Gjest Libera Skrevet 23. mars 2011 Skrevet 23. mars 2011 Jeg har lest at personligetsforstyrrelser er arvelig. Min mor truet bl.a. med å ta livet sitt fordi jeg var vanskelig som liten. Kan jeg ha arvet dette fra henne? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 23. mars 2011 Skrevet 23. mars 2011 Ja, de er arvelig i vid forstand. Her er det ikke bare genetisk arv som er av betydninig. Den sosiale arven er ikke ubetydelig. Borderlinemorens adferd gir alvorlige skader på barna, og en vanlig følgetilstand av dette er borderline. 0 Siter
Gjest Libera Skrevet 23. mars 2011 Skrevet 23. mars 2011 Ja, de er arvelig i vid forstand. Her er det ikke bare genetisk arv som er av betydninig. Den sosiale arven er ikke ubetydelig. Borderlinemorens adferd gir alvorlige skader på barna, og en vanlig følgetilstand av dette er borderline. Så min mors selvmorstrusler kan være årsaken til at jeg har brukt selvmordstrusler opp gjennom livet? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 23. mars 2011 Skrevet 23. mars 2011 Så min mors selvmorstrusler kan være årsaken til at jeg har brukt selvmordstrusler opp gjennom livet? Det er mest sannsynlig årsaken. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.