forresten også på programmet i dag. Den er så møkkete at det rett og slett er pinlig! :(

Som du skjønner, så kunne du altså fint sendt henne hit i to dager når du begynte å få nok. *s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man spiser særdeles sunt hver eneste dag, så kan man sikkert få i seg tilnærmet det man trenger for å opprettholde ok nivå på vitaminer og mineraler.

Om man drikker kaffe/cola, røyker, spiser junk innimellom, spiser sukkerholdige varer, ikke spiser fet fisk 3 dager i uken osv, så mener jeg man har nytte av et godt multivitamineraltilskudd og tilskudd av omega-3.

Når det gjelder tilskudd, så er det naturligvis viktig å ikke spise de som inneholder syntetisk fremstilte vitaminer/mineraler, men de som er naturlige. De koster mer, men det er det verdt.

Bl.a. syntetisk betakaroten er linket til utvikling av tarmkreft. Naturlig betakaroten er ikke det.

Hos oss tar alle omega-3, multivitamineral og c-vitamin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...