Gå til innhold

hva fylle dagene med når jeg ikke jobber?

Anbefalte innlegg

Gjest Singer

Er på avklaringspenger nå. pga fysisk og psykisk sykdom så har jeg ikke vært i stand til å arbeide på en stund. Jobber i helsesektoren men føler at jeg ikke har så mye å gi nå, har nok med mine egne problemer.

Konsentrasjonen og oppmerksomheten er heller ikke helt god. Kunne tenke meg å jobbe i bokhandel, butikk på sikt, men det er uaktuelt nå, når hodet ikke fungerer.

Det tar tid før jeg blir innkalt til møte med NAV i ny bydel.

har dere forslag til hva jeg kan gjøre for å få struktur på hverdagen? Er sosial, liker å ha mennesker å prate med.

Forslag til noen ekstrajobber dere tror jeg kan fikse? ;)

Fortsetter under...

Gjest Singer

Prøv på Frivillighetasentralen eller Freetex.

Jeg har oppsøkt frivilighetssentralen og Røde kors tidligere. Jeg har inntrykk av at det er en del omsorgsarbeid der? Jeg får ta en nærmere kikk.

Noe av problemet med melde seg inn i Røde kors, var at de hadde en bindingstid. Jeg måtte binde meg for en tid hvis jeg ville være frivillig. De blir det vanskelig for meg å gjøre nå. Dessuten måtte jeg være med på kurs, for i det hele tatt å komme i betraktning som frivillig. Så det tok lang tid bare å komme inn i systemet der. Nå ønsker jeg bare å komme igang med noe så fort som mulig.

Gjest Singer

Leksehjelp på skole?

Hjelpe til i barnehage?

Ringevikar?

Trene?

Gjøre ting hjemme som er blitt utsatt?

Lese bøker?

’’ Leksehjelp på skole? Hjelpe til i barnehage? Ringevikar? Trene? Gjøre ting hjemme som er blitt utsatt? Lese bøker?’’

Kan en bare melde seg som leksehjelp på skole? Barnehage vil jeg helst unngå da jeg må unngå store fysiske belastninger.

De tre siste tingene har jeg fullt opp med. Men jeg savner noe sosialt. det blir mye egentid.

Annonse

Gjest i liknende sko

Jeg hadde en liknende situasjon en periode. Jeg lagde meg et program for uken, som jeg fulgte for å ha en ramme for meg selv. Jeg gikk en tur hver dag (en time) og/eller jeg dro til biblioteket og var der en times tid. Bare det å kikke rundt i bokhyller og tidsskrifter på biblioteket, er alltid inspirerende.

Gjest i liknende sko

Jeg hadde en liknende situasjon en periode. Jeg lagde meg et program for uken, som jeg fulgte for å ha en ramme for meg selv. Jeg gikk en tur hver dag (en time) og/eller jeg dro til biblioteket og var der en times tid. Bare det å kikke rundt i bokhyller og tidsskrifter på biblioteket, er alltid inspirerende.

Jeg glemte å si, at bibliotekene ofte har bokpresentasjoner og foredrag osv på dagtid. En annen fordel er at de har oppslagstavler med masse notiser om hva folk kan gjøre.

Du kan også melde deg på et hobbykurs på dagtid, da treffer du folk.

Eller hva med å bli med på en av de mange korte eller lengre turene som turistforeningen og ulike turlag har? (ulike nivåer)

’’ Leksehjelp på skole? Hjelpe til i barnehage? Ringevikar? Trene? Gjøre ting hjemme som er blitt utsatt? Lese bøker?’’

Kan en bare melde seg som leksehjelp på skole? Barnehage vil jeg helst unngå da jeg må unngå store fysiske belastninger.

De tre siste tingene har jeg fullt opp med. Men jeg savner noe sosialt. det blir mye egentid.

Skolen ville nok blitt glad for at du tok kontakt og meldte deg som leksehjelper ja:-) Vi trenger mange slike, men har stort sett veldig få å ta av

Gjest strikkemaja

Lær deg strikking. Der har du mye kos og masse utfordringer. Mye inspirasjon og flotte miljøer å vanke i.

Vet ikke hvor du hører til, men jeg går på Strikkekafe på Pikene på hjørnet i Lillestrøm. Det er første torsdagen hver mnd, og 3. onsdagen. Bare å troppe opp. Ingen påmelding, koster ikke no.

Veldig sosialt.

Like ved ligger verdens beste garnbutikk. Så jeg er innom hos Mauds temmelig ofte.

Hun har utrolig mye spennende garn. Har også gått på kurs hos henne.

Nå skal hun ha Strikkefestival i juni, så det blir kjempemorro og utrolig sosialt!

Anbefales!

Ikke tenk på jobbing i første omgang. Nå skal du først bli frisk :)

Lag deg en form for timeplan der det inngår dusj, frokost, tur ute i frisk luft, lunsj, rydding/vasking, lesing, middagslaging, sosialt samvær med venner eller lesing/TV-titting eller enda en tur ut. Kveldsmat og så legging før kl. 00.

Slik får du litt struktur på dagene. Bytt gjerne ut tipsene med noe som passer deg, men sørg for at det er noe som gir deg energi. Om du får til å trene skikkelig, så er jo det supert for både fysikk og psyke :)

Gjest Singer

Lær deg strikking. Der har du mye kos og masse utfordringer. Mye inspirasjon og flotte miljøer å vanke i.

Vet ikke hvor du hører til, men jeg går på Strikkekafe på Pikene på hjørnet i Lillestrøm. Det er første torsdagen hver mnd, og 3. onsdagen. Bare å troppe opp. Ingen påmelding, koster ikke no.

Veldig sosialt.

Like ved ligger verdens beste garnbutikk. Så jeg er innom hos Mauds temmelig ofte.

Hun har utrolig mye spennende garn. Har også gått på kurs hos henne.

Nå skal hun ha Strikkefestival i juni, så det blir kjempemorro og utrolig sosialt!

Anbefales!

jeg får ta frem strikketøyet igjen:)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...