Gå til innhold

Egg som gikk ut på dato 20.3

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det går sikkert aldeles utmerket. Egg har kort holdbarhet ifølge datoen, men holder seg gjerne mye lenger.

Du kan jo knekke dem enkeltvis i en kopp, så ødelegger du ikke hele røra _hvis_ ett av dem skulle være råttent. Men sannsynligheten er svært liten

tror

Det går sikkert aldeles utmerket. Egg har kort holdbarhet ifølge datoen, men holder seg gjerne mye lenger.

Du kan jo knekke dem enkeltvis i en kopp, så ødelegger du ikke hele røra _hvis_ ett av dem skulle være råttent. Men sannsynligheten er svært liten

tror

Ok, så jeg vil se at det er råttent i tilfelle?

Iiiik og æsj;)

Hvis egget er gult og ser ok ut, så går jeg ut i fra at det kan brukes?

Kan jo ikke akkurat smake på det rått heller...

Annonse

Ok, så jeg vil se at det er råttent i tilfelle?

Iiiik og æsj;)

Hvis egget er gult og ser ok ut, så går jeg ut i fra at det kan brukes?

Kan jo ikke akkurat smake på det rått heller...

Hvis et egg virkelig er råttent, er man ikke i tvil. Men det er helt usannsynlig at det har skjedd fordi det har ligget to dager over datoen. En sjelden gang er det et råttent egg i kartongen fordi det f.eks. har vært en sprekk i det.

Gjest Modern77

Ta det helt med ro, de kan godt ha gått ut en måned på dato og likevel være gode! Pass bare på at de oppbevares kjølig. Det er strenge regler i Norge, men eggene holder seg mye lenger enn datostemplingen.

For å sjekke om et egg er råttent kan du ta flytetesten, legg egget i kaldt vann, flyter det opp er det råttent.

Og du kjenner det vel på lukta og når du knekker d...

Annonse

Ingen fare, egg holder seg minst en måned etter datoen. Jeg lærte en gang (av sønnen til en eggprodusent) at man skulle snu eggekartongen slik at den står opp-ned etter ei uke, og så snu tilbake igjen etter ei uke osv. Dette fordi at det som gjør egg dårlige er at plomma kommer i kontakt med skallet, og plomma synker ned pga tyngdekraften. Hvis man snur på eggene unngår man dette, og eggene holder seg i "evigheter".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...