Gå til innhold

Deprimert datter

Gjest bekymret for min datter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en datter på 15 år som i perioder har virket veldig depremert. Nå har hun vært sånn siden jul. Hun gråter mye, føler at hun ikke har noen verdi, snakker om at hun helst ville vært død, lurer på hvordan jeg kunne sette noe så udugelig til verden, klarer ikke å konsentrer seg på skolen eller gjøre leksene sine osv osv.

Jeg får oftere og oftere tlf fra skolen om at hun gråter i timene. Det skal liksom ingen ting til for at verden faller i grus. Enkelte dager har det vært så ille at hun bare har vært hjemme.

Hun går jevnlig til samtaler med psykolog og det er det eneste tilbudet hun har fått. Slik jeg ser det, har det ikke vært til nytte i hele tatt. Hun blir bare verre og verre og nå begynner jeg å bli alvorlig bekymret for henne.

Er det virkelig ikke mulig å tilby ungdom annen hjelp enn samtaler? I det siste har flere ungdom i nærområdet valgt å ta sitt eget liv. Jeg vet lite om hva slags hjelp de har fått eller om de har fått noe hjelp i hele tatt. Synes bare den hjelpen min datter får er tragisk.

Kan til slutt nevne at jeg selv har en bipolar lidelse og hadde fungert veldig dårlig uten medisiner.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er dessverre overveiende sannsynlig at din datter også har en bipolar lidelse, og at denne nå har debutert med depresjon.

For dette er det medisiner som skal til. Samtaler i tillegg er bra, men samtaler alene hjelper ikke.

Du må få fastlegen til å ta grep. Hun bør behandles som en bipolar.

Skrevet

Har du tatt det opp med fastlegen og/eller psykologen at samtaleterapien hun få nå ikke virker?

Skrevet

Det er dessverre overveiende sannsynlig at din datter også har en bipolar lidelse, og at denne nå har debutert med depresjon.

For dette er det medisiner som skal til. Samtaler i tillegg er bra, men samtaler alene hjelper ikke.

Du må få fastlegen til å ta grep. Hun bør behandles som en bipolar.

Mener du at jeg heller bør forklare saken for fastlegen enn psykologen?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Mener du at jeg heller bør forklare saken for fastlegen enn psykologen?

Du må forklare det for den du har mest tro på gi henne det hun trenger:

Riktig diagnose

Behandling hos en (barne)psykiater.

Jeg synes leger/psykiatere skal være behandlere for bipolare - i det minste det første året hvor en starter opp med riktig medisinering.

Skrevet

Du må forklare det for den du har mest tro på gi henne det hun trenger:

Riktig diagnose

Behandling hos en (barne)psykiater.

Jeg synes leger/psykiatere skal være behandlere for bipolare - i det minste det første året hvor en starter opp med riktig medisinering.

Takk :)

Gjest Også en mor til en datter
Skrevet

Jeg synes du skal kontakte psykologen. Det kan være en støtte for deg også. Du kan også få gitt psykologen mer informasjon. Vi har vært veldig fornøyd med Bup. Regner med at det er der hun går?

Det er kjempeviktig at du melder til dem at du synes hun har blitt værre, din egen diagnose osv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...