Gå til innhold

Arb.giver og sykmelding

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

6

• meg__123!

3

• Caloni Makaroni

2

• Onsdag1365380628

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nils Håvard Dahl, lege

Nei, har egentlig ikke noe i mot det.

Men tror grunnen til at han vil ringe legen er for at legen ikke skal sykmelde meg mer, i og med at vi er så få på jobb for tiden.

''Men tror grunnen til at han vil ringe legen er for at legen ikke skal sykmelde meg mer, i og med at vi er så få på jobb for tiden.''

Om han vil fremprovosere et "Ryk og reis" fra fastlegen din, er dette måten å gå frem på.

Gjest Påskemarsipan

''Men tror grunnen til at han vil ringe legen er for at legen ikke skal sykmelde meg mer, i og med at vi er så få på jobb for tiden.''

Om han vil fremprovosere et "Ryk og reis" fra fastlegen din, er dette måten å gå frem på.

Så du mener arb.giver ikke har noe å si her?

Syns hele greia virker helt "høl i huet" jeg.

Onsdag1365380628

Jeg har selv vært i samme båt og vet akkurat hvordan du har det. Fordi man "bare" har vondt i ryggen skulle vel kroppen ellers fungere utmerket? Slik er det jo ikke. Har man vondt greier man dårlig å konsentrere seg om andre ting. Det er som om smertene tar all energien man har.

Jeg misliker det nye systemet og synes det er vanskelig å sile ut hva sjefen faktisk behøver å vite, og hva man holder for seg selv.

Gjest Påskemarsipan

Jeg har selv vært i samme båt og vet akkurat hvordan du har det. Fordi man "bare" har vondt i ryggen skulle vel kroppen ellers fungere utmerket? Slik er det jo ikke. Har man vondt greier man dårlig å konsentrere seg om andre ting. Det er som om smertene tar all energien man har.

Jeg misliker det nye systemet og synes det er vanskelig å sile ut hva sjefen faktisk behøver å vite, og hva man holder for seg selv.

Bra andre vet hvordan det er.

Jeg har en jobb hvor man står hele dagen, og da er må man nesten ha en frisk rygg.

Arb.giveren min har null forståelse for at andre er syke, og man skal omtrent ligge i grava før det er greit.

Annonse

Gjest Hmmm lurer...

NAV har innført ganske detaljerte og strenge krav til arbeidsgiver mht både samarbeide og tilrettelegging for sykmeldte. Har du noe i mot kontakt mellom legen og arbeidsgiver? Du har jo en ganske ikke-stimatiserende grunn for sykemelding, så det er vel mest å vinne på åpenhet, er det ikke?

Syns kommentaren din er merkelig. Normalt oppegående arbeidstagere klarer da selv å kommunisere med sin arbeidsgiver om tilrettelegging mm. Det vil ikke komme noe positivt ut av at arbeidsgiver og lege snakker over hodet på den sykmeldte. Hvis arbeidsgiver og arbeidstager ikke i fellesskap kan finne løsninger og det er et ønske om at legen skal bidra i kommunikasjonen kan et fellesmøte være en god løsning.

Gjest Hmmm lurer...

Sjefen har sagt til meg at det ikke er noe å tilrettelegge. Enten må jeg jobbe fullt, eller finne et annet sted å jobbe.

Han kan vel ikke ringe legen og be han bryte sykmeldingen fordi han ikke godtar det?

Denne problemstillingen må tas videre med NAV. Fortrinnsvis av arbeidsgiveren. Ikke gi tillatelse til kontakt med legen!

Syns kommentaren din er merkelig. Normalt oppegående arbeidstagere klarer da selv å kommunisere med sin arbeidsgiver om tilrettelegging mm. Det vil ikke komme noe positivt ut av at arbeidsgiver og lege snakker over hodet på den sykmeldte. Hvis arbeidsgiver og arbeidstager ikke i fellesskap kan finne løsninger og det er et ønske om at legen skal bidra i kommunikasjonen kan et fellesmøte være en god løsning.

Kan godt hende at fellesmøte vil være den beste løsningen. Men om nå arbeidsgiver har lyst til å snakke med legen, og kanskje ikke helt tror på arbeidstaker, så mener jeg at en effektiv og grei måte å gjøre det på, ofte vil kunne være en kort telefonsamtale mellom arbeidsgiver og lege. Arbeidsgiver vil da høyst sannsynlig få bekreftet hva arbeidstaker selv har sagt, og legen vil også få et inntrykk av hvor villig arbeidsgiver er til å tilpasse. Ofte vil en såpass ukomplisert løsning som en kort telefonsamtale, kunne gjøre at man unngår fastlåste situasjoner.

Gjest Nils Håvard Dahl, lege

Så du mener arb.giver ikke har noe å si her?

Syns hele greia virker helt "høl i huet" jeg.

En arbeidsgiver kan ikke prøve å påvirke en lege til å endre en sykemelding.

