Gå til innhold

Fremprovosere psykose

Anbefalte innlegg

Gjest Libera
Skrevet

Går det an å fremprovosere psykose ved å tenke?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nei, du kan ikke fremprovosere psykose ved å tenke.

Gjest Libera
Skrevet

Nei, du kan ikke fremprovosere psykose ved å tenke.

Okei, får jeg lå i lang lang tid og prøvde å presse frem fortrengte minner om traumer fra 4-5 års alderen, og plutselig kjente jeg en øl-lukt og fikk følelsen av at det kom en hånd.

Men dette var kanskje bare fantasi?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Okei, får jeg lå i lang lang tid og prøvde å presse frem fortrengte minner om traumer fra 4-5 års alderen, og plutselig kjente jeg en øl-lukt og fikk følelsen av at det kom en hånd.

Det var det sikkert :-)

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Flashbacks, kanskje... har ikke noe med psykose å gjøre.

Gjest Libera
Skrevet

Flashbacks, kanskje... har ikke noe med psykose å gjøre.

Det "syke" var at jeg følte det var pappa. Det rare er at den dag i dag synes jeg det er ekkelt å håndhilse på han. Klem er uaktuelt.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Det "syke" var at jeg følte det var pappa. Det rare er at den dag i dag synes jeg det er ekkelt å håndhilse på han. Klem er uaktuelt.

Høres ut som slike flashbacks hvis jeg forstår deg riktig... vanlig ved overgrep. Nå vet ikke jeg noe om dette, bare antar...

nitty-gritty
Skrevet

Høres ut som slike flashbacks hvis jeg forstår deg riktig... vanlig ved overgrep. Nå vet ikke jeg noe om dette, bare antar...

Flashbacks er ikke noe man må tvinge fram.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Flashbacks er ikke noe man må tvinge fram.

Nei, det er vel sant... men er du sikker på at trådstarter gjorde det, da?

nitty-gritty
Skrevet

Nei, det er vel sant... men er du sikker på at trådstarter gjorde det, da?

''Okei, får jeg lå i lang lang tid og prøvde å presse frem fortrengte minner om traumer fra 4-5 års alderen...''

Gjest SMIRnøff
Skrevet

''Okei, får jeg lå i lang lang tid og prøvde å presse frem fortrengte minner om traumer fra 4-5 års alderen...''

Joda, leste jo det, men jeg syns det hørtes merkelig ut å ville "presse frem" vonde minner? Hvordan gjør man egentlig det?

Gjest prust
Skrevet

Jeg kan tenke hardt på både lyder, lukt og følelse - og på en måte gjenoppleve glimt eller opplevelser som ligger langt tilbake. Tror ikke dette har noe med psykose å gjøre.

Jeg opplevde noe veldig rart for 3-4 år siden. Jeg tålte ikke Dispril da jeg var barn (tålte ikke acetylsalisylsyre). Det snørte seg helt i halsen. For 3-4 år siden måtte jeg gi en dispril til en annen (var på et kurs) - og da jeg holdt tabletten i hånden min (med folien på), kjente jeg fysisk hvordan det strammet seg i halsen min på samme måte som det gjorde for 30 år siden.

Det var fryktelig ekkelt og helt merkelig!!!!

Gjest skald
Skrevet

Du høres rett og slett ganske farlig ut å være bekjent av, hvis du ligger å suggererer deg selv + ønsker psykiske lidelser.... Og vil ha oppmerksomhet.

Gjest Libera
Skrevet

Joda, leste jo det, men jeg syns det hørtes merkelig ut å ville "presse frem" vonde minner? Hvordan gjør man egentlig det?

Ved å prøve å tenke så hardt som mulig. Tenke gjennom alle stedene jeg var som lite barn, prøve å kjenne hvordan det var der, hvordan det så ut, hvem som var der. Og slike ting

Gjest Libera
Skrevet

Du høres rett og slett ganske farlig ut å være bekjent av, hvis du ligger å suggererer deg selv + ønsker psykiske lidelser.... Og vil ha oppmerksomhet.

Hvorfor høres jeg farlig ut?

Gjest skald
Skrevet

Hvorfor høres jeg farlig ut?

Hvis du suggerer deg selv, for å finne traumer, kan du finne ting som ikke har skjedd. I de rette hender, feks hos en terapeut som driver med dissasosiasjon, kan du bli ledet. Kjenner en jente som beskylte sin far for incest fordi terapeuten hennes mente hun hadde blitt utsatt for overgrep, selv om hun ikke hadde minner av dette.

Dette kombinert med dine ønsker om oppmerksomhet for psykiske problemer du kanskje ikke har.. Vel det virker litt mere som borderline spør du meg. Men jeg er ikke psykiater.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...