Gå til innhold

Særoppgave om kulturforskjeller m.m.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en oppgave om kulturforskjeller der jeg ønsker å belyse sider som vi etniske fødte nordmenn ikke tenker over av vi spotter en annen persons religion/skikk.

Muslimske menn skal for eksempel ikke håndhilse på kvinner, men hvor mange kvinner vet dette?

Jeg er ute etter så mange eksempler som mulig, og håper noen her på forumet kan bidra med eksempler jeg bruke i oppgaven min :)

På forhånd takk...

Videoannonse
Annonse
Mrs. Wallace
Skrevet

Nå vet jeg riktignok ikke i hvilken sammenheng du skriver den oppgaven, men i de fleste tilfeller bør du nok ha litt bedre angitte kilder enn anonyme brukere på et nettsted.

Skrevet

Nå vet jeg riktignok ikke i hvilken sammenheng du skriver den oppgaven, men i de fleste tilfeller bør du nok ha litt bedre angitte kilder enn anonyme brukere på et nettsted.

...men det kan jo hjelpe å få noen tips så man vet hva man skal søke etter, ikke sant?

Men, jeg har ikke så mange ideer, jeg heller. Akkurat det med håndhilsing mellom kvinner og menn, var vel det jeg kunne ha tipset om...

Skrevet

Men muslimske menn håndhilser da på kvinner, de håndhilser i hvert fall med meg hver gang jeg møter noen jeg kjenner. Men at det ikke er lov forundrer meg ikke.

Skrevet

Men muslimske menn håndhilser da på kvinner, de håndhilser i hvert fall med meg hver gang jeg møter noen jeg kjenner. Men at det ikke er lov forundrer meg ikke.

Hmmm. Ja, kanskje ikke det er muslimske menn,- det var nok heller....tjetsenske, ukrainere...når jeg tenker meg om. Om det er religion eller bare andre slags skikker vet jeg ikke.

illuminatum
Skrevet

Nå vil det vel være "spotting" av norske kvinner også om mannen ikke vil hilse på henne?

Gjest E-post
Skrevet

Å spotte andres religion/skikk er jo alvorlig, mer vanlig er vel alle små vaner som gjør at nordmenn kan være uhøflige andre steder. Som f.eks. ikke bruke høflig form De, Madame, Miss osv., ikke hilse pent på ansatte i butikken, (nord)menn som ikke åpner dører for damer, kler seg for lettkledd (shorts, bikini, toppløs) der det ikke er passende osv. De fleste kulturer har jo også uskrevne regler om at man tar av seg på bena eller ikke når man kommer hjem til noen, har med presang eller ikke, takker ja/nei til mat man blir tilbudt.

Det er et folkeslag i Vietnam der man fornærmer dem på det groveste hvis man tar dem på hodet (f.eks. klapper et barn på håret). Å servere muslimer eller jøder svinekjøtt uten å opplyse om at det er det det er er vel spottende. Å snyte seg er ufint i en del arabiske land husker jeg (tror ikke det har med religion å gjøre, men høflighet). Alle som ikke oppfører seg som de skal i kirker, moskeer, synagoer og templer spotter vel religionen til de troende uansett religion.

Gjest drvalley
Skrevet

Å spotte andres religion/skikk er jo alvorlig, mer vanlig er vel alle små vaner som gjør at nordmenn kan være uhøflige andre steder. Som f.eks. ikke bruke høflig form De, Madame, Miss osv., ikke hilse pent på ansatte i butikken, (nord)menn som ikke åpner dører for damer, kler seg for lettkledd (shorts, bikini, toppløs) der det ikke er passende osv. De fleste kulturer har jo også uskrevne regler om at man tar av seg på bena eller ikke når man kommer hjem til noen, har med presang eller ikke, takker ja/nei til mat man blir tilbudt.

Det er et folkeslag i Vietnam der man fornærmer dem på det groveste hvis man tar dem på hodet (f.eks. klapper et barn på håret). Å servere muslimer eller jøder svinekjøtt uten å opplyse om at det er det det er er vel spottende. Å snyte seg er ufint i en del arabiske land husker jeg (tror ikke det har med religion å gjøre, men høflighet). Alle som ikke oppfører seg som de skal i kirker, moskeer, synagoer og templer spotter vel religionen til de troende uansett religion.

Jeg tenker at det er min plikt å oppføre meg korrekt etter norske skikker når jeg er i Norge.

Hvis jeg er i et annet land, kan jeg ikke forvente at vertene oppfører seg korrekt etter noske skikker.

En må ta skikken der en er, heter et klokt, gammelt utsagn.

Skrevet

Takk for tips :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...