Gå til innhold

Forskjeller på psykiske diagnoser USA og Norge

Anbefalte innlegg

Gjest segunda
Skrevet

Noen som har erfaring og da mener jeg erfaring og ikke synspunkter.

Noen som har ligget på sykehus begge steder som kan/vil dele noen av erfaringene med meg.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

I USA brukes diagnosesystemet DSM-IV. I Norge bruker vi ICD-10.

For praktisk bruk betyr det lite. Diagnosene i USA er stort sett slik som her.

Gjest Moi29
Skrevet

Ja, men det som er positivt, er at i neste utgave av DSM, vil ikke pedofili lenger regnes som en psykisk lidelse dersom man ikke har begått overgrep eller at man lider veldig og det går utover sitt sosiale liv.

Det er en seier for "friskmelding" av annerledes seksualitet, populært kalt (avvikende seksualitet).

marlenexxx27
Skrevet

Ja, men det som er positivt, er at i neste utgave av DSM, vil ikke pedofili lenger regnes som en psykisk lidelse dersom man ikke har begått overgrep eller at man lider veldig og det går utover sitt sosiale liv.

Det er en seier for "friskmelding" av annerledes seksualitet, populært kalt (avvikende seksualitet).

Herregud, tuller du?! Alle forstår vel at dersom du er seksuelt tiltrukket av pre-pubertale, så er det noe galt med deg.

Hvis du dessuten begår seksuelle overgrep mot barn, så er det klart at du har massiv tilleggspatologi og er et dårlig menneske som burde kastreres og sendes på arbeidsleir i Sibir resten av livet.

Men bare det i seg selv å være tiltrukket av barn (selv om man holder fingrene av fatet) er SELVSAGT et tegn på noe sykelig.

Gjest Moi29
Skrevet

Herregud, tuller du?! Alle forstår vel at dersom du er seksuelt tiltrukket av pre-pubertale, så er det noe galt med deg.

Hvis du dessuten begår seksuelle overgrep mot barn, så er det klart at du har massiv tilleggspatologi og er et dårlig menneske som burde kastreres og sendes på arbeidsleir i Sibir resten av livet.

Men bare det i seg selv å være tiltrukket av barn (selv om man holder fingrene av fatet) er SELVSAGT et tegn på noe sykelig.

Jeg tuller ikke. Den amerikanske psykologforeningen har gått inn for at pedofili ikke lenger er en psykisk lidelse, dersom personen ikke lider selv av det eller begår overgrep.

Det samme med de andre parafili-diagnosene.

Så det er et skritt i riktig retning når det gjelder stigmatisering og sykeliggjøring av tiltrekning.

De fleste som begår overgrep er faktisk mentalt friske, men de mangler omsorg, kjærlighet og nærhet, og utvikler selvbeskyttende tanker. Men de er som regel ikke syke. Jeg forsvarer det ikke, jeg bare forteller faglig fakta.

Gjest profile
Skrevet

I USA brukes diagnosesystemet DSM-IV. I Norge bruker vi ICD-10.

For praktisk bruk betyr det lite. Diagnosene i USA er stort sett slik som her.

Etter min erfaring virker det av en eller annen grunn som mange psykologer og psykiatrere også i Norge foretrekker DSM?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...