Gå til innhold

Min dårlige samvittighet

Anbefalte innlegg

Gjest profile
Skrevet

Min dårlige samvittighet "spiser meg opp" innvendig.

Det er for meg ikke et spesifikt problem knyttet til en situasjon, men mer et generellt problem. Det virker helt irrasjonellt fordi jeg ofte får dårlig samvittighet pga. ting jeg ikke gjør som bare innvolverer meg selv, og ikke andre. F.eks. kan jeg få kjempe dårlig samvittighet om jeg ikke trener (fysisk). Når jeg f.eks. er forkjølet eller på en eller annen måte ikke føler meg i form så kan jeg alikvel slite mye med det at jeg lar vær å trene. Jeg tenker at jeg kunne ha presset meg hardere, at jeg kanskje kunne ha klart det, at jeg overdriver hvor dårlig jeg føler meg osv. Dette er jo helt irrasjonellt i og med at jeg ikke er profesjonell idrettsutøver, ei heller har jeg noe mål om å vinne eller endåg delta i noen konkurranse. Og det slutter ikke selv etter jeg har bestemt meg. Da tenker jeg i lang tid etterpå at jeg skulle ha gjordt det allikevel, og det er virkelig plagsomt. Jeg må liksom kjempe med meg selv for å argumentere hele tiden for og i mot hvorfor jeg gjorde det jeg gjorde. Dette gjelder som sagt ikke bare trening, men til og med såpass bagatellmesigge ting som om jeg skal spise på resturant eller hjemme.

Det virker som om min samvittighet som oftest går i mot det jeg har lyst til å gjøre, og det setter meg i en konfliktsituasjon. Noen som har noen råd?

Skrevet

Uff, så velkjent. *klem* Skulle gjerne visst det selv.

Hva galt skjer, sånn konkret, om du er syk en dag? Hva blir konsekvensen om du har det moro en kveld? Vi er alle mennesker, og trenger litt hvile og avveksling en gang i mellom. Det er bare så umulig å få den der pekefingeren inni hodet til å godta det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...