Mista nikket Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Hvor finner man en tannpleier da? Tannlegen min har ikke tannpleier som gjør noe annet enn å fly mellom tannlegene på senteret. Dessuten er det sånn at dersom man har hatt før 2004 så får man ikke dekket operasjon men må betale det sjøl. På det senteret jeg ble operert er det spesialister, tannleger og tannpleier. Tannpleieren har eget rom hvor hun arbeider. Etter jeg fikk protese får jeg billigere behandling, men alle de årene tidligere, måtte jeg ur med 500,-600,- hver gang 3-4 ganger i året. Jeg har hatt 3 operasjoner og noe fikk jeg dekket. Husker ikke hvor mye for det er mange år siden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/362251-alle-med-tannproblemer/page/2/#findComment-3137397 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 På det senteret jeg ble operert er det spesialister, tannleger og tannpleier. Tannpleieren har eget rom hvor hun arbeider. Etter jeg fikk protese får jeg billigere behandling, men alle de årene tidligere, måtte jeg ur med 500,-600,- hver gang 3-4 ganger i året. Jeg har hatt 3 operasjoner og noe fikk jeg dekket. Husker ikke hvor mye for det er mange år siden. Jeg fikk dekket noe, 1400 kr tror jeg og hver kjeve kostet 9000 kr. Så det var jo skamdyrt og dritvondt. Jeg har vært redd etterpå. Det sitter legesekretærer i luka og tannpleieren løper som sagt og minstemann har også vært der men jeg har ikke vært med. Den to gangene jeg var med før snøen kom så var det bare tannlege som holdt på og tannpleieren tok røntgen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/362251-alle-med-tannproblemer/page/2/#findComment-3137402 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mista nikket Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Jeg fikk dekket noe, 1400 kr tror jeg og hver kjeve kostet 9000 kr. Så det var jo skamdyrt og dritvondt. Jeg har vært redd etterpå. Det sitter legesekretærer i luka og tannpleieren løper som sagt og minstemann har også vært der men jeg har ikke vært med. Den to gangene jeg var med før snøen kom så var det bare tannlege som holdt på og tannpleieren tok røntgen. Den som tar røntgen der jeg går er tannlegeassistenten og hun er håndtlanger for tannlegene der. Tannpleieren er alene på sitt værelse og gjør alt selv. Samma rakkern så er det dritdyrt å stelle med tennene og holde sykdommen i sjakk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/362251-alle-med-tannproblemer/page/2/#findComment-3137404 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Den som tar røntgen der jeg går er tannlegeassistenten og hun er håndtlanger for tannlegene der. Tannpleieren er alene på sitt værelse og gjør alt selv. Samma rakkern så er det dritdyrt å stelle med tennene og holde sykdommen i sjakk. Ja, det er ikke billig. Men nå spiser jeg medisiner så jeg får dekket 90% av kommunal takst og det sparer jeg endel på, men samtidig så har jeg knekt tre tenner det siste året pga medisinene så egentlig har jeg vel ikke spart noen ting tenker jeg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/362251-alle-med-tannproblemer/page/2/#findComment-3137406 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 ''Men hovedpoenget mitt er egentlig at jeg fikk inngående opplæring i en (for meg) ny pusseteknikk og ikke minst et strikt regime med "flaskebørster" tilpassa tennene som skal brukes iherdig hver dag. '' Hjemme hos oss var det alltid stort utvalg i slike flaskebørster, moren min pusset tennene sine til den store gullmedalje. (Men jeg gidder ikke engang å bruke tanntråd, til tross for vennlig instruksjon gjentatt årlig av tannlegen min. Hadde vel tatt meg sammen om jeg fikk enten tannkjøtt eller tannproblemer, men det har jeg vært forskånet for. Bank i bordet!!!) Så bra at du er forskåna for dette, det var ganske så nedstemmende å få diagnosen. Jeg har gått for sjelden til tannlege (og røyka alt for mye i alt for mange år), men har alltid vært nøye med tannhygiene og vært relativt flink med både tanntråd og munnskyll. Men disse flaskebørstene hadde jeg dessverre aldri hørt om :-/ 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/362251-alle-med-tannproblemer/page/2/#findComment-3137670 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Jeg har også sterk sympati med de som har denne formen for tannsykdom. Moren