Gå til innhold

"Uakseptable" tanker

Anbefalte innlegg

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Slår meg at jeg har så mange tanker jeg ikke liker å tenke; forkastelige tanker syns jeg.

Er dette normalt, eller henger det sammen med psykdommen min?

Jeg har det kanskje sterkere enn det som er normalt, slik at det dermed henger sammen med psykdommen...

Skrevet

Kan du ikke like gjerne svare på slike spørsmål selv?

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Kan du ikke like gjerne svare på slike spørsmål selv?

Hehe. Ser poenget ditt... nei, jeg er faktisk usikker...

Jeg veit jo ikke hvor alle disse tankene kommer fra, om de er "meg" eller ikke... har de noen betydning for hvem jeg er?

Skrevet

Hehe. Ser poenget ditt... nei, jeg er faktisk usikker...

Jeg veit jo ikke hvor alle disse tankene kommer fra, om de er "meg" eller ikke... har de noen betydning for hvem jeg er?

Hva slags måleinstrument er det du bruker? Hvordan klarer du å kvantifisere og sammenligne med normalen?

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Hva slags måleinstrument er det du bruker? Hvordan klarer du å kvantifisere og sammenligne med normalen?

Hm... :-) Interessant innvending...

Men... er det vanlig å masse tanker en syns er "ekle", "motbydelige" og "forkastelige", i ett sett? Tenker ikke bare i spesielle situasjoner, selv om det nok gjør dem mer påtrengende.

Jeg tror man kan avgjøre dette ved hjelp av hvordan man reagerer på dem! Som sagt syns jeg ikke tankene er noe "gode" i det hele tatt, som beskrevet i forrige avsnitt.

Er det da bare hvordan jeg reagerer på dem man kan si noe om? Ikke selve tankene? Ja...?

Skrevet

Hm... :-) Interessant innvending...

Men... er det vanlig å masse tanker en syns er "ekle", "motbydelige" og "forkastelige", i ett sett? Tenker ikke bare i spesielle situasjoner, selv om det nok gjør dem mer påtrengende.

Jeg tror man kan avgjøre dette ved hjelp av hvordan man reagerer på dem! Som sagt syns jeg ikke tankene er noe "gode" i det hele tatt, som beskrevet i forrige avsnitt.

Er det da bare hvordan jeg reagerer på dem man kan si noe om? Ikke selve tankene? Ja...?

Jeg mener at det ikke gir mening å diskutere noe av dette over nettet, og i tillegg tror jeg postingen din av slike innlegg medfører økt grubling og overfokusering på symptomer.

Synes du skal nekte deg å stille mer enn _maks_ ett spørsmål av denne typen pr uke. Resten av grublespørsmålene kan du rette til din psykiater.

(...også skal jeg avholde meg fra å svare deg i slike tråder...)

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Jeg mener at det ikke gir mening å diskutere noe av dette over nettet, og i tillegg tror jeg postingen din av slike innlegg medfører økt grubling og overfokusering på symptomer.

Synes du skal nekte deg å stille mer enn _maks_ ett spørsmål av denne typen pr uke. Resten av grublespørsmålene kan du rette til din psykiater.

(...også skal jeg avholde meg fra å svare deg i slike tråder...)

Ja, ser hva du mener. Det blir for inngående...

Faktisk skal jeg prøve å ikke stille slike spørsmål i det hele tatt...

Gjest Gåten
Skrevet

Skal noe til for å få full tankekontroll smir,det gjelder alle :-)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvis en visste om alle tankene som folk har, tror jeg mange ble sjokkerte. Heldigvis er det slik at det er handlingene som er av betydning.

Som assistentlege hadde jeg en fantastisk svensk professor som veileder. Jeg husker en av hans "bud": "Inte med pasienterna og inte med naboens fru". Hva du tenker er uinteressant. Hva du gjør er avgjørende.

Gjest Nøytral nå...
Skrevet

Hvis en visste om alle tankene som folk har, tror jeg mange ble sjokkerte. Heldigvis er det slik at det er handlingene som er av betydning.

Som assistentlege hadde jeg en fantastisk svensk professor som veileder. Jeg husker en av hans "bud": "Inte med pasienterna og inte med naboens fru". Hva du tenker er uinteressant. Hva du gjør er avgjørende.

Gift professor dette NHD ? ;-)

nitty-gritty
Skrevet

Alle har mange uakseptable tanker hver dag.

Jeg tror det som skiller deg ut er at du henger deg opp i tankene, ikke at du har så mange flere upassende tanker.

Husk at en tanke ikke er farlig. La uønskede tanker gå, ikke stopp ved de.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Alle har mange uakseptable tanker hver dag.

Jeg tror det som skiller deg ut er at du henger deg opp i tankene, ikke at du har så mange flere upassende tanker.

Husk at en tanke ikke er farlig. La uønskede tanker gå, ikke stopp ved de.

Jeg må prøve det. :-)

Men skulle ønske jeg kunne slutte å ha tanker som bare "popper opp"...

nitty-gritty
Skrevet

Jeg må prøve det. :-)

Men skulle ønske jeg kunne slutte å ha tanker som bare "popper opp"...

Men alle har jo det :) Du må bare slutte med stresset rundt de.

Jeg er en veldig trofast kjæreste. Kan ikke falle meg inn å være utro. Men en gang i blant tar jeg tankene mine i å ikke bare forestille meg utroskap med diverse menn, men også tildels planlegge det (!). Det ligger ingen realitet i disse tankene, det er bare hodet mitt som forteller historier (slik menneskehjernen gjør, det er egentlig en fantastisk egenskap). Jeg smiler litt av meg selv og lar tankene flyte vekk.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Men alle har jo det :) Du må bare slutte med stresset rundt de.

Jeg er en veldig trofast kjæreste. Kan ikke falle meg inn å være utro. Men en gang i blant tar jeg tankene mine i å ikke bare forestille meg utroskap med diverse menn, men også tildels planlegge det (!). Det ligger ingen realitet i disse tankene, det er bare hodet mitt som forteller historier (slik menneskehjernen gjør, det er egentlig en fantastisk egenskap). Jeg smiler litt av meg selv og lar tankene flyte vekk.

Takk, dette var oppklarende. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...