Gå til innhold

Er det feministisk å ta mannens etternavn?

Anbefalte innlegg

''Hele familien har det samme etternavnet, barna og jeg har mitt pikenavn som mellomnavn''

Hvis samhørighet stod i høysetet, hvorfor tok ikke mannen ditt pikenavn som mellomnavn i likhet med barna? Bare nysgjerrig.

Hos søtra mi gjorde de det slik. Hele familien har samme etternavn, ett fra mor og ett fra far. Så de har et gårdsnavn og et -sennavn.

I vår familie fikk ungene våre pappa'ns sjeldne etternavn som eneste navn mens de voksne beholdt sine navn.

Fortsetter under...

• Svar 105
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

11

• ShitDiddelyDo

11

• morsan

7

• Mrs. Wallace

7

Mest aktive i denne tråden

''Sånn ta vanlig setter jeg meg sånn midt på treet når det kommer til kvinnesak, jeg er ingen kampfeminist, men jeg føler at jeg følger godt med,og har kunnskapene, holdningene og rettferdighetsansen inne når det kommer til likestillingsspørsmål.''

Hehe, godt sagt :) Tror mange av oss kan kjenne oss igjen i den beskrivelsen.

Jeg synes forøvrig det er like viktig at vi gir rom for menn på de arenaene kvinner dominerer. I teorien mener alle at dette blir gjort, men de har neppe vært i en barselgruppe og fortalt at de skal begynne i jobb tre måneder etter fødselen, fordi pappaen skal være hjemme i stedet for ;)

Ja, nettopp på grunn av sånne saker avrundet jeg setningen min med likestilling og ikke kvinnesak..;)

Det er fortsatt noen saker igjen i Norge der jeg mener at kvinner blir dårligere og annerledes behandlet enn menn (her er jeg litt opptatt av ,for eksempel, noe lønnstematikk, invandrerkvinnenes situasjon, en del ting som går på holdninger, særlig rundt seksualitet etc..), men på mange områder synes jeg diamentralt omvendt. Der er jeg litt opptatt av hvorfor menn konsekvent taper barnefordelingssaker, hvorfor gutter blir skoletapere, og hvorfor det finnes så lite villighet til å diskutere årsaker til mannlig aggresjon. sånn rent for eksempel.

Det er fortsatt mange interessante kjønnsrolle diskusjoner der ute, men jeg klarer ikke å sette det som et prefiks på absolutt alle :)

Gjest Shira :o)

''Sånn ta vanlig setter jeg meg sånn midt på treet når det kommer til kvinnesak, jeg er ingen kampfeminist, men jeg føler at jeg følger godt med,og har kunnskapene, holdningene og rettferdighetsansen inne når det kommer til likestillingsspørsmål.''

Hehe, godt sagt :) Tror mange av oss kan kjenne oss igjen i den beskrivelsen.

Jeg synes forøvrig det er like viktig at vi gir rom for menn på de arenaene kvinner dominerer. I teorien mener alle at dette blir gjort, men de har neppe vært i en barselgruppe og fortalt at de skal begynne i jobb tre måneder etter fødselen, fordi pappaen skal være hjemme i stedet for ;)

''Jeg synes forøvrig det er like viktig at vi gir rom for menn på de arenaene kvinner dominerer.''

Ja.

Pappaen her var den som dro på møter på helsestasjonen. Han er med på diverse aktiviteter. I dag, snart 10 år etter at guttungen kom, så kommenteres dette enda.

Jeg synes det er litt snodig jeg, han kan vel gjøre en like god jobb han som mødrene?

Til og med en sånn barnepleier som skulle snakke om diverse var storøyd over att pappaen var der og ikke mammaen, o skrekk og gru.

Nå var ikke han hjemme da (men han tok seg fri til alle ting som skulle skje med babyen utenfor hjemmet), siden jeg var syk så måtte vi ha inntekten hans, da jeg ikke hadde så mange rettigheter på den tiden.

Vi har snakket endel om evnt flere barn (det er lite trolig, men dog) og siden jeg vil studere så vil det falle naturlig at han har lengst permisjon. (dette er jo bare en prat oss i mellom siden barn er utelukket akkurat nå, men vi håper jo en gang i fremtiden)

Jeg mener det mest naturlige er å beholde sitt eget navn og ikke skifte navneidentitet bare fordi man skifter sivilstatus.

I tillegg synes jeg det er snodig med to gårds-/stadsnavn etter hverandre som etternavn (Berg-Hovin). Det er hakket bedre med et gårds-/stedsnavn pluss et -sennavn. (Berg-Andersen)

Selv har jeg det sjeldne gårds/stedsnavnet fra min mor (som tok tilbake sitt pikenavn da loven åpnet for det på 70-tallet) som mellomnavn og min fars -sennavn som etternavn. Ingen av søstrene mine har beholdt -sennavnet.

Mine barn har pappa'ns sjeldne gårdsnavn som sitt etternavn. -ellers ble det for lang med tre etternavn, eller for snodig med to gårds-/stedsnavn.