Derimot er de nye reglene slik at pasienten, legen, arbeidsgiveren og NAV er pålagt å samarbeide når sykemeldingen går ut over en viss tid. Det er intet "skummelt" i at arbgiver vil snakke med legen.

Jeg anbefaler deg å lese på NAVs nettsider om dette.

Gjest Påskemarsipan

Kan godt hende at fellesmøte vil være den beste løsningen. Men om nå arbeidsgiver har lyst til å snakke med legen, og kanskje ikke helt tror på arbeidstaker, så mener jeg at en effektiv og grei måte å gjøre det på, ofte vil kunne være en kort telefonsamtale mellom arbeidsgiver og lege. Arbeidsgiver vil da høyst sannsynlig få bekreftet hva arbeidstaker selv har sagt, og legen vil også få et inntrykk av hvor villig arbeidsgiver er til å tilpasse. Ofte vil en såpass ukomplisert løsning som en kort telefonsamtale, kunne gjøre at man unngår fastlåste situasjoner.

Men arbeidsgiver har jo egentlig ikke noe med hva som er grunnen? Legen kan jo ikke si noe om det, og da skjønner jeg ikke hva som er vits med å i det hele tatt ringe.

Gjest Helt enig!

Derimot er de nye reglene slik at pasienten, legen, arbeidsgiveren og NAV er pålagt å samarbeide når sykemeldingen går ut over en viss tid. Det er intet "skummelt" i at arbgiver vil snakke med legen.

Arbeidsgiver har da ingenting med en sykemeldings årsak?

Annonse

Gjest Påskemarsipan

Er klar over at disse må samarbeide, men når arb.giver skriver på oppfølgingsskjemaet at tilrettelegging ikke er mulig så skjønner jeg ikke helt vitsen med å ringe lege....

Men arbeidsgiver har jo egentlig ikke noe med hva som er grunnen? Legen kan jo ikke si noe om det, og da skjønner jeg ikke hva som er vits med å i det hele tatt ringe.

Arbeidsgiver har noe med hvilken funksjonsnedsettelse du har og på hvilken måte den påvirker dine muligheter på arbeidsplassen.

Gjest segunda

Er klar over at disse må samarbeide, men når arb.giver skriver på oppfølgingsskjemaet at tilrettelegging ikke er mulig så skjønner jeg ikke helt vitsen med å ringe lege....

Jeg vil tro at du har legen på din side. Det er det vanlige. Arbeidsgiver er nødt til å legge frem sine argumenter for legen, og det er jeg ganske sikker på at du kan tjene på.

Ingen seriøs lege friskmelder en pasient fordi arbeidsgiver ber om det. Om jeg var lege så hadde det vært det mest provoserende jeg kunne tenke meg.

Gjest Jacoba

Sjefen har sagt til meg at det ikke er noe å tilrettelegge. Enten må jeg jobbe fullt, eller finne et annet sted å jobbe.

Han kan vel ikke ringe legen og be han bryte sykmeldingen fordi han ikke godtar det?

Jeg tror de aller fleste leger vil reagere negativt på forsøk på å bli diktert av arbeidsgivere. Jeg kjenner ikke de nye reglene det snakkes om her, men arbeidervernet er voldsomt sterkt i dette landet, så det skal enormt mye til for å få noen sparket.

Det som derimot er "lett" er å gjøre livet surt for arbeidstakeren, slik at de selv velger å slutte... :-(

Gjest Påskemarsipan

Jeg vil tro at du har legen på din side. Det er det vanlige. Arbeidsgiver er nødt til å legge frem sine argumenter for legen, og det er jeg ganske sikker på at du kan tjene på.

Ingen seriøs lege friskmelder en pasient fordi arbeidsgiver ber om det. Om jeg var lege så hadde det vært det mest provoserende jeg kunne tenke meg.

Jeg har snakket litt om hvordan arb.giver reagerer på sykemelding, så legen blir kanskje ikke overrasket om han ringer :P

Jeg mener arb.giver driter seg fullstendig ut ved å ringe, hva er vitsen liksom?

Håpløse sjefer.

Caloni Makaroni

Jeg har flyttet til et land hvor systemet er slik at diagnosen står på alle sykemeldingsarkene, også de som skal til arbeidsgiver og trygdesystemet og hvor de nå skal. Egenmelding eksisterer ikke. Så er du borte fra jobb én eneste dag, så vet iallfall sjefen hvorfor. Tror jeg skal holde meg frisk.

Jeg har flyttet til et land hvor systemet er slik at diagnosen står på alle sykemeldingsarkene, også de som skal til arbeidsgiver og trygdesystemet og hvor de nå skal. Egenmelding eksisterer ikke. Så er du borte fra jobb én eneste dag, så vet iallfall sjefen hvorfor. Tror jeg skal holde meg frisk.

Det hørtes merkelig ut.

Kjipt for de som feiler noe pinlig... :P

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...