min fikk det den gangen lillebroren min ble født, og hun gikk i årevis og fikk skåret og skåret og skåret og skåret i tannkjøttet sitt. Til slutt trakk hun alle tennene. Selv om en del utgifter har blitt refundert, så har hun brukt flere hundre tusen på tannlege opp gjennom årene. ''Jeg har også sterk sympati med de som har denne formen for tannsykdom. Moren min fikk det den gangen lillebroren min ble født, og hun gikk i årevis og fikk skåret og skåret og skåret og skåret i tannkjøttet sitt. Til slutt trakk hun alle tennene. Selv om en del utgifter har blitt refundert, så har hun brukt flere hundre tusen på tannlege opp gjennom årene.'' frosken, da!!!! OK, må summe meg litt etter dette innlegget ditt. Min første tanke var at du skremmer vannet av de (les:meg) som allerede har tannlegeskrekk og katastrofetanker rundt diagnosen. Min andre tanke var at _nå skal jeg jaggu bruke disse enerverende flaskebørstene enda hyppigere og ikke sluntre unna pga unnskyldning om f.eks dårlig tid_! Ergo: Du er brutalt ærlig som vanlig, og takk for at du er det! Det gir i hvert fall meg et nødvendig spark bak :-) Og ikke minst føler jeg med moren din, heilt oppriktig... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/362251-alle-med-tannproblemer/page/2/#findComment-3137680 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 ''Jeg har også sterk sympati med de som har denne formen for tannsykdom. Moren min fikk det den gangen lillebroren min ble født, og hun gikk i årevis og fikk skåret og skåret og skåret og skåret i tannkjøttet sitt. Til slutt trakk hun alle tennene. Selv om en del utgifter har blitt refundert, så har hun brukt flere hundre tusen på tannlege opp gjennom årene.'' frosken, da!!!! OK, må summe meg litt etter dette innlegget ditt. Min første tanke var at du skremmer vannet av de (les:meg) som allerede har tannlegeskrekk og katastrofetanker rundt diagnosen. Min andre tanke var at _nå skal jeg jaggu bruke disse enerverende flaskebørstene enda hyppigere og ikke sluntre unna pga unnskyldning om f.eks dårlig tid_! Ergo: Du er brutalt ærlig som vanlig, og takk for at du er det! Det gir i hvert fall meg et nødvendig spark bak :-) Og ikke minst føler jeg med moren din, heilt oppriktig... Jeg angra litt på at jeg hadde postet den historien, tenkte du kunne bli skremt. Håper det fører til at flasketannbørster blir en like naturlig del av din hverdag som den var i huset jeg vokste opp i ;-) Moren min var forøvrig minst like knyttet til tannlegen sin, som andre er til psykologer og tilsvarende. Og den dag i dag blir tannlegens argumenter brukt i diskusjoner om hva som er rett og galt i vår familie, tannlege S var vel det nærmeste vi kom en guru i vår familie...*s* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/362251-alle-med-tannproblemer/page/2/#findComment-3137685 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Ikke når du går hos tannpleier for å holde sykdommen i sjakk. NAV gir noe tilbake hvis du blir operert og hvis du f.eks får protese. ''Ikke når du går hos tannpleier for å holde sykdommen i sjakk. NAV gir noe tilbake hvis du blir operert og hvis du f.eks får protese.'' Det er ikke riktig. Gidder ikke google / leite på NAV / Helfo nå, men kjenner til mange som har fått det. I mitt tilfelle var det tannpleieren som henviste meg til en spesialist, og jeg / ho får refusjon når jeg er der for å f.eks fjerne tannstein. Nå jobber riktig nok tannpleieren min ved en offentlig klinikk, kan hende det er der forskjellen ligger? Det ville i så fall vært tåpelig, men poenget mitt er at det fins muligheter for refusjonsordninger hos tannpleiere også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/362251-alle-med-tannproblemer/page/2/#findComment-3137697 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Huff, føler med han! Jeg fikk nylig samme diagnose og måtte trekke 2 av 4 visdomstenner - ikke fordi de var løse, men fordi de ifølge tannlegen bare samla bakterier og ikke hadde reell tyggefunksjon. Må nok trekke de to siste også :-/ Men hovedpoenget mitt er egentlig at jeg fikk inngående opplæring i en (for meg) ny pusseteknikk og ikke minst et strikt regime med "flaskebørster" tilpassa tennene som skal brukes iherdig hver dag. Skal til sjekk om noen uker, og tannlegen meinte at resultatene burde komme kjapt. Har betalt ca 3.000 kr på to konsultasjoner, innbefatter 10 (!!) røntgenbilder. Dette fordi Helfo refunderer en viss prosent av utgiftene for denne diagnosen - og det beste av alt: Tannlegen fikser det, null skjemavelde for pasienten :-) Hva er flaskebørste? