Gå til innhold

Er selvtillitt og mestringfølelse ferskvare?

Anbefalte innlegg

Gjest Klagbokinnlegg.
Skrevet

Har mange positive opplevelser innimellom hvor jeg får til masse og livet er bare generelt veldig bra. En opplever mye mestring og en føler at en klarer fremfor at en _ikke_ klarer.

Men så forsvinner det så fort igjen. Og en blir engstelig og utrygg. Har det kanskje med at en har hatt litt få slike opplevelser pga unnvikelse og dårlig selvtillitt ?. Og at det dermed betyr at etterhvert vil dette endre seg?

Jeg har det på mange slike områder. I forhold til målene jeg har satt meg og som jeg ikke vet om jeg vil klare å nå. Enkelte ganger føler jeg meg klare for å slutte i terapi og at dette skal gå . Men så er det andre ganger det virker komplett umulig

Vil jeg komme til et punkt etterhvert hvor jeg føler meg trygg og ikke blir vettskremt når jeg skal gjøre "skumle" ting? At jeg tenker dette kan jeg og det vil gå bra. Altså slippe hele den skrekken jeg ofte får "Jeg klarer det ikke" roper jeg inni meg. Men jeg tar på meg oppgaven og etterpå ser jeg at jeg faktisk klarte det.

Gjest lucky lucy
Skrevet

''Men jeg tar på meg oppgaven og etterpå ser jeg at jeg faktisk klarte det.''

Når du har tatt på deg oppgaven og lykkes mange nok ganger, glemmer du nesten at panikken lurte hver gang du prøvde deg tidligere. Ubehaget ved å prøve vil bli mindre for hver gang, og selvfølgeligheten ved å klare ting kommer. Ikke gi opp om du har en dårlig dag. Fokuser heller på alt du har klart og skal komme til å klare når denne kjipe dagen er over. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...