Gå til innhold

Så ekstremt tung og matt - bare psykisk?

Anbefalte innlegg

Gjest Nerda
Skrevet

Jeg er innlagt pga depresjon. De håper på at økt dose med litium skal virke om ikke alt for lenge.... Jeg vet ikke - har veldig vanskelig for å tro på så mye egt.

Men jeg lurer på en sak, for jeg er så EKSTREMT fysisk ødelsagt hele tida. Vanlige blodprøver er normale. Likevel tar de et nytt sett i morgen fordi de er bekymret...

Jeg har gått noen runder med "bipolarfaen," og har definitivt opplevd økt trøtthet/slapphet. Men dette er helt vanvittig. Det er tungt å løfte kaffekoppen, snakke, skrive, ikke minst gå tur. Det prøver jeg likevel å gjrøe selv o det kjennes så kroppen er full av bly. De sier jeg må få litt firsk luft hver dag og ellers bare hvile masse. Jeg praktiserer dette, men føler ingen bedring. Det skal sies at denne slappheten meldte seg på slutten av februar - så den har nok vært der en mnd nå.Dette var vel egetnlig samtidig som stemningsplagene mine begynte og... Kanskje jeg har løst gåten selv.... likevel....

Andfre som har det sånn - gå ned virkelig for TELLING under depressive perioder?

Jeg hadde en guffen virusinfeksjon på starten av året... Skal jeg ha angst for å ha utviklet KRUS?

Eller stole på meg selv og si at det psykdommen min?

Er det spesielle blodprøver jeg burde be de ta utover det vanlige med jern/jernlagre, stoffskifte, leververdier, elektrolytter - det vanlige? Ikke lenge siden jeg tok en ultralyd av hjertet - som var helt fin (var bare ifm en godartet bilyd jeg har - som fastlegen bare ville være idiotsikker på. Ikke noe tøys med blodtrykket heller.

Dette var slitsomt....puh

Gjest winda
Skrevet

Jeg blir veldig sliten og slapp når jeg har en depresjon. Noen ganger har jeg hatt så mye fysiske plager, at jeg ikke har kunnet fatte at dette kunne være psykisk.

Det har hver gang vist seg at får jeg anti-depressiva så blir jeg mindre trett, mere tiltakslyst og ikke så slapp. Tror denne bipolare sykdommen har mange "ansikter". Den dukker opp i mange forskjellige varianter hver gang man får en episode.

Ta tiden til hjelp, så kommer du deg nok saaakte, men sikkert ;-)

Gjest Gåten
Skrevet

Kjenner til det,utrolig at det er "bare psykisk". Føles ikke slik ut.

Skrevet

Stoffskifte og vitamin b12-mangel kan føre til slike trøtthets- /slitenhetssymptomer. Hvis det lar seg gjøre, kan du be dem sjekke det.

Den "vanlige" stoffskifteprøven viser ikke alltid den reelle verdien om stoffskiftet har endret seg, jeg husker ikke helt, men jeg tror det er to prøver de må se på opp mot hverandre.

Noen tror b12-mangel for det meste rammer eldre, men det er en del mer eller mindre yngre som får det også.

Lykke til.

Gjest Nerda
Skrevet

Jeg blir veldig sliten og slapp når jeg har en depresjon. Noen ganger har jeg hatt så mye fysiske plager, at jeg ikke har kunnet fatte at dette kunne være psykisk.

Det har hver gang vist seg at får jeg anti-depressiva så blir jeg mindre trett, mere tiltakslyst og ikke så slapp. Tror denne bipolare sykdommen har mange "ansikter". Den dukker opp i mange forskjellige varianter hver gang man får en episode.

Ta tiden til hjelp, så kommer du deg nok saaakte, men sikkert ;-)

Takk for alle svar!

Ja man får håpe, litiumdosen min ble økt en del på for et par uker eller noe sånt siden. Skal ta nytt speil imorgen. Legen sa hun ville sjekke b12 og alle stoffskifteprøver - så jeg får håpe hun rekvirerer det som er nødvendig. Det tyngende for meg er at jeg egentlig ikke har tid til å være psyk nå... Men når jeg er i den forfatningen jeg er i har jeg jo ikke noe valg. Blir litt sånn smånervøs når folk sier de er bekymret for at fysiske symptomer kan være noe annet. Kommentarer som "du ser syk ut nå....." Men de er snille og gode mot meg her da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...