Gå til innhold

Noen som så dokumentaren Indian Summer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så faktisk meg selv i han,var sterkt medisinert jeg og en periode. Er imponert over alle de fornuftige tankene han fikk frem,på tross av medisinene. Var unødvendig mye bruk av reimer,hadde jeg vært en mann hadde de nok lagt meg i reimer og. Ikke mye som skulle til for hans vedkommende. Snakker for min egen del,og er enig med han i at medisiner gjør ting verre. Det kan vel ikke du vite,hvis du ikke har prøvd det da?

''Var unødvendig mye bruk av reimer,hadde jeg vært en mann hadde de nok lagt meg i reimer og. Ikke mye som skulle til for hans vedkommende.''

Jeg mener vi ikke kan vite om det var unødvendig bruk av belter eller ikke. Ingen episoder med aggresjon er filmet, og selv om moren refererte til _en_ bestemt episode hvor hun mente han var blitt feiltolket, så vet i allefall ikke jeg nok til å ha noen formening om hvor farlig han evt. kunne være når han ble sint.

Vil anta at det er lavere terskel for bruk av belter i forhold til menn enn til kvinner. Det er ikke så rart, når man tar i betraktning at mange menn vil være mye sterkere enn kvinner, og således raskere kan komme til å påføre andre skade.

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

17

• tjohei

4

• cathlin

2

• nitty-gritty

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest SMIRnøff
Skrevet

''Var unødvendig mye bruk av reimer,hadde jeg vært en mann hadde de nok lagt meg i reimer og. Ikke mye som skulle til for hans vedkommende.''

Jeg mener vi ikke kan vite om det var unødvendig bruk av belter eller ikke. Ingen episoder med aggresjon er filmet, og selv om moren refererte til _en_ bestemt episode hvor hun mente han var blitt feiltolket, så vet i allefall ikke jeg nok til å ha noen formening om hvor farlig han evt. kunne være når han ble sint.

Vil anta at det er lavere terskel for bruk av belter i forhold til menn enn til kvinner. Det er ikke så rart, når man tar i betraktning at mange menn vil være mye sterkere enn kvinner, og således raskere kan komme til å påføre andre skade.

Men Norge topper vel statistikkene ang. bruk av mekaniske virkemidler, så...

Skrevet

Men Norge topper vel statistikkene ang. bruk av mekaniske virkemidler, så...

Enkelte mener at mekaniske er å foretrekke fremfor kjemiske.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Enkelte mener at mekaniske er å foretrekke fremfor kjemiske.

Da vet ikke jeg helt hva slags kjemikalier du snakker om...

Vet ikke hva jeg skulle gjort uten medisiner. Eller hvor jeg hadde vært...

Men jeg er en veldig urolig person. I barneskolen trodde de jeg hadde ADHD, pga. dette. Kanskje de som ikke er utrolige i det hele tatt, eller de som er normale sånn sett, reagerer anderledes på nevroleptika. Slik at de blir "neddopet"...

Hva slags medisiner snakker du om egentlig, som skal være så ille? Er det veldig høye doser av den gamle sorten nevroleptika da?

Men folk reagerer vel forskjellig uansett, kanskje...

Selv virker jeg nok normal. Men er fortsatt veldig urolig i kroppen, trommer mye med beina f.eks, "vrir" meg ofte...

Og jeg går på 30 mg Abilify.

Gjest Gåten
Skrevet

''Jeg mener vi ikke kan vite om det var unødvendig bruk av belter eller ikke.''

Nei,for å høre på personen det gjelder er ikke et alternativ?

Overmaktene vet best og handler deretter...

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Er mange narkomane som mener dopet er "medisin" for dem og, men er det sant?

Gjest Gåten
Skrevet

Er mange narkomane som mener dopet er "medisin" for dem og, men er det sant?

Alvorlig talt! Folk har da troverdighet. Men jeg føler med han,for jeg vet hvordan det er. Når man er syk er ALT man sier tull! Men ikke bli for sikker på det. Du som er syk selv,har du ikke opplevd det? Å ikke bli tatt på alvor?

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Alvorlig talt! Folk har da troverdighet. Men jeg føler med han,for jeg vet hvordan det er. Når man er syk er ALT man sier tull! Men ikke bli for sikker på det. Du som er syk selv,har du ikke opplevd det? Å ikke bli tatt på alvor?

Jo, jeg har absolutt opplevd det, på psykehus... der trodde de nok at jeg var endel sykere enn jeg var...

På poliklinikken derimot, tok de meg på alvor. Da jeg ville slutte med medisin respekterte de det, og tillot det (noe som ikke var på _tale_ på psykehuset jeg var innlagt på tidligere...)... men så ble jeg selvsagt sykere igjen.

Da hadde jeg lært at jeg trengte medisinen.

Dette lærte jeg fordi de behandlet meg som en _voksen_ og tillot meg å slutte med den, og ikke var sure fordi jeg kom tilbake og ville begynne på den igjen.

Jeg har vært meget heldig med denne behandlingen tror jeg, for det er neppe normalt å få så kompatibel hjelp...

Kanskje denne Torstein kunne lært det samme, selv om han var sykere enn meg...

Skled litt ut her nå. Jeg mener altså at man skal ta pasienten som et voksent individ, og la det ta sine egne avgjørelser. Men likevel mener jeg at mange ikke ser klart hele tiden, pga. sykdommen.

Gjest singer
Skrevet

Det er viktig at de historiene som gir grunn til håp også for de dårligste, kommer frem. Arnhild Lauveng skrev bra om det i sin bok "I morgen var jeg alltid en løve".

Har hørt flere fagfolk si at " hun var nok ikke ordentlig scizofren" om Arnhild L. Med andre ord, at hvis hun hadde vært _så_ psyk som alle andre, så ville hun aldri klart å fullføre et studium.

Hva vet vi og de egentlig om det? Siden vi ikke helt vet hva sykdommen skyldes så kan vi heller ikke helt vite hva personens helbredelsespotensiale er.

Kan slike forventinger gjøre at en automatisk presterer dårligere? En dårlig prognose vil jo også gi dårligere fremtidsutsikter. Det er lett å bli motløs hvis omgivelsene har lave forventinger til en. At et personale ikke har tro på at en person vil bli frisk kan også føre til at personen resignerer.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Har hørt flere fagfolk si at " hun var nok ikke ordentlig scizofren" om Arnhild L. Med andre ord, at hvis hun hadde vært _så_ psyk som alle andre, så ville hun aldri klart å fullføre et studium.

Hva vet vi og de egentlig om det? Siden vi ikke helt vet hva sykdommen skyldes så kan vi heller ikke helt vite hva personens helbredelsespotensiale er.

Kan slike forventinger gjøre at en automatisk presterer dårligere? En dårlig prognose vil jo også gi dårligere fremtidsutsikter. Det er lett å bli motløs hvis omgivelsene har lave forventinger til en. At et personale ikke har tro på at en person vil bli frisk kan også føre til at personen resignerer.

''Kan slike forventinger gjøre at en automatisk presterer dårligere? En dårlig prognose vil jo også gi dårligere fremtidsutsikter. Det er lett å bli motløs hvis omgivelsene har lave forventinger til en. At et personale ikke har tro på at en person vil bli frisk kan også føre til at personen resignerer.''

Hør, hør!

Det er akkurat på denne måten man blir møtt på psykehuset. Man mister troen på seg selv. Det er veldig skadelig.

Skrevet

Da vet ikke jeg helt hva slags kjemikalier du snakker om...

Vet ikke hva jeg skulle gjort uten medisiner. Eller hvor jeg hadde vært...

Men jeg er en veldig urolig person. I barneskolen trodde de jeg hadde ADHD, pga. dette. Kanskje de som ikke er utrolige i det hele tatt, eller de som er normale sånn sett, reagerer anderledes på nevroleptika. Slik at de blir "neddopet"...

Hva slags medisiner snakker du om egentlig, som skal være så ille? Er det veldig høye doser av den gamle sorten nevroleptika da?

Men folk reagerer vel forskjellig uansett, kanskje...

Selv virker jeg nok normal. Men er fortsatt veldig urolig i kroppen, trommer mye med beina f.eks, "vrir" meg ofte...

Og jeg går på 30 mg Abilify.

Jeg mener ikke at bruk av medikamenter er feil i behandlingen av psykiske lidelser, tvert i mot!

Men det finnes mange som har hevdet at det å bli tvangsmedisinert ved akutt uro/agressive utbrudd kan være enda vanskeligere å bli utsatt for, enn beltelegging.

Jeg håper at de som er såpass dårlige som Torstein i filmen, får anledning til å uttale seg om hvilke tiltak de selv opplever som minst belastende ved tap av kontroll dersom det skjer gjentatte ganger. Jeg oppfattet ikke at Torstein hevdet at han ikke hadde vært sinna (og sannsynligvis også truende), men at han selv mente at personalet overreagerte. Det kan godt hende de gjorde, men det er umulig å vite uten å ha vært i situasjonen.

Skrevet

''Nei,for å høre på personen det gjelder er ikke et alternativ?

''

Dette gjelder ikke bare Torstein når han var sint, men også de som var rundt ham mens han var sint. De har plikt til å beskytte både ham, medpasienter og seg selv mot å bli utsatt for skade.

Skrevet

Det du skriver er slik jeg oppfatter det, i samsvar med det Lauveng skriver i sin bok. Hun viser også der til en vesentlig høyere helbredelsesprosent mht schizofreni, enn det har vært vanlig å snakke om.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Jeg mener ikke at bruk av medikamenter er feil i behandlingen av psykiske lidelser, tvert i mot!

Men det finnes mange som har hevdet at det å bli tvangsmedisinert ved akutt uro/agressive utbrudd kan være enda vanskeligere å bli utsatt for, enn beltelegging.

Jeg håper at de som er såpass dårlige som Torstein i filmen, får anledning til å uttale seg om hvilke tiltak de selv opplever som minst belastende ved tap av kontroll dersom det skjer gjentatte ganger. Jeg oppfattet ikke at Torstein hevdet at han ikke hadde vært sinna (og sannsynligvis også truende), men at han selv mente at personalet overreagerte. Det kan godt hende de gjorde, men det er umulig å vite uten å ha vært i situasjonen.

''Men det finnes mange som har hevdet at det å bli tvangsmedisinert ved akutt uro/agressive utbrudd kan være enda vanskeligere å bli utsatt for, enn beltelegging. ''

Ja, skjønner jo det... men jeg kan ikke helt forstå at det er sånn... men det er vel jeg som ikke har erfaring med høye doser av sånne gamle, nedsløvende medisiner, da...

Skrevet

Fagfolk får lære seg at det finnes folk som blir friske av alvorlig sykdom. Lauveng er dessuten fagperson og i stand til å vurdere dette selv. Og hun sier ja, hun var schizofren. Hun er ikke den eneste i verden som har kommet seg.

Og ja, jeg tror klart man lett presterer dårligere når man får en diagnoser som forteller deg at du kan aldri komme deg igjen. Det er heller ikke alltid sant.

Gjest Gåten
Skrevet

''Nei,for å høre på personen det gjelder er ikke et alternativ?

''

Dette gjelder ikke bare Torstein når han var sint, men også de som var rundt ham mens han var sint. De har plikt til å beskytte både ham, medpasienter og seg selv mot å bli utsatt for skade.

Men han sa at de overdrev og jeg tror han,for de overdriver endel. Har opplevd det selv,tro det eller ei. Vanskelig å bli tatt på alvor,vanskelig å bli trodd. Selvfølgelig tror de mer på sykehuspersonale.

Skrevet

Men han sa at de overdrev og jeg tror han,for de overdriver endel. Har opplevd det selv,tro det eller ei. Vanskelig å bli tatt på alvor,vanskelig å bli trodd. Selvfølgelig tror de mer på sykehuspersonale.

Jeg tror også at hans opplevelse er at de overdrev, men er ikke sikker på om han i den situasjonen var i stand til å se hvordan hans atferd virket på andre.

Gjest Gåten
Skrevet

Jo, jeg har absolutt opplevd det, på psykehus... der trodde de nok at jeg var endel sykere enn jeg var...

På poliklinikken derimot, tok de meg på alvor. Da jeg ville slutte med medisin respekterte de det, og tillot det (noe som ikke var på _tale_ på psykehuset jeg var innlagt på tidligere...)... men så ble jeg selvsagt sykere igjen.

Da hadde jeg lært at jeg trengte medisinen.

Dette lærte jeg fordi de behandlet meg som en _voksen_ og tillot meg å slutte med den, og ikke var sure fordi jeg kom tilbake og ville begynne på den igjen.

Jeg har vært meget heldig med denne behandlingen tror jeg, for det er neppe normalt å få så kompatibel hjelp...

Kanskje denne Torstein kunne lært det samme, selv om han var sykere enn meg...

Skled litt ut her nå. Jeg mener altså at man skal ta pasienten som et voksent individ, og la det ta sine egne avgjørelser. Men likevel mener jeg at mange ikke ser klart hele tiden, pga. sykdommen.

Han sa også at det var best å passe seg for hva man sa,sant det og. Når en tar slike medisiner mister man noe. Forstår også de diktene han skrev,sant det og. Lurer på hvordan det går med han nå. Men ikke vits i å diskutere dette,blir bare tull det.

Gjest Singer
Skrevet

Fagfolk får lære seg at det finnes folk som blir friske av alvorlig sykdom. Lauveng er dessuten fagperson og i stand til å vurdere dette selv. Og hun sier ja, hun var schizofren. Hun er ikke den eneste i verden som har kommet seg.

Og ja, jeg tror klart man lett presterer dårligere når man får en diagnoser som forteller deg at du kan aldri komme deg igjen. Det er heller ikke alltid sant.

Siden schizofreni ikke er noe konkret, ingenting en kan se på røntgenbilder, så kan en heller ikke vite hva det skyldes. Ergo kan en heller ikke vite hva personen er istand til å utrette. Alt en går etter er symptomer. To mennesker kan begge få en scizofrenidiagnose med helt forskjellig utgangspunkt. Da kan de også få ulike forløp.

Vet også om en annen person som også fikk diagnosen scizofreni. Hun var også svært psyk, men er i dag medisinfri, tatt utdaning og er i jobb. Nå mener jeg ikke at målet er å være medisinfri, men det viser jo at at det går ann!

Når behandlere bare ser på den dystre siden av statistikken så vil jo det påvirke de pasientene de har. Da er et lett å generalisere og tro at pasientene også hører til der. vi ønsker jo alle at kartet skal stemme med terrenget., ellers blir det alt for uoversiktelig og utrygt ;)

Det er klart at ting er mere konkret og håndterlig når det gjelder diagnoser som lungekreft og hjernesvulst. Da har en dystre statistikker. å forholde seg til.

Gjest Gåten
Skrevet

Jeg tror også at hans opplevelse er at de overdrev, men er ikke sikker på om han i den situasjonen var i stand til å se hvordan hans atferd virket på andre.

Var ikke så korrekt adferd på dem heller,men nok om det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...