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/362251-alle-med-tannproblemer/page/2/#findComment-3137700 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Hva er flaskebørste? ''Hva er flaskebørste?'' Takk, prust - da er jeg ikke den eneste Vel, da tannpleieren min spurte om jeg brukte flaskebørster, satt jeg som et spørsmålstegn. Jeg tenkte at jo, jeg brukte da det på tåteflasker barna fikk da de var små, men rakk heldigvis ikke å si det høyt før ho dro fram et eksemplar av arten. Det er miniatyrutgaven som man kan bruke mellom tennene fortrinnsvis heilt nede ved tannkjøttet, meir effektivt enn tanntråd, og kommer i ulike størrelser etter mellomrom mellom tennene. Jeg har fire størrelser i respektive farger, puh! Det fins garantert ulike merker, men på mine svenskproduserte står det "Mellanrumsbørste" - ganske oppklarende i grunnen :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/362251-alle-med-tannproblemer/page/2/#findComment-3137705 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 ''Hva er flaskebørste?'' Takk, prust - da er jeg ikke den eneste Vel, da tannpleieren min spurte om jeg brukte flaskebørster, satt jeg som et spørsmålstegn. Jeg tenkte at jo, jeg brukte da det på tåteflasker barna fikk da de var små, men rakk heldigvis ikke å si det høyt før ho dro fram et eksemplar av arten. Det er miniatyrutgaven som man kan bruke mellom tennene fortrinnsvis heilt nede ved tannkjøttet, meir effektivt enn tanntråd, og kommer i ulike størrelser etter mellomrom mellom tennene. Jeg har fire størrelser i respektive farger, puh! Det fins garantert ulike merker, men på mine svenskproduserte står det "Mellanrumsbørste" - ganske oppklarende i grunnen :-) Hm. Aldri hørt om. Jeg har elendige tenner, men tannlegen min har aldri sagt noe om dette til meg. Prøvde å google både flaskebørste og mellanrumsbørste, men kom ikke frem til annet enn børster til å vaske flasker.... Sikkert lurt. Men er det enklere enn tanntråd? Jeg burde være flinkere med tanntråd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/362251-alle-med-tannproblemer/page/2/#findComment-3137708 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Hm. Aldri hørt om. Jeg har elendige tenner, men tannlegen min har aldri sagt noe om dette til meg. Prøvde å google både flaskebørste og mellanrumsbørste, men kom ikke frem til annet enn børster til å vaske flasker.... Sikkert lurt. Men er det enklere enn tanntråd? Jeg burde være flinkere med tanntråd. ''Sikkert lurt. Men er det enklere enn tanntråd? Jeg burde være flinkere med tanntråd.'' Det er tydeligvis veldig lurt. Nei, det er ikke enklere enn tanntråd på noen måte: Det tar tid, det er ubehagelig og det er dyrt, men veldig meir effektivt enn tanntråd. Usj, nå blei jeg negativ :-( Uansett hva de kalles, fins de på apotek, og noen tannklinikker selger direkte. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/362251-alle-med-tannproblemer/page/2/#findComment-3137714 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mista nikket Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 ''Ikke når du går hos tannpleier for å holde sykdommen i sjakk. NAV gir noe tilbake hvis du blir operert og hvis du f.eks får protese.'' Det er ikke riktig. Gidder ikke google / leite på NAV / Helfo nå, men kjenner til mange som har fått det. I mitt tilfelle var det tannpleieren som henviste meg til en spesialist, og jeg / ho får refusjon når jeg er der for å f.eks fjerne tannstein. Nå jobber riktig nok tannpleieren min ved en offentlig klinikk, kan hende det er der forskjellen ligger? Det ville i så fall vært tåpelig, men poenget mitt er at det fins muligheter for refusjonsordninger hos tannpleiere også. Tannpleieren min og jeg har tidligere snakket om det og det var ikke refusjon å få. Nå derimot, etter at jeg fikk protese er besøkene hos henne mye billigere. Og kanskje som du sier at det er forskjell på offentlig og privat klinikk 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/362251-alle-med-tannproblemer/page/2/#findComment-3138002 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.