Gå til innhold

bipolar lidelse

Anbefalte innlegg

Gjest kjæreste80
Skrevet

Hei! Kjæresten min har fått diagnosen Bipolar lidelse 2, og har nå fått riktig dose lamictal-300 mg. Han merket stor og betydelig forbedring etter medisineringa, og hadde ikke lengre store depresjoner eller hypomane perioder. Ikke så lenge etter han økte til 300 mg dro han på guttetur og det ble drukket mye alkohol her. (ellers er han måteholden med alkohol) Da han kom hjem på søndagen var han tydelig VELDIG hypoman, akkurat slik han var før medisinering i disse periodene. Dagen etter kom nedturen, som tok han ned i en dyp depresjon. Denne depresjonen har vart i flere dager nå, ingen tegn til bedring. Jeg har rådet han til å kontakte psyiateren sin, men han har ikke energi eller krefter til dette nå. Det jeg lurer på er følgende: Er det slik at alkohol (i store mengder) demper/svekker virkningen av lamictal?? Kan han forvente å komme opp igjen og få det like bra som han hadde det før? Han er veldig deprimert nå og føler at medisinen ikke virker. Hvilke råd skal jeg gi han??? mvh bekymret kjæreste.

Skrevet

Det trenger ikke bare være alkoholen, Jeg ser ikke bort fra at en kombinasjon av alkohol, lite søvn, mye moro med gutta og kanskje glemming av meds kan få en slik effekt. Det skjer i blant, men trenger ikke være helt krise.

Jeg skjønner at det er vanskelig å se at han slite på den måten - av og til skulle man gjerne funnet vidundertiltaket. Jeg tenker at hvis det blir for vanskelig og han fremdeles ikke orker ta kontakt med psykiateren, kunne kanskje du luftet din egen bekymring overfor noen i helsevesenet.

Det som har vært viktig for meg i depressive perioder, er at jeg ikke konstant blir mast på, men at folk ikke lar meg flyte helt alene likevel. Av og til har bare folk måttet ta avgjørelser for meg, men samtidig er det viktig at jeg føler de har respekt for meg.

Jeg ville sett det an noen dager til, prøvd å ikke vise for mye av min bekymring, samtidig gitt uttrykk for at du er der.

Hmm - ble dette litt uklart?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er ikke slik at alkohol svekker virkningen av Lamictal, derimot fører det til en klar fosterkning av sykdommen.

For fremtiden bør han absolutt holde seg unna fyll. 3-4 alkoholenheter per døgn er maks.

Skrevet

Hei.

Jeg har hatt meg noen sånne smeller selv etter en skikkelig fest.. Tror vi som er biopolar fort kan få en mer nedtur etter inntak av masse alkohol... når jeg er på en fest/ eller noe som varer litt lenger får jeg nedtur... Heldigvis går det over. Sist gang jeg var sånn var etter nyttårsaften, vi drakk og herja til langt ut på morgenen, + at jeg hadde krangla ogsagt ting jeg ellers ikke ville gjort... da var jeg ikke meg selv før etter en uke:..jeg går på 200 mg lamictal.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...