Gjest Elextra

Jeg mener det mest naturlige er å beholde sitt eget navn og ikke skifte navneidentitet bare fordi man skifter sivilstatus.

I tillegg synes jeg det er snodig med to gårds-/stadsnavn etter hverandre som etternavn (Berg-Hovin). Det er hakket bedre med et gårds-/stedsnavn pluss et -sennavn. (Berg-Andersen)

Selv har jeg det sjeldne gårds/stedsnavnet fra min mor (som tok tilbake sitt pikenavn da loven åpnet for det på 70-tallet) som mellomnavn og min fars -sennavn som etternavn. Ingen av søstrene mine har beholdt -sennavnet.

Mine barn har pappa'ns sjeldne gårdsnavn som sitt etternavn. -ellers ble det for lang med tre etternavn, eller for snodig med to gårds-/stedsnavn.

''I tillegg synes jeg det er snodig med to gårds-/stadsnavn etter hverandre som etternavn (Berg-Hovin). Det er hakket bedre med et gårds-/stedsnavn pluss et -sennavn. (Berg-Andersen)

''

Dette har vel med hva man er vant til å gjøre og kanskje om man er fra landet og er vant med gårdsnavn.

For meg er det likegyldig om det dobbelte etternavn består av -sennavn eller ikke. Synes kanskje det er litt pussig med to lange -sennavn etterhverandre (som jeg kjenner et par eksempler på), men sjelden at det er pussig med to navn som ikke er -sennavn, med mindre de er veldig lange eller i "rar" rekkefølge.

''I tillegg synes jeg det er snodig med to gårds-/stadsnavn etter hverandre som etternavn (Berg-Hovin). Det er hakket bedre med et gårds-/stedsnavn pluss et -sennavn. (Berg-Andersen)

''

Dette har vel med hva man er vant til å gjøre og kanskje om man er fra landet og er vant med gårdsnavn.

For meg er det likegyldig om det dobbelte etternavn består av -sennavn eller ikke. Synes kanskje det er litt pussig med to lange -sennavn etterhverandre (som jeg kjenner et par eksempler på), men sjelden at det er pussig med to navn som ikke er -sennavn, med mindre de er veldig lange eller i "rar" rekkefølge.

Berg-Aleksandersen-Andersen

er kanskje litt tungt ja.

Særlig hvis man slenger på Jasmin-Charlotte først f.eks

Annonse

Gjest Elextra

Berg-Aleksandersen-Andersen

er kanskje litt tungt ja.

Særlig hvis man slenger på Jasmin-Charlotte først f.eks

''Berg-Aleksandersen-Andersen

''

Men da blir det jo tre etternavn, trodde vi snakket om to?

Forøvrig enig med deg - tungvint med 4-5 navn til sammen :-).

Pussig, min bestemor hadde fem navn, og da jeg var liten syntes jeg det var veldig fint og flott og jeg var nesten litt misunnelig :-).

''Berg-Aleksandersen-Andersen

''

Men da blir det jo tre etternavn, trodde vi snakket om to?

Forøvrig enig med deg - tungvint med 4-5 navn til sammen :-).

Pussig, min bestemor hadde fem navn, og da jeg var liten syntes jeg det var veldig fint og flott og jeg var nesten litt misunnelig :-).

sorry, bomma litt med den ene bindestreken, det øverste var ment som et mellomnavn og to etternavn.

Jasmin-Charlotte Berg Aleksandersen-Andersen

I noen familiers navnetradisjoner er det jo vanlig med mange fornavn - særlig i Sverige. Glemmer aldri den scenen i "Vi på Saltkråkan" der Tjorven forteller at hun kan ha 4 (eller var det 5?) navnedager og så ramser opp navnene sine. Så spør hun Pelle hva han egentlig heter og han svarer surt: "Per. Bara Per"

sorry, bomma litt med den ene bindestreken, det øverste var ment som et mellomnavn og to etternavn.

Jasmin-Charlotte Berg Aleksandersen-Andersen

I noen familiers navnetradisjoner er det jo vanlig med mange fornavn - særlig i Sverige. Glemmer aldri den scenen i "Vi på Saltkråkan" der Tjorven forteller at hun kan ha 4 (eller var det 5?) navnedager og så ramser opp navnene sine. Så spør hun Pelle hva han egentlig heter og han svarer surt: "Per. Bara Per"

Karin Maria Eleonora Josefina.

Hvis jeg husker riktig. "Men jeg ser mer ut som Tjorven, det sier mor".

''Hele familien har det samme etternavnet, barna og jeg har mitt pikenavn som mellomnavn''

Hvis samhørighet stod i høysetet, hvorfor tok ikke mannen ditt pikenavn som mellomnavn i likhet med barna? Bare nysgjerrig.

Det er et veldig spesielt, utenlands navn. Han hadde ikke noe forhold til det navnet, og ingen av oss så noen grunn til at han skulle ta det som mellomnavn.

For meg var det viktig å være med på å viderebringe slektsnavnet her i Norge. Vi er pr. dags dato 11 i Norge med det navnet - mine foreldre, mine søsken og mine foreldres barnebarn.

Gjest Elextra

Det er et veldig spesielt, utenlands navn. Han hadde ikke noe forhold til det navnet, og ingen av oss så noen grunn til at han skulle ta det som mellomnavn.

For meg var det viktig å være med på å viderebringe slektsnavnet her i Norge. Vi er pr. dags dato 11 i Norge med det navnet - mine foreldre, mine søsken og mine foreldres barnebarn.

''For meg var det viktig å være med på å viderebringe slektsnavnet her i Norge''

Nå kverulerer jeg litt, men om barna dine har navnet kun som mellomnavn blir det vel ikke videreført som slektsnavn gjennom deg.

Gjest Kayia

Vi ønsket å gjøre det slik, men fordi vi giftet oss før 1.1.2003, var det ikke lov..

Etter den nye navneloven, kan man ta ektefelles etternavn (som hun / han hadde før ekteskapet) som sitt mellomnavn.

Mannen din kunne vel tatt ditt etternavn som mellomnavn også før 2003? :)

Gjest Hos oss

Mannen din kunne vel tatt ditt etternavn som mellomnavn også før 2003? :)

Nei. Vi søkte til og med om å få lov til å gjøre det (Man søkte folkeregisteret, ved Fylkesmannen om unntak fra loven) men det fikk vi ikke.

Jeg kunne ta hans navn som etternavn, og han kunne ta mitt men da ville jeg hett (feks) Berg Pettersen, og han Pettersen Berg. :-)!

Etter 1.1. 2003 ble det lov.

Annonse

Gjest Kayia

Nei. Vi søkte til og med om å få lov til å gjøre det (Man søkte folkeregisteret, ved Fylkesmannen om unntak fra loven) men det fikk vi ikke.

Jeg kunne ta hans navn som etternavn, og han kunne ta mitt men da ville jeg hett (feks) Berg Pettersen, og han Pettersen Berg. :-)!

Etter 1.1. 2003 ble det lov.

Rart. Min mors pikenavn er skjeldent og i ferd med dø ut, og både min søster og jeg fikk innvilget det som mellomnavn rundt 1990. Dette var uproblematisk fordi vi hadde tilknytning til navnet, og jeg ville tro det var samme sak for dere? En hel familie i samme by skiftet dessuten etternavn fordi navnet var belastende. Dette ble også innvilget uten motstand.

Det VAR en viktig rettighet for kvinner å få lov til å beholde eget navn i forbindelse med giftermål, men jeg ser i denne tråden at dette blir sett på som irrelevant nå, sammenlignet med andre hensyn (romantikk, familietilhørighet osv.). Før ble en kvinne som giftet seg med Herr Per Haugen til Fru Per Haugen. Eller Fru Doktor Haugen hvis HAN var doktor. Osv. En kvinnes navn og arbeid hadde ingen samfunnsmessig verdi. Nå har man et valg, og det er jeg glad for.

Selv har jeg ikke byttet etternavn, og jeg er også litt overrasket over at veldig mange bytter etternavn. Men jeg syns jeg ser en tendens i samfunnet til at fornavn blir viktigere og familienavnet mindre betyningsfullt. Kanskje kommer det en endring etterhvert?

Gjest hos oss

Rart. Min mors pikenavn er skjeldent og i ferd med dø ut, og både min søster og jeg fikk innvilget det som mellomnavn rundt 1990. Dette var uproblematisk fordi vi hadde tilknytning til navnet, og jeg ville tro det var samme sak for dere? En hel familie i samme by skiftet dessuten etternavn fordi navnet var belastende. Dette ble også innvilget uten motstand.

Jeg fikk også mors pikenavn som mellomnavn noen år etter jeg ble født, det var helt uproblematisk. Det tror jeg ikke man måtte søke om.

Og som sagt, man kunne søke om unntak fra navneloven (jfr de du skrev om som skiftet etternavn), men grunnen måtte tydeligvis være mer tungtveiende enn at man ønsket både samme mellomnavn _og_ etternavn som ektefellen og sine barn..

Rart, og sikkert en grunn til at man endret loven i 2002/2003. :-)

''For meg var det viktig å være med på å viderebringe slektsnavnet her i Norge''

Nå kverulerer jeg litt, men om barna dine har navnet kun som mellomnavn blir det vel ikke videreført som slektsnavn gjennom deg.

Nei, det blir ikke videreført som slektsnavn, men de har mulighet til å videreføre det som mellomnavn :)

''Det er et veldig spesielt, utenlands navn. Han hadde ikke noe forhold til det navnet, og ingen av oss så noen grunn til at han skulle ta det som mellomnavn.''

Med den argumentasjonen blir det naturlige oppfølgingsspørsmålet: Hadde du et forhold til HANS navn på forhånd, og hvorfor hadde du i så fall det?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...