Gå til innhold

Hvordan leser jeg av strømmen?

Anbefalte innlegg

Gjest strømjomfru
Skrevet

Har bodd ti år på steder hvor strømmen har vært inkludert i husleia. Nå har jeg flyttet til en gammel leiegård, hvor man kan lese av strømmen.

Men hva er greia? Hvordan fungerer det? Må jeg trykke på noe ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

He he he :P

Et eller annet sted, gangen f.eks. så vil du se et metallskap som henger på veggen. Inni der er det enten mange runde skruduppeditter eller mange "brytere" Under alle disse - som regel - så finner du en firkanta plastikkasse, gjennomsiktig. Du ser et hjul som går rundt og noen tall

Disse tallene skal du lese av. Starter de med null så skal nullen også være med

Så skriver du disse tallene på strømlappen, eller inn på nettet (kan lese av målerstand på nettet) eller ringer de inn om det er mulig osv

Tattaaaa....ferdig :P

Skrevet

Nei, du må bare vite målenummeret og sannsynelig er den nede i kjelleren. Den pleier å være det i gamle leiegårder. Og så er gjerne hovedsikringen der nede og det burde du kjøpe så du ikke står der en dag uten sikring. De i leiligheten er ikke så ille å mangle og lettere å huske også.

Gjest strømjomfru
Skrevet

He he he :P

Et eller annet sted, gangen f.eks. så vil du se et metallskap som henger på veggen. Inni der er det enten mange runde skruduppeditter eller mange "brytere" Under alle disse - som regel - så finner du en firkanta plastikkasse, gjennomsiktig. Du ser et hjul som går rundt og noen tall

Disse tallene skal du lese av. Starter de med null så skal nullen også være med

Så skriver du disse tallene på strømlappen, eller inn på nettet (kan lese av målerstand på nettet) eller ringer de inn om det er mulig osv

Tattaaaa....ferdig :P

Men hvordan vite hva som er mitt strømforbruk og andres ?

Skrevet

Men hvordan vite hva som er mitt strømforbruk og andres ?

Når de andre har flyttet ut så bør de ha lest av de også. Så strømselskapet vet avlesningene / målerstanden

Første gang du skal lese av burde du og eier være sammen, for du skal kun betale for den strømmen du bruker. Altså bør det leses av når du flytter inn / overtar leiligheten. Og så leser du av alene hver gang etterpå (for da er all forbruk ditt)

Og som Dorthe sier, hvis det er sånne skruduppedingser - sikringer - så bør du sørge for å ha slike tilgjengelig i tilfelle de skulle ryke

Har du ikke noen venner som er kjent med dette som kan ta deg i litt opplæring? Det hadde vært litt kjekkt